štvrtok 19. septembra 2024

Minirecenzie #40: 3x paranormálna romanca

Paranormálne romance sú v poslednom čase obľúbenejšie než kedykoľvek predtým, takže je z čoho si vyberať. Tu je trojica kníh, ktoré sa mi dostali v poslednom čase do rúk...

K.A. Tucker – A Fate of Wrath & Flame (Fate & Flame #1)

Kľúčové slová: Upíri. Mágia. Paralelné svety.

Od K.A. Tucker som čítala už niekoľko kníh, takže viem, že autorka vie písať a tiež dokáže udržať moju pozornosť. No doteraz som čítala len jej romantické knihy. Na jednej strane ma celkom lákala jej paranormálna séria. Na tej druhej som mala trochu obavy. Ale nakoniec som sa nechala zlákať. Príbeh mal byť o Romerii, zlodejke, ktorá súhrou divných okolností kývne na pracovnú ponuku a až prineskoro si uvedomí, že to znamená dať sa presunúť zo svojho tela do tela magickej princeznej v inom svete. Navyše je táto princezná zradkyňa, ktorá sa práve postarala o vyhubenie rodiny svojho nastávajúceho.

Práve týmto námetom som sa nakoniec dala presvedčiť, aby som knihe dala šancu. Úvod bol navyše vcelku príjemný. Svižný až akčný, tajomný a navyše ma zaujala postava Sophie, ktorá Romeriu nakoniec prenesie do druhého sveta a zároveň do druhého tela. Potom však prišlo očakávané spomalenie. Dúfala som, že sa dej nakoniec zase rozbehne, ale stalo sa to až príliš neskoro. V podstate väčšiu polovicu knihy som viac-menej pretrpela a čakala som, či sa niečo stane a hlavne kedy. Ale nedočkala som sa. Dej je teda dosť skromný, hlavne s ohľadom na počet strán.

Technicky to mohli vykompenzovať postavy. Lenže tu si autorka urobila medvediu službu. Rozhodla sa písať v prvej osobe a z Romeriinho pohľadu (s výnimkou niekoľkých kratších častí, keď sa v úlohe rozprávačky predstavila Sohpie), čím sa pripravila o možnosť predstaviť mi ostatných aktérov. Takto som spoznala len Romeriu a síce nebola otravná, ale dosť málo zaujímavá na to, aby som o nej chcela čítať šesťstostranovú knihu, ktorá je zároveň prvým dielom tetralógie. Ostatné postavy boli skrz jej optiku málo výrazné na to, aby jej pomohli zaujať ma.

Celkovo som nakoniec mala problém aj so zápletkou a tým, ako autorka opisovala fungovanie svojho sveta a mágie. Robila to výhradne formou rozhovorov a po prvej stovke otázok ma to začalo otravovať. Okrem toho sa ukázalo, že napriek všetkému ide skôr o klasickú YA romantiku o predpovedaných osudoch a vyvolených hrdinkách, čo zachraňujú celé svety a pritom si nevedia ani poriadne zaviazať šnúrky. Navyše sa to hrá na nejakú pikantnejšiu romantiku, ale na to je tam primálo pikantnosti. Koniec je tradične uťatý uprostred toho najnapínavejšieho, aby čitateľ siahol po pokračovaní.

2/5

Sarah Hawley – A Witch’s Guide to Fake Dating a Demon (Glimmer Falls #1)

Kľúčové slová: Démon. Čarodejnica. Pekelná dohoda.

Túto knihu som jedným časom hojne vídavala na sieťach. Celkom ma zaujala obálka a neskôr aj obsah a povedala som si, že to znie ako potenciálne humorná jednohubka. V strede všetkého stojí príbeh trochu nešikovnej čarodejnice. Mariel je mocná, ale vďaka vlastnej neistote toho pokazí viac, než je zdravé, takže jedného dňa omylom vyvolá démona. No nechce s ním uzavrieť dohodu, lebo nechce prísť o dušu, a Ozroth zase nemôže odísť, kým tú dohodu neuzavrú. Nakoniec skončia tak, že Ozroth predstiera, že s Mariel chodí, čo znie ako recept na katastrofu.

