štvrtok 20. augusta 2015

Naprieč vesmírom k láske | Born of Night


Autor: Sherrilyn Kenyon 
Názov: Born of Night 
Séria: The League 
Diel: prvý 
Slovenské alebo české vydanie: zatiaľ nie je 
Hodnotenie na GR: 4.22
Velitel oddílu vrahů, Nykyrian Quikiades, byl zrozen a vycvičen pro boj. Odmítnul být jen loutkou a tak se otočil zády k Lize a je jimi do dnes pronásledován. Ale ačkoliv se o to mnozí pokoušeli, nikdo ho nedokázal zabít. Nyní je jeho úkolem ochránit Kiaru Zamir, ženu, která je lovena kvůli politické alianci jejího otce. A i když Kiara nechce mít nic společného s politikou, je nucena podřídit se ochraně nebo zemře
Když se její svět promění v ještě smrtelnější, musí Kiara svěřit svůj život stejnému druhu bestie, která kdysi zabila její matku. Staří a nový nepřátelé je oba ohrožují a jediný způsob jak přežít, je překonat vzájemnou podezřívavost a naučit se důvěřovat těm, kdo je ohrožují nejvíc - sobě navzájem.

“You have to learn to smile through your pain. Sometimes it’s all we got.”
Kedy a ako som sa dostala k tejto knihe? Keď sa pred pár rokmi Ikar rozhodol začať prekladať jednu sériu (a následne v prekladoch nepokračovať) od Sherrilyn, totálne som sa zamilovala. Takže keď som raz prehľadávala stránku venovanú fan prekladom kníh od tejto autorky, neodolala som ani tejto knihe. Najskôr som zdolala fan preklad a keď som si nedávno zohnala aj anglickú verziu, proste som musela knihu otvoriť a znovu sa začítať...


Postavy a prostredie
Rovnako ako akákoľvek iná kniha od autorky, aj táto sa mi čítala skvele. Sherrilyn má ten skvelý talent, že ma dokáže prinútiť okamžite si obľúbiť postavy. Nie sú dokonalé, občas ma rozčuľujú, ale vždy ma dokážu chytiť za srdce.
Možno aj tým, že na nich stále padajú bomby, nemajú to práve najľahšie, ale aj tak sa im podarilo prežiť. Tým ma vždy dokážu chytiť za srdce. Nyk a Kiara na tom neboli inak. Hoci neviem, kto to mal ťažšie a čím, ale obaja by si občas zaslúžili zo dve facky, aby sa prebrali, ale tak nakoniec sa umúdrili. Kiara bola občas trochu problematickejšia, ale na druhej strane asi taká musela byť, aby zvládla tvrdú hlavu hlavného hrdinu.
Samotný príbeh bol tak trochu krištáľovo priezračný. Zápletka, akú som doteraz našla v akejkoľvek inej knihe. Muž s ťažkou minulosťou sa snaží utekať a neviazať sa, až ho raz dobehne žena s nie veľmi svetlejšou minulosťou a obaja sa učia opäť veriť v život a nehynúcu lásku.
Za normálnych okolností by som nad tým proste prevrátila očami, zatresla celú klišéovitú príšernosť a vrhla sa na niečo oveľa záživnejšie. Ale nedokázala som to urobiť. Niečo v tom štýle a spracovaní ma vždy zastavilo. Možno za to mohlo úžasné prostredie.
“In the end, life makes victims of us all.”
O vesmíre si človek toho veľa neprečíta (a ja vážne nie som nadšenec všetkých tých pseudo odborných vesmírnistických príručiek). A len málokedy narazím na skutočne kvalitne napísaný príbeh odohrávajúci sa niekde mimo zeme (tie blafy o únosoch nepočítam, to sú bojkoty na kvalitné písanie). Lenže Ichidian...
Všetky tie planéty, národy a jazyky, opisy – proste ma to očarilo. Navyše sexy chlap je vždy sexy, nech už mu na hlave rastú rohy alebo chaluhy, že. Všetky tvary, farby a odtiene, na ktoré si dokážete spomenúť napchané do jedného vesmíru. Klobúk dole pred celým nastavením. Každý národ mal vlastnú históriu, jazyk a autorka ich odhaľovala úmerne tomu, ako často ich potrebovala. Či už na vysvetlenie toho, čo sa deje, alebo len ako kulisu. A atmosféra je tiež veľmi dôležitá.
Lenže Sherrilyn bez romance sa nikdy nekoná, takže bez ohľadu na to, ako hnusne tam všetci trpia a umierajú, vždy sa nájde priestor na pár viet romantiky. Takže ma neprekvapilo, že sa to aj tu nakoniec zvrhlo na radovánky a jednorožce. Ale na druhej strane to nepôsobilo prehnane v porovnaní so všetkou tou akciou.
Bez ohľadu na to, ako veľmi som si myslela, že viem, čo bude nasledovať, neporadilo sa mi to odhadnúť tak dokonale. Pretože sa vždy našlo niečo, čo mi vyrazilo dych (nie ten druhýkrát, keď som knihu čítala, ale to neznamená, že som si to neužila). Ale nejaká tá zastrčená zrada alebo neodkrytý kus minulosti sa tam predsa len našli a všetko dokonale premiešali do vzrušujúceho gulášu.
Bez zábran priznávam, že nehľadiac na to, o čom je príbeh, ma knihy od Sherrilyn proste neskutočne bavia. Pretože je dokonalým dôkazom toho, že snažiť sa o niečo dokonale originálne je niekedy zbytočné. Miesto toho stačí siahnuť po ohranej zápletke. Čo je viac frekventované než nehynúca láska na vojnovom poli, kde by sa za normálnych okolností nikdy nemala objaviť.
“Baby, it's either laugh or cry and crying takes way too much energy. If you can't find humor in the sh*t life heaps on you, you really will grow miserable."
Lenže niekedy záleží skôr na tých kulisách ako čomkoľvek inom. Vedľajšie postavy sú veľmi dôležité a dotvárajú atmosféru, to áno a väčšinu z nich si je jednoduché obľúbiť alebo ich znenávidieť. A tieto malé bábky spolu s tými veľkými tancujú vo vesmírnom divadle obrovských rozmerov, kde nájdete druhy života, o akých ste nikdy predtým nepočuli.
Áno, originalita ja veľmi dôležitá. Ale raz som niekde čítala, že nie je možné napísať o niečom, čo sa tu nikdy predtým nevyskytlo. Aspoň raz. Vždy bude možné porovnávať príbeh s iným. A aby ste si zaistili, aby sa niečo také nestávalo príliš často, proste do toho skočíte po hlave.
Keď ste niekto ako Sherrilyn, vybodnete sa na minimalizmus a nevytvoríte si len vlastný svet, ale hneď celé galaxie. Veď kto kedy tvrdil, že v jednoduchosti je krása (no, pravdepodobne som to bola ja, ale chápete, čo sa snažím povedať).

2 komentáre:

  1. Fíha, od autorky som nič nečítala, ale niečo poriadne vesmírne znie super... Budem nad knihou silno uvažovať.:) Super recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Autorka píše skutočne skvele, takže môžem len odporučiť. :)

    OdpovedaťOdstrániť