utorok 23. apríla 2024

Minirecenzie #35: 4x zabudnuté fantasy

Už dlhšie obdobie mám sklony čítať skôr časom overené klasiky, a celkovo staršie záležitosti, než čerstvé horúce novinky. O dôvodoch by sa dalo polemizovať určite dlhšie, ale miesto toho som sa rozhodla napísať o niektorých z týