sobota 13. februára 2021

Komiksové okienko, vol. 13

Nedávno som si spisovala komiksové série, ktoré mám rozčítané a tiež jednodielne komiksy (ale aj série), ktoré čítať chcem. A je to pomerne dlhý zoznam a akosi sa nekráti. Keďže sa však niečím takým ako plánovaním nechcem nechať odradiť alebo nebodaj znechutiť, skrátka len čítam ďalej a uvidím, k čomu všetkému sa nakoniec dostanem. Napríklad aj k týmto piatim kúskom...

 

 

Simon Spurrier & Daniel Bayliss – Jim Henson’s Labyrinth: Coronation

Film Jima Hensona Labyrinth som kedysi dávno pradávno videla a pamätám si z neho akurát tak legendárne obočie Davida Bowieho (áno, to obočie sa dostalo aj do komiksu, ak by to pre niekoho bolo extrémne dôležité, a je stále rovnako legendárne). Ale tento komiksový príbeh mi znel dosť zaujímavo, niečo ako prequel filmu, ktorý sa odohráva zarovno s udalosťami filmu. Samotný Goblin King totiž rozpráva príbeh o inom malom chlapcovi, ktorý bol unesený do ríše mágie. Tento príbeh má tri zväzky a je pomerne dobre rozvrhnutý. Oslovila ma nielen grafika, ale aj to, akým spôsobom bol príbeh rozprávaný, ako sa jednotlivé dejové línie prepletali a dopĺňali. Okrem toho to bolo presne také plné občas hrôzostrašnej mágie, akú by som očakávala, že sa dá nájsť v začarovanom labyrinte. Čo sa týka rafinovanosti, podľa mňa je veľmi jednoduché odhadnúť, akým smerom sa bude príbeh vyvíjať a som si istá, že každému hneď dôjde, kto je záhadné dieťa z minulosti. Nemyslím si teda, že by zámerom príbehu bolo niekoho šokovať. Skrátka je to príjemný oddychový a magický príbeh, ktorý slúži ako návrat do divácky známeho prostredia. Účel to splnilo a ja by som nemohla byť spokojnejšia.

 

Kelly Thompson & Veronica Fish – Sabrina the Teenage Witch

Tento seriál som kedysi pozerala – ale teraz mám na mysli ten hrozný béčkový a miestami až céčkový seriál z konca deväťdesiatych rokov, ktorý bol fakt fakt fakt zlý, ale aj tak sme ho všetci pozerali a milovali. Nevidela som síce všetky epizódy a nikdy to neplánujem zmeniť, ale základná os príbehu sa mi vždy páčila. Veď čo je zábavnejšie ako čarodejnica, ktorá sa snaží riešiť magické problémy a pritom normálne chodiť do školy a predstierať, že je obyčajná tínedžerka. Nový seriál zatiaľ neplánujem pozerať, ale tento komiks ma zaujal. Táto miniséria z roku 2019 vychádza priamo z pôvodného komiksu a mala slúžiť ako akýsi pokus – čo keby sme sa pokúsili Sabrinu oživiť v tomto storočí. Príbeh bol svieži a nikde sa nezdržiaval a grafika ulahodila už na prvý pohľad. Podľa mňa to bol vcelku vydarený pokus a očividne si to myslia aj v štúdiu Archie, pretože táto komiksová miniséria dostane aj druhú sériu. Okrem tejto série v súčasnosti existuje aj stále vychádzajúci komiks Chilling Adventures of Sabrina, ktorý, podobne ako rovnomenný seriál, predstavuje o niečo temnejšie spracovanie pôvodnej série.

 

