piatok 11. marca 2022

Minirecenzie #18: 2x téma psychického zdravia

V poslednom čase sa mi do rúk dostalo hneď niekoľko kníh, ktoré sa vo väčšej miere venovali tematike psychického zdravia. O dvoch z nich som sa rozhodla napísať niečo bližšie...

TJ Klune – Into This River I Drown

Kľúčové slová: Strata otca. Vyšetrovanie. Anjel strážny.

TJ Klune sa preslávil vo väčšej miere svojimi poslednými zhruba tromi knihami, presnejšie tými, čo vyšli pod záštitou vydavateľstva. Okrem nich má však na konte aj mnoho iných, ktoré vydal na vlastné náklady. Táto je jednou z nich, dokonca jedna z tých starších, avšak nesie v sebe všetky krásy, čo si automaticky spájam s autorovým menom – hlavne ten nádherný štýl a to, ako ma dokáže citovo vydierať a trápiť, no napriek tomu mu doslova všetko zožeriem aj s navijakom. Tento príbeh sa sústreďuje na mladého Benjiho, ktorý sa ani po rokoch nedokáže vyrovnať so smrťou svojho otca. Neverí totiž, že išlo o nehodu a neustále „kope do osieho hniezda“. Vďaka čomu do svojho života privolá Cala, strážneho anjela mesta, v ktorom Benji žije, a k tomu ešte veľhory problémov.

Nech už autor píše o čomkoľvek, nosnou konštrukciou vždy ostávajú postavy. V celej svojej nedokonalej kráse, so svojimi problémami, s neuzavretými minulosťami, so sklonmi chybovať a s neprekonateľnou schopnosťou chytiť čitateľa za srdce. Inak to nie je ani v prípade Benjiho, ktorý je doslova stratený v tom, čo cíti. Dej je pomalší a je vystavaný postupne, podobne ako napätie. V istých momentoch je až prekvapivo ľahučký a ja som mala celý čas pocit, že to ešte budem neskôr ľutovať. Ľutovala som. Lebo bez ohľadu na chytľavé dialógy je Benjiho život srdcervúci. Keďže nepozná pravdu o smrti svojho otca, nedokáže sa vyrovnať s jeho odchodom. Túto kapitolu svojho života skrátka neuzavrel. Čím si do života pozval horkosť a hnev, bezmocnosť a tiež sa zasekol na jednom mieste.

No a kniha je opis jeho cesty. Dlhej, horkej, ťažkej. Jeho cesty k tomu, aby si dokázal priznať, že nie je v poriadku. Že vlastne ani nemusí byť v poriadku. Nemusí to ani predstierať. Lebo niekedy musí kričať, musí plakať a zároveň musí zatvoriť jedny dvere a otvoriť nové. Nebudem klamať, občas mi kniha pripadala byť zbytočne podrobná. Inokedy zase až príliš jednoznačná. Všetko však malo svoj dôvod. A podobne ako iné autorove knihy, aj z tejto ma bolelo srdce. No zároveň to bola krásna bolesť.

5/5

Matt Haig – The Midnight Library

Kľúčové slová: Neschopnosť ísť ďalej. Nekonečné možnosti. Rozhodnutia.

Táto kniha je o čosi populárnejšia, nakoľko sa z nej už krátko po vydaní stala senzácia. Až taká, že získala mnoho ocenení a hlavne lásku čitateľov. Pritom v sebe skrýva pomerne smutný obsah. Dej sleduje život Nory, ktorá už nevládze. Stratila všetko, čo v jej živote dávalo zmysel a presvedčená o vlastnej zbytočnosti sa rozhodne skoncovať s bolesťou i všetkým ostatným. Tento čin jej umožní dostať sa do Knižnice – ktorá predstavuje takmer magické miesto medzi životom a smrťou, v ktorom sú police plné jej vlastných životov. Alebo jej životov, ktoré by mohla mať, ak by sa v tom či inom momente rozhodla inak.

Kniha má bezpochyby veľmi príťažlivú premisu, nielen pre vášnivých čitateľov. Môcť vidieť, ako by náš život vyzeral, ak by sme sa vtedy alebo vtedy rozhodli pre niečo iné, je bezpochyby lákavá a navyše je to možnosť, ktorá v sebe nesie určitý filozofický potenciál. Toho sa autor zhostil pomerne dobre a darilo sa mu do riadkov prepašovať nielen hlboké zamyslenia, ale aj mnohé posolstvá. To všetko bez toho, aby sa musel uchýliť k prehnane metaforickému štýlu. Ak niečo, tak využíva skôr strohosť a viac než slovnými hrami zaujme tým, ako núti čitateľa premýšľať.

O tom, že je v poriadku nebyť v poriadku, že nemôžeme byť všetkým pre všetkých a musíme myslieť aj na seba a svoje dobro, že sa nemáme báť povedať dosť a tiež sa nemáme báť požiadať o pomoc. Sú to veľké témy a každá z nich by vydala na vlastnú knihu, to bez pochýb. Napriek tomu sa autorovi podarilo čosi... nie až také vítané. Mnohé scény pôsobili repetitívne, akoby len autor zrecykloval to, čo už napísal. Možno preto, aby zvýraznil pointu, ale príbehu to skôr uškodilo. Podobne aj snaha o prehnane optimistický koniec. Napriek tomu však má kniha silnú výpovednú hodnotu a ponúka veľa myšlienok a tém.

3,5/5