utorok 22. marca 2022

Minirecenzie #19: 3x krátke čítanie

V poslednom čase sa mi do rúk dostalo hneď niekoľko kratších kníh, ktoré sa dajú prečítať za jeden večer, no majú v sebe dostatok sily, aby v človeku odstali aj dlho po otočení poslednej stránky. Nech sa páči, tieto sa dostali do rúk mne...

Amal El-Mohtar & Max Gladstone – This Is How You Lose the Time War

Kľúčové slová: Nepriateľskí agenti. Tajné listy. Nepohodlné city.

Základnou myšlienkou tejto knihy je, čo by sa stalo, ak by sa dvaja agenti proti sebe stojacich agentúr spolu zaplietli. Dokonca do takej miery, že by sa do seba zamilovali a zrazu by im už nezáležalo na tom, či to bude práve ich organizácia, ktorá vyhrá. Hlavne, ak si budú môcť poslať ďalší a ďalší list. V prípade tejto knihy však môžem za seba povedať len toľkoto – premrhaný potenciál.

Príbeh sám o sebe je veľmi jednoduchý a to, že je pomerne krátky a tým pádom aj stručný, by malo zabezpečiť, že sa nebudem nudiť. Pre mňa bol opak pravdou. Kniha u mňa stroskotala predovšetkým na spracovaní. Chápem, že autori sa snažili pôsobiť tajomne a chceli moju pozornosť obrátiť smerom, ktorý oni sami považovali za dôležitý. Teda na rodiaci sa vzťah dvoch agentiek, ktoré spojila náhoda v podobe listu, neskôr ich puto prehĺbila akási snaha jedna druhej sa dobre v týchto listoch vysmiať, neskôr to prerástlo do inštinktívnej túžby byť si nablízku, no a napokon z toho bola láska. Vyzerá to jednoducho, avšak samotné spracovanie, v mojich očiach asi také letmé ako prelet lietadla, mi túto zápletku nedokázalo predať. Nerozumela som postavám, nerozumela som tomu, čo sa deje a čo je horšie, v knihe, ktorá ma mala citovo vydierať, som vlastne nenašla žiadnu emóciu. Síce som tu neskôr našla niekoľko krásnych okamihov, niekoľko pekných myšlienok a dokonca ma svojím spôsobom začala baviť aj tá zmätočná atmosféra, no vo výsledku to nestačilo. Podľa mňa si príbeh vyžadoval predsa len trošku... viac.

2/5

Becky Chambers – A Pslam fot eh Wild-Built (Monk & Robot 1)

Kľúčové slová: Mestskí ľudia. Prírodní roboti. Náhodné stretnutie.

Becky Chambers je pomerne známa autorka sci-fi literatúry. V tejto svojej najnovšej novele, ku ktorej by tento rok malo pribudnúť aj pokračovanie, ponúka čitateľovi zaujímavý kontrast. Vystupujú tu roboti a ľudia. Pričom roboti si jedného dňa povedali, že sú dostatočne uvedomelí a nechcú pracovať pre ľudí. Chcú byť voľní. Tak odišli a zabrali pre seba prírodu. Mestá a industrializované prostredie ostalo ľuďom. No a v tejto knihe sa stretne robot z prírody a človek z mesta.

Príbeh začína pozvoľna. Autorka vysvetľuje, ako jej svet funguje a predostiera myšlienku, že ľudstvo našlo spôsob na vytvorenie čo možno najlepšej environmentálne orientovanej spoločnosti. Napriek tomu však jej postavy nie sú šťastné – pretože napriek spokojnosti, životnému poslaniu a pocitu dostatku majú niektorí jedinci pocit, že im niečo chýba. Hľadajú a vlastne ani nevedia čo, no neustále sa za tým naháňajú. Takto sa stretne človek Dex a robot Mosscap a zhodou okolností sa vyberú na výpravu cez rozľahlé lesy. To, že ľudia aj roboti o sebe navzájom len počúvajú príbehy a nikdy sa nestretli, vyvoláva mnohé potenciálne komické okamihy. Autorka však nenapísala paródiu. Miesto toho stvorila príbeh, ktorého čítanie je príjemné a zanecháva v duši hrejivý pocit. A v mysli mnoho námetov na premýšľanie. O pominuteľnosti, o ľudskej náture, o nepokoji v duši, o tom, ako je v poriadku nebyť v poriadku a o mnohom inom. Je to skrátka jedna z tých kníh, ktoré so mnou ostanú ešte dlho.

5/5

Neil Gaiman – The Graveyard Book

Kľúčové slová: Život na cintoríne. Duchovia. Tajné spolky.

Táto kniha, obdobne ako autorova Koralína, je venovaná skôr mladšiemu publiku. Čo ale neznamená, že by to starší čitatelia nedokázali oceniť, to v ani v najmenšom. Príbeh je o Bodovi, ktorý prežíva zaujímavá dobrodružstvá, niektoré z nich poriadne nebezpečné. Jeho svet je ponurý a smutný, no nie pre rodičov s gombíkmi miesto očí, ale pre duchov. Bod Owens totiž žije na cintoríne – kde dostal „azyl“, lebo ho prenasleduje vrah.

Podobne ako iné autorove knihy, aj táto má svoju špecifickú atmosféru. Vďaka prítomnosti duchov bude pre niekoho hororová, pre mňa bola taká smutná a ponurá – nakoľko Bod, rastúce dieťa, tu pobehuje medzi náhrobkami a vychovávajú ho duchovia. Samozrejme podľa starých zásad, takže z Boda vyrastie dieťa, ktoré je úplne odlišné od svojich vrstovníkov. Myslím, že tá časť príbehu ma bavila asi zo všetkých najviac, keď sa Bod dostal do klasickej školy a tam ho považovali za podivína, keďže nikoho nešikanoval a radšej čítal knihy. Ako celok je kniha zaujímavá, ponúka zopár zamyslení, ale predovšetkým má byť dobrodružná a to do bodky spĺňa. Je to kniha o dospievaní, o pocite bezpečia a o tom robiť to, čo je správne. No a samozrejme je to typická gaimanovka, takže som počas čítania mala neustále príjemný pocit, že sa mi do rúk dostalo niečo jedinečné a plné fantázie.

4/5