Louise Simonson & Kit Seaton – Wonder Woman: Warbringer

Páči sa mi myšlienka ukrytá za komiksami z edície DC Ink (v súčasnosti je edícia premenovaná na DC Graphic Novels for Young Adults, lebo prečo tomu nedať totálne nekreatívny názov, všakže). Pretože môžem spoznať nejakého superhrdinu predtým, než ho spoznal celý svet, keď bol ešte obyčajným puberťákom a riešil dôležitejšie veci ako osud sveta alebo záchranu nevinných. Súčasťou tejto edície sa stali aj komiksové adaptácie pôvodnej série kníh DC Icons. Tá o Wonder Woman z pera Leigh Bardugo sa mi z celej série páčila asi najviac, napriek tomu som komiks otvárala s istými obavami. Pretože všetci dobre vieme, že adaptácia knihy do akejkoľvek novej podoby nie vždy dopadne dobre. Luise Simonson však odviedla veľmi dobrú prácu, pretože výsledný komiks je svieži, dokáže udržať pozornosť a hlavne sa v ňom uchovali všetky prednosti, ktoré má aj pôvodná kniha. Príbeh sa odvíja presne podľa toho, ako ho stvorila Leigh Bardugo a neprináša žiadne prekvapenia, ale stále ide o zaujímavú skúsenosť – ak už nič iné, tak som aspoň videla, ako by postavy mohli vyzerať. (Tiež myslím, že tento komiks je celkom dobrým riešením pre tých, ktorých zaujala pôvodná kniha a nechce sa im lúskať tristo strán príbehu.)

 

Kamome Širahama – Ateliér špičatých klobouků

Ďalšia nadupaná manga z vydavateľstva Crew – aj týmito slovami pokojne môžem uviesť svoj názor na túto sériu. Zaujala ma už obálkami, ktoré sú nádherne nápadité a veľmi mi pripomínajú štýl art deco (ktorý som za posledné roky našla a ocenila v mnohých komiksoch, ale výrazný je hlavne v sérii Monstress). Potom si ma však získal aj koncept. Milujem mágiu a som rada, keď ľudia ozvláštňujú vlastnou fantáziou už miliónkrát otrepané systémy. V tomto prípade je trošku menej frekventovaný spôsob čarovania prostredníctvom špeciálneho atramentu. Príbeh je hlavne v prvom zväzku pomerne rýchlo predvídateľný a jednoduchý, v istom ohľade naivný, ale baví ma svet a postavy. V druhom zväzku však autorka získala istotu a je to vidieť na udalostiach i tom, ako ich vystavala. Napriek tomu by som celú túto sériou zaradila skôr do kategórie pre staršie deti, čo ale neznamená, že by nemala čo ponúknuť aj starším čitateľom. Ako oddychové čítanie určite poteší mnohých, rovnako ako potešila aj mňa. Pretože v sebe napriek všetkému skrýva istú sviežosť a tajomnosť. Neviem to presne opísať, skrátka si ma to získalo (čiastočne aj krásnou grafikou, ktorá je ale štýlovo bližšia skôr západným komiksom, než mange) a chcem vedieť, ako to bude pokračovať.

 

Mirka Andolfo – Mercy: The Fair Lady, the Frost and the Fiend

S Mirkou Andolfo som sa stretla už pri jej komikse Unnatural a tam si ma získala nielen úžasnou grafikou (takou nápaditou a úplne dychberúcou), ale aj príbehom – hoci záver podľa mňa trochu odflákla, ale to sa už stáva. Mercy je ďalším komiksom, ktorý vychádza v anglickom preklade (autorka je totiž Talianka) a ide v podstate o horor. V tomto komikse autorka naplno ukazuje, že sa neštíti kresliť a písať asi o ničom. Neskrýva sa ani pred nepríjemnými scénami a udalosťami, vďaka čomu je jej dielo až prekvapivo realistické, hlavne ak zoberiem do úvahy fakt, že jej komiksy sa odohrávajú vo fiktívnych fantazijných svetoch. Mercy je príbehom ľudí z malého mestečka, ktorí žijú v strachu pred záhadnými temnými bytosťami z iného sveta, ktoré sa živia na ľuďoch (alebo skôr ľuďmi) a šíria okolo seba hrôzu. V príbehu plnom krvi a zabíjania, odtrhnutých končatín a aj strachu som však našla hlboko ľudský príbeh o hľadaní svojho miesta vo svete a aj o tom, čo znamená byť človekom a ako väzby s inými ľuďmi dokážu ovplyvniť. Okrem toho má tento komiks tiež o niečo lepšie spracovaný záver – hoci aj tento prišiel zbytočne náhle. Ale možno aj preto má tento komiks takú silnú výpovednú hodnotu. Pretože je taký stručný a úderný.



 

Čítali ste v poslednom čase nejaký zaujímavý komiks?

 

 

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára