nedeľa 31. decembra 2023

Top knihy roku 2023

Ďalší rok je za nami a ja úprimne netuším, kam sa podel všetok čas. Prisahám, že len včera bol júl a ja som dávala dokopy plán dovolenky a zrazu sedím pod stromčekom a nadžgávam sa koláčmi a zapíjam to varený vínom. Nuž, tak teda asi prišiel čas zosumarizovať rok a pozrieť sa na zúbok knihám, ktoré vo mne najviac zarezonovali...

 

 

Najlepšia fantasy

Tad Williams – Věž zeleného anděla 2

Tento autor si tento rok vyžiadal veľa mojej pozornosti a absolútne zaslúžene. Nehovorím, že jeho knihy sú bez chyby a že tam nie je pár prešľapov, ktoré by sa dali prepísať alebo úplne z knihy vymazať. Napriek tomu je v tom príbehu čosi, čo ma chytilo za srdce a stále ma to nepustilo. Čiastočne za to môže samotný autorov štýl, rozprávačský a rozvláčny, ktorý si ma získal niekoľkými vetami. Z väčšej časti sú za to ale zodpovedné postavy. Dokázali ma chytiť za srdce tým, aké nedokonalé boli a nebudem klamať, niektoré z nich mi zlomili srdce tým, ako to s nimi nakoniec dopadlo. Ale presne to som očakávala a to som aj dostala, čiže autor ani v najmenšom nesklamal.

 

Najlepšia klasika

Daphne du Maurier – Má sestřenka Rachel

Daphne je autorka, ktorá už dlho dominuje na zozname klasík, ktoré na mňa čakajú na mojich vlastných poličkách. Nie je to tak, že by som jej knihy chcela čítať úplne každý deň, ale keď už nejaký jej príbeh beriem do rúk, som si pomerne istá, že sa mi bude páčiť, budem si užívať štýl, atmosféru a aj postavy. Tento konkrétny román som pritom vedome dlhšie odkladala, lebo som vedela, že ma bude baviť. A aj bavil. Hlavne vďaka postavám a faktu, že hoci viem, ako to skončilo, vôbec netuším, či išlo o zadosťučinenie, alebo neoprávnenú krivdu. Takže o knihe stále rozmýšľam a stále neviem, kto bol vinný a čím presne.

 

Najlepšia dlho odkladaná kniha

Lois McMaster Bujold – Ochránkyně duší

Aj táto kategória kníh patrí ku klasikám, ktoré si chcem prečítať a z nejakého dôvodu som ich odkladala. Prokletí Chalionu som vnímala dlhšie, ale na zozname priorít bol skôr nižšie, až kým sa ku mne nedostalo niekoľko príspevkov o tejto knihe a ja som si uvedomila, že toto je čítanie presne pre mňa. Umne napísané, obšírne, plné opisov, ale zároveň s politickými kulisami, s úkladmi a zradami. Navyše sa v hlavných úlohách predstavili postavy, ktoré ma dokonale chytili za srdce. Ochránkyně duší je druhým dielom série a priamo nadväzuje na udalosti prvej knihy. Obe knihy hodnotím podobne kladne, vážila som si na nich prakticky to isté. Ale druhá kniha ma predsa len dostala viac. Lebo je o žene, ktorá je taká odhodlaná nenechať sa vtiahnuť do božskej melodrámy, že prinútila zaváhať aj všemožné božstvá.

 

Najemotívnejšia kniha

Seanan McGuire – Lost in the Moment and Found

Od tejto autorky som skúsila čítať niekoľko sérii, ale natrvalo si ma (aspoň zatiaľ) získala len jej séria divnokníh o deckách, ktoré z rôznych dôvodov prešli cez prechody do iných svetov a teraz sa vrátili do toho obyčajného. Už len tento základ predpokladá, že tie deti museli chcieť ujsť, takže sa autorkina naozaj divoká a bohatá fantázia prepletá aj s rôznymi boľavými témami. Toto siedme pokračovanie nie je výnimkou. Ale mám pocit, že toto zatiaľ zo všetkých ťalo najviac do živého.

 

Kniha, z ktorej som najviac nadšená

Peter S. Beagle – Posledný jednorožec

O tejto knihe som už v tomto súhrne raz písala. Napriek tomu som ju aj tento rok zaradila medzi tie naj naj knihy. Príbeh som si náramne užila a snáď ešte viac ako prvý raz. Som si istá, že sa k nej budem pravidelne vracať. Teraz som však najviac nadšená z faktu, že sa kniha konečne dočkala aj slovenského prekladu – a navyše vydania, ktoré je absolútne nádherné.

 

Knižné objatie

Charlie N. Holmberg – Keeper of Enchanted Rooms

Túto autorku som objavila len minulý rok, no už teraz viem, že budem s radosťou čítať ďalšie jej knihy. Aj preto, že jej knihy sú plné nevšednej mágie a jej svety majú zaujímavý svieži šmrnc, hoci sa mnohokrát až tak veľmi nelíšia od sveta, v ktorom sami žijeme. V druhom rade ale ide o štýl, ktorým sú napísané a témy, ktoré autorka spracováva. Áno, zamerala sa na jednu z mojich obľúbených tém – nájdená rodina. Postavy sa skvele dopĺňajú, majú úžasnú chémiu, a hoci sa mi z ich ťažkých životov neraz stískalo srdce, mala som z čítania veľmi príjemný, hrejivý pocit. Akoby som sa zabalila do huňatej deky a sŕkala kakao.

