piatok 24. júna 2022

Minirecenzie #21: 2x Peter S. Beagle

V nedávnom období som sa dostala k ďalším dvom knihám od Petra S. Beaglea. Tým som síce prečítala všetky knihy, ktoré od neho vyšli v preklade, ale našťastie má ešte inú tvorbu. Ale dovtedy som sa rozpísala o týchto dvoch...

Peter S. Beagle – Poklidné a tiché místo

Kľúčové slová: Cintorín. Život. Láska.

Dej sa odohráva na cintoríne, ktorý Jonathan Rebeck už štrnásť rokov nazýva domovom. Rozhodol sa radšej žiť v tichej spoločnosti mŕtvych a náhrobných kameňov, len aby nemusel byť súčasťou vonkajšieho sveta. Spoločnosť mu robí havran a tiež duchovia, ktorí predstavujú jeho jediný sociálny život. Až kým nespozná ďalší párik duchov – a tiež jednu čerstvú vdovu.

Táto kniha predstavuje autorovu prvotinu, ale na samotnom texte sa to v mojich očiach nijako neprejavilo. Príbeh je vyrozprávaný síce pomaly a s veľkým citom pre detail, ale tým sa len prehĺbila celková atmosféra. Peter S. Beagle totiž disponuje štýlom, ktorý ma zakaždým dokáže pohladiť po duši a to bez ohľadu na to, o čom píše. Aj tentoraz je text plný emócií a tie obraznosti. Nemôžem síce tvrdiť, že by si ma rovnako získali všetky postavy, ale baví ma ten zámer, s ktorým ich autor vytváral. Ako rôznorodé kamienky, ktoré však dokopy dokážu vytvoriť krásnu mozaiku. Zvláštne je, že hoci sa dej odohráva na cintoríne za stálej prítomnosti mŕtvych, ide o príbeh silno ukotvený v živote. Dokonca by som povedala, že je v mnohých ohľadoch jeho oslavou. O tom, ako ho žijeme, prečo tak žijeme, alebo prečo pred ním utekáme. No nakoniec zo samotného textu vyplýva jedno – bez ohľadu na to, ako veľmi sa nám nedarí, ako veľmi chceme utiecť, je to vlastne zbytočné. Pretože život nás dobehne. Preto, lebo máme len jeden.

5/5

Peter S. Beagle – V Kalábrii

Kľúčové slová: Jednorožec v záhrade. Odľahlé miesto. Náhla pozornosť.

V tejto kratučkej knihe sa autor vrátil k tomu, čo ho najviac preslávilo – k jednorožcom.

Knižočka je to pomerne útla a samotný príbeh skôr ako rozsiahly román pripomína poviedku. O to údernejšie je posolstvo, ktorých je tam hneď niekoľko. Dej sa odohráva v malebnej Kalábrii, kde tak trochu ako pustovník žije Claudio Bianchi. Venuje sa práci na svojom statku, píše poéziu a je spokojný. Jedného večera ho však čaká zvláštna návšteva – v jeho záhrade sa zjaví jednorožec. Teda jednorožcica. (Či skôr jednorožka?) Toto stvorenie sa stáva súčasťou jeho života a veľmi ho to ovplyvní. A vlastne nielen jeho.

Text samotný je viac ako na opise zázraku zjavenia jednorožca vystavaný na vzťahoch. Na opisoch fungovania komunity, ktorá neopustí ani takého pustovníka, akým sa stal Claudio. Ľudia tu síce žijú svojimi pomalými životmi, ale jeden na druhého nezabúdajú. Podobne ako predchádzajúce autorove knihy, aj táto je hlavne o živote. Keďže sa dej odohráva takmer v súčasnosti a v skutočnom svete, vnímala som prítomnosť jednorožca ako akúsi metaforu. Ako to niečo zvláštne a nečakané, čo nám má moc vstúpiť do života a nenávratne ho zmení. Či k horšiemu alebo lepšiemu? To už je na nás a na tom, ako sa zachováme. A v tom tkvie sila tohto príbehu. V tom jedinom dôležitom rozhodnutí.

5/5