pondelok 16. októbra 2023

Minirecenzie #32: 2x fantasy novinky

Nie vždy sa mi darí čítať nové knihy v čase, keď sú ešte čerstvými novinkami. V poslednom čase sa mi však do rúk dostalo hneď niekoľko kúskov a tu sú dva z nich – v oboch prípadoch fantasy...

Alix E. Harrow – Starling House

Kľúčové slová: Malé mestečko. Prekliaty strašidelný dom. Mestské legendy.

Ústredným motívom celej knihy je tajomné sídlo Starling House, ktoré je opradené hneď niekoľkými mestskými legendami. Tajomnosť toho miesta umocňujú aj všakovaké problémy, ktoré mesto má a tiež jeho temná minulosť. Napriek tomu je sídlo niečím, čo sa snažia mnohí získať a neštítia sa pre to obetovať alebo zabiť.

Hlavná hrdinka Opal je prezentovaná ako zlé dievča. Podvádza, klame a neštíti sa urobiť čokoľvek, aby prežila a aby získala nejakú výhodu. Teda, aspoň to o sebe Opal tvrdí, hoci v praxi sa asi ani raz nestalo, že by mi to dokázala. Takže možno klame len v tom, čo o sebe tvrdí. Napriek tomu bola Opal pomerne zaujímavá hrdinka, hoci sa úplne nelogicky snažila byť nezávislá. A zbytočne. Ostatné postavy som spoznala len do nutnej miery, ale v pamäti mi z nich neuviazol asi nikto. Jediné, čo mi skutočne ulahodilo, bola navodená atmosféra. Milujem malé mestečká s hororovou minulosťou a tu som si doslova prišla na svoje. Škoda len, že sa autorka zbytočne zaoberala všakovakými dejovými odbočkami. Mohla z toho mať úplne komornú gotickú záležitosť výbornú na jesenné večery. Namiesto toho sa zaoberala somarinami, ktoré postavám nič nepriniesli a mňa len frustrovali.

2/5

Benedict Jacka – An Inheritance of Magic (Stephen Oakwood #1)

Kľúčové slová: Mocné rodiny. Magické rodokmene. Cena za moc.

V tejto sérii existuje druh mágie, ktorá sa nazýva drucraft. Niektorí ju dokážu ovládať vo väčšej miere, iní v menšej. Kľúčom k jej dobrému ovládaniu je cvičenie a potom schopnosť zaobstarať si isté magické talizmany, urýchľovače a amplifikátory. Tie si však môžu dovoliť len tí najmocnejší a práve do tohto sveta sa chce dostať Stephen Oakwood. Lenže problémom je, že je to doslova ako sledovať súboj Dávida s Goliášom.

Najdôležitejšie, čo by každý čitateľ mal o knihe vedieť, sa dozvie v jej úvode. V ňom autor vysvetľuje, že toto je úvod série, na ktorej mu veľmi záleží a na ktorej by chcel pracovať nasledujúcich desať rokov. Kľúčová informácia. Lebo na základe tohto vyhlásenia je to napísané. Ako rozsiahly a pomalý úvod do sveta a jeho fungovania, v ktorom chce niekto stráviť viac času. Objaví sa tu aj niekoľko akčnejších scén, mafiánske praktiky, niekoľko trileroidných okamihov a veľa veľa politikárčenia. No a potom starého dobrého naháňania sa za mocou a snaha zmocnieť a získať výhodu nad nepriateľom. Je to napísané fakt dobre, svet je fascinujúci a zároveň uveriteľný. Zápletka je však skôr naznačená a podobne aj charaktery postáv. Napriek tomu ma to bavilo, len mám pocit, že budem potrebovať prečítať aj druhý diel, aby som sa vedela rozhodnúť, či to čítanie prvého dielu naozaj stálo za to.

4/5