Keď som sa ku knihe nakoniec prepracovala, mala na GR pomerne nízke hodnotenia. Očakávala som teda, že kniha bude totálna hovadina, ktorej čítaním zbytočne zabijem voľný čas. No od prvej strany som bola príjemne prekvapená. Autorkine postavy sú veľmi sympatické a hlavne nedokonalo dokonalé. Takže pôsobili pomerne realisticky, hoci išlo o démona a čarodejnicu. Navyše boli iné „živočíšne druhy“, vďaka čomu sa dostávali do rôznych komických situácií. A okrem toho mali vynikajúcu chémiu. Vyslovene som žrala tie ich doťahovačky. Tiež ale musím dodať, že všetky dialógy boli výborne vystavané a veľmi mi spríjemňovali čítanie.

Veľmi milo ma prekvapilo aj to, že to nebola taká tá prehnaná erotická kniha, v ktorej sa hlavní hrdinovia presunú do postele na strane dva a v podstate z nej ani nestihnú vyjsť. V tomto prípade si autorka dala záležať a naozaj pracovala na ich vzťahu. Takže keď v tej posteli nakoniec skončili, celkom som tomu aj uverila. Lebo išlo o prirodzený posun v ich vzťahu. Áno, je pravda, že kniha ani zďaleka nie je dokonalá. Boli tam časti, ktoré mohli byť dlhšie, iné zase kratšie a niektoré prvky mohla autorka vynechať úplne. Nehovoriac o tom zbytočne prehnanom závere. Ale bez ohľadu na nedostatky ma čítanie neskutočne bavilo. Bolo to vtipné, milé a malo to šmrnc. A ako voľnočasovka mi to určite stačí.

3,5/5

Katee Robert – Radiant Sin (Dark Olympus #4)

Kľúčové slová: Šéf. Podriadená. Predstieraný vzťah.

Séria Dark Olympus je pomerne známa. Katee Robert sa rozhodla prerozprávať v nej známejšie (a niektoré menej známe) grécke mýty. S tým rozdielom, že jej príbehy sa odohrávajú v modernej vyššej spoločnosti. Je tu niekoľko fantasy prvkov, ale tie nie sú, vzhľadom na predlohy, ktovieako výrazné. Každá kniha je navyše venovaná inému páru a ponúka viac-menej odlišný druh zážitku. V tejto konkrétnej svoj priestor dostali Cassandra a Apollo v predstieranom vzťahu.

Tematika predstieraných vzťahov nie je niečo, čo by som aktívne vyhľadávala. Hlavne preto, že všetci veľmi dobre vieme, že bez ohľadu ne nejaké dohody a predstieranie, to môže dopadnúť len jediným spôsobom. Takže som mala vyslovene nulové očakávania a chcela som len niečo oddychové, čo by mi pomohlo zabudnúť na pracovný zhon a iné starosti. A začiatok ma pomerne aj bavil. Cassandra bola vcelku fajn, rovnako aj Apollo, ktorý bol zároveň jej šéf. Mali zaujímavú chémiu a bavili ma ich interakcie. Lenže... potom som si uvedomila, že táto kniha mi až príliš pripomína predchádzajúce knihy.

Vzťah tejto dvojice a hlavne ich posteľné preferencie mi až príliš živo pripomínali prvú knihu v sérii. No a potom tu je samotná tematika predstieraného vzťahu a to som našla v druhej knihe. Väčšinou nemám problém s tým, ak autor vykráda sám seba. Lebo občas je to skrátka podvedomé, lebo sú určité prvky, ktoré autor preferuje a bez ohľadu na zámer sa k nim vracia. Lenže táto kniha, to je viac ako nejaké podvedomé ukladanie motívov. Toto mi príde, akoby autorka doslova zobrala prvé dve knihy, vliala ich obsah do veľkej misy, zamiešala a dúfala, že odtiaľ vytiahne niečo úplne nové. Bez väčšieho úspechu. A bohužiaľ to nedokázala zakryť ani kvázi väčšia dejová linka, ktorá by mala spájať jednotlivé knihy série. Lebo je tá linka až príliš nevýrazná, pretože toto je paranormálna romanca, kde sa dôraz kladie na vzťahy a nie na dej.

1/5