streda 21. decembra 2022

Minirecenzie #25: 2x fantasy s nádychom mytológie

Niekedy sa stane, že prečítam naozaj výborné knihy, ale nedokážem k nim napísať klasickú dlhú recenziu. Len niekoľko krátkych viet. Tak sa do tohto výberu dostali tieto dve úžasné knihy...

Rebecca Ross – A Fire Endless (Elements of Cadence #2)

Kľúčové slová: Dva znepriatelené kmene. Romantické duše. Odvážny bard.

Keď som niekedy v júli otvárala prvý diel tejto dilógie, nič extra som neočakávala. Možno ľahkú romantiku v magickom šate. Miesto toho som dostala krásne atmosférický príbeh o úžasných postavách, ktoré žijú na ostrove rozdelenom na dve časti, navyše spolu s magickými stvoreniami. Všetko si ma získalo a keď som sa dozvedela, že ešte tento rok vyjde pokračovanie, takmer som si cvrkla od nadšenia.

Pokračovanie nadväzuje tam, kde prvá kniha skončila. Jack a Adaira sú na opačných koncoch ostrova a Sidra s Torinom žijú síce v jednom dome, ale vplyvom povinností sa veľmi nevídajú. Postavy si ma získali a bavilo ma čítať o ich osudoch. Pretože boli krásne nedokonalí a realistickí. Držala som im palce a rozumela som tomu, čo robia a ako to robia. Celkom ma bavilo mierne „prehodenie zodpovedností“ u Sidry a Torina, keď Sidra viedla celý kmeň a Torin sa hral na liečila. Som si istá, že toto je niečo, čo vám poradí manželský poradca, ale nie je to niečo, čo by som zazrela v knihe. A bavilo ma to. Pridalo to ďalší rozmer k osobnostiam postáv. Jack a Adaira takisto rástli, hoci o niečo menej výrazne. V prípade tejto knihy však išlo aj o vytrvalosť v ich vzťahoch, nakoľko sa istú časť knihy jeden druhému vzdialili. Takže som vnímala tematiku potreby stavania mostov vo vzťahoch a jej stvárnenie ma bavilo.

Rovnako ma bavil aj samotný dej. Pomalý a rozvážny, nakoľko to celé bolo zamerané na postavy, nie na nekonečnú akciu. Tiež bola krásne rozvinutá atmosféra, trošku pochmúrna a nebezpečná, nakoľko sa na ostrove začala šíriť záhadná choroba, na ktorú zatiaľ nikto nepoznal liek. Zdá sa to byť jednoduchý motív, v skutočnosti išlo o krásnu súhru viacerých tém, ktoré sa navzájom dopĺňali. O hľadaní cesty, o kompromisoch, o hrdosti, ale aj o potrebe skloniť hlavu, o odpustení a hlavne o pripomenie, že keď ide do tuhého, máme hlavne jeden druhého. Čiže svojim spôsobom to bol aj príbeh s posolstvom. S výraznou romantickou linkou. Možno to na niekoho bude pôsobiť trošku ako rozprávka, ale ja som si to užila. Akoby som sa zababušila do hrejivej huňatej deky.

5/5

Tahereh Mafi – This Woven Kingdom (This Woven Kingdom #1)

Kľúčové slová: Tajný osud. Politické hry. Nebezpečná mágia.

Táto kniha sa jedným časom pomerne často objavovala na internetoch. Tak ma prepadla zvedavosť, hoci trvalo, kým som sa ku knihe dostala. Sľubovala mi síce trochu klasický príbeh o vyvolenej, čo má zachrániť svoj názor, ale na druhej strane tu boli perzská mytológia a kultúra, čo mohlo nakloniť misku váh v prospech tejto knihy.

Príbeh je orientovaný hlavne na postavy. Na jednej strane je to Alizeh, ktorá skrýva to, kým v skutočnosti je a ako takmer bezmenná služobníčka sa snaží čo najmenej vytŕčať z davu. Nedarí sa jej však tak, ako by si predstavovala. No a potom upúta pozornosť princa Kamrana, hrdého následníka trónu, ktorý je zásadový, no zároveň sa občas správa ako prskavka. Vďaka pomalšiemu tempu som ich mohla spoznať naozaj do hĺbky a naučila som sa ich rešpektovať pre ich voľby. Navyše som rozumela ich správaniu a hlavne motivácii, čo je vždy plus. Autorke ale nešlo len o to zamerať sa na postavy. Ona sa sústredila aj na iné aspekty.

Alizeh a Kamran pochádzali z iných národov – síce spolu viac-menej dokázali spolunažívať, ale išlo o vynútené a nepohodlné spolunažívanie. Ich národy totiž spájala dlhá a bohatá minulosť plná zrád a násilia, neprávostí a odsudzovania. V tomto spore sa zdalo, že nikto nie je len obeťou a ak má prísť nejaká budúcnosť, je potrebné o ňu bojovať postupne a na základe mnohých ústupkov. Vďaka čomu asi kniha nesadne každému, ale ja som si ju preto užívala ešte o niečo viac. Iste, nebola núdza ani o akciu a bojové sekvencie, nehovoriac o vynikajúcej chémii medzi postavami. Dialógy boli miestami tiež riadne korenené. No a potom tu boli všetky tie intrigy a mocenské hry a hlavní hrdinovia do toho všetkého padli po hlavách ako do hniezda zmijí. Napätie krásne gradovalo, prichádzal odhalenia a ja som bola viac ako len nadšená. Výborná práca nielen s postavami, ale aj s jednotlivými námetmi.

Nakoniec teda uznávam, že toto je kniha, ktorá si svoju popularitu právom zaslúži.

5/5