 

Najlepšia historická fikcia

Guy Gavriel Kay – Posledný záblesk slunce

Niekto by asi namietol, že ide skôr o fantastiku, než o historickú fikciu. Pre mňa je tam primálo klasických magických alebo fantastických námetov. Ale bez ohľadu na to, akým prívlastkom knihu označím, stále je výborná. Autor si ma minulý rok získal Fionavarskou tapisériou a už vtedy som vedela, že sa chcem dostať aj k iným jeho knihám. Tak som siahla po tejto a ostala som doslova prikovaná. Ide o veľmi podrobný príbeh o životoch niekoľkých postáv, ktoré sa nečakane poprepletajú. Veľmi pomalé, podrobné, v istom zmysle tragické. Napriek tomu (alebo vďaka tomu) výborné.

 

Najočakávanejšia kniha

Robert Holdstock – Avilion

Na túto knihu sme si počkali niekoľko rokov. Pri tomto autorovi je však takmer zaručené, že čakanie bude stáť za to. A naozaj, stálo. Ide o veľmi atmosférické čítanie plné metafor a nebezpečnej mágie. Je to surové rozprávanie a svojim spôsobom aj veľmi smutné. Ryhopský les skrátka nie je miestom pre padavky. No predsa má svoje vlastné čaro, ktoré spôsobilo, že sa doň rada opakovane vraciam.

 

Najlepšia dočítaná séria

Robin Hobb – séria The Rain Wild Chronicles

Túto sériu som mala rozčítanú roky, čo ma až tak neprekvapuje, lebo čo sa týka dočítavania sérií, som príšerná. Minulý rok som sa rozhodla, že s tým niečo urobím a občas sa mi aj celkom dobre darilo. Jednou z dlhšie rozčítaných sérií sa nakoniec stala aj Kronika Deštné divočiny, ku ktorej som sa akosi nevedela prepracovať. Pritom samotný príbeh je o zaujímavých postavách, je o druhej šanci a nádeji a možno je pravda, že sa to občas číta takmer ako rozprávka, ale v tejto rozprávke poletujú draci a každý nádych môže byť tým posledným.

 

Najlepšia divnokniha

Roshani Chokshi – The Last Tale of the Flower Bride

Divnoknihy sú to, čo obľubujem, hoci nájsť dobrú divnoknihu je občas náročnejšie, než by si človek mohol myslieť. Táto novinka od Roshani Chokshi ma zaujala najskôr obálkou a potom aj anotáciou, ale čakala som skôr gotiku. A ona to bola gotika, ale zároveň aj magický realizmus a naozaj zaujímavé stvárnenie klasického rozprávkového folklóru, v ktorom postavy prichádzajú o časti tiel a objavujú sa tu kanibali. Je to kniha, ktorá nesadne každému, no ten, čo sa nebojí občasného hnusu a má rád krásne napísané knihy, si príde na svoje. Rovnako ako ja.

 

Najväčšie prekvapenie

Heather Fawcett – Emily Wilde’s Encyclopaedia of Faeries

O tejto knihy som nemala takmer žiadne očakávania. Ak niečo, tak som predpokladala, že pôjde o ďalší príbeh, v ktorom sú fae romantizovaní a sú to tí krásni takmer elfovia, ktorí si hľadajú svojich druhov a pre lásku by urobili čokoľvek. To však nie je prípad tejto knihy. V nej som sledovala osud Emily Wilde, akademičky, ktorá na svet víl nazerala veľmi triezvo a dokonca o ich občas podlých zvykoch písala knihu. Je to síce pomalé čítanie, ale zase ponúka krásne hutný štýl, humorný šmrnc a celkovo magické rozprávanie o podhodencoch a dohodách.

 

Najlepšie komiksy

Skottie Young & Jorge Corona – Middlewest

K. O’Neill – The Moth Keeper

Tento rok som komiksy čítala v oveľa menšej miere ako po minulé roky. Napriek tomu sa mi do rúk dostalo niekoľko výborných kúskov. Jedným z nich je určite aj Middlewest, ktorý som chcela čítať minimálne niekoľko rokov. Rozpráva znepokojivo realistický príbeh o malom chlapcovi, ktorý utečie pred svojim násilníckym otcom, no aj pred temnotou vo svojom vnútri. Či už príbeh vnímam ako metaforu, alebo ako realitu, je nesmierne silný a drsný a hlboko na mňa zapôsobil. Naproti tomu The Moth Keeper je oveľa mierumilovnejším rozprávaním. Hrejivým a príjemným, o snoch, o strachu i o priateľstve a vytrvalosti. Rozkošná kresba je len čerešničkou na torte.

 

 

Aké knihy najviac zapôsobili na vás?

 

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára