štvrtok 18. apríla 2024

Minirecenzie #34: 2x populárne paranormálky

Paranormálne romance sú v tomto období populárnejšie než kedykoľvek predtým. Až do tej miery, že im dali nový vznešený názov, aby si asi čitatelia mysleli, že ide o niečo iné. V každom prípade, v poslednom čase mi cez ruky prešlo niekoľko kúskov, tak som o dvoch z nich spísala obsiahlejší názor...

Sylvia Mercedes – Bride of the Shadow King (Bride of the Shadow King #1)

Kľúčové slová: Dohodnutý sobáš. Nedobrovoľní spojenci. Dávna hrozba.

Na tento údajne populárny kúsok som narazila náhodou v internetovom obchode, kde núkali na predaj špeciálne vydanie tejto knihy. Hovorím si, znie to ako otrepaný námet, ale ako oddychovka by to mohlo obstáť. Príbeh je o princeznej Faraine, ktorú po obrovskom faux pas odpratala jej rodina kdesi do kláštora, aby im nemohla robiť hanbu. Zavolajú ju až o dlhý čas neskôr, aby presvedčila sestru, že sa má vydať za záhadného kráľa trolov. Nakoniec sa zaňho ale vydá sama Faraine – prezlečená za vlastnú sestru.

Námetovo teda ide takpovediac o klasiku a ozvláštnenie má priniesť fakt, že nejde o nádherných fae alebo elfov, ale o trolov, ktorí žijú v podzemí. Za čo dávam autorke veľké plus, že sa s tým svetom aspoň trochu vyhrala. Okrem toho autorka ešte v anotácii lákala na hlavnú hrdinku, ktorá trpí chronickými bolesťami. Čo nie je tak úplne pravda. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že anotácia vytvára dojem, že človek do rúk berie úplne inú knihu, než nakoniec do tých rúk aj dostane. A to je vlastne zásadný problém. Ten rozpor medzi tým, že mi autorka sľubovala a tým, čo mi nakoniec naservírovala. Lebo nakoniec som z toho všetkého dostala zbytočne rozťahanú a vrcholne melodramatickú záležitosť, ktorá mohla byť pokojne samostatným príbehom. Čo by priaznivo vplývalo nielen na dynamiku, ale aj na uveriteľnosť správania nielen hlavných hrdinov. Pretože postavy v tomto svete akosi nič nepreciťovali a vôbec sa správali ako treťotriedni ochotnícki herci. Kvôli čomu zase niektoré udalosti pôsobili minimálne trochu nepresvedčivým dojmom. Ale fajn. Niektoré časti sa čítali pomerne dobre a objavilo sa pár silnejších momentov. Škoda tej vaty medzi tým. Ale ako oddychovka... Dá sa.

2/5

Ali Hazelwood – Bride

Kľúčové slová: Dohodnutá svadba. Upírka. Vlkolak.

Ali Hazelwood je autorka, ktorej meno začulo mnoho čitateľov. Do sveta literatúry vstúpila pomerne veľkolepo, keďže sa rozhodla písať klasické romance, ktoré sa odohrávajú v trochu netradičnom prostredí vedy. Mňa osobne autorka zaujala až vtedy, keď sa rozhodla vstúpiť do paranornálnych vôd – hoc s úplne klasickým príbehom o vzťahu upírky a vlkolaka.

Dohodnuté svadby sú v paranormálkach pomerne obľúbeným námetom (viď napríklad aj predchádzajúcu knihu), takže ma jeho použitie v príbehu vlastne ani neprekvapilo. Nie som až taká náročná čitateľka (čo sa týka tých paranormáliek), aby som to niekomu vyčítala. Keďže tento žáner čítam primárne preto, aby som si oddýchla. Misery a Lowe ma zo začiatku aj bavili. Autorke očividne ide písanie humorných a uštipačných dialógov, pretože minimálne tieto časti som ti vyslovene užívala. Samotné predstavenie upírov a vlkolakov už síce trochu odfklákla, ale to jej dokážem odpustiť. Čo jej naopak odpustiť nedokážem je jej vlastná lenivosť. Akoby si povedala, že stačí napísať niečo klasické a čitatelia budú spokojní, takže sa vôbec nesnažila. Naskladala na kopu všetky možné aj nemožné žánrové klišé, pridala k tomu pár štipľavejších scén a potom nechala postavy, aby okolo seba zvyšok knihy (ktorá má vyše 400 strán) kopali nožičkami. Na koniec capla veľkolepé odhalenie a pár scén, ktoré už hraničili s nevkusným pornom, aby čitateľ nemal pocit, že vyslovene strácal čas. Hoci je fakt, že ja som ho stratila a už nikdy ho nedostanem späť.

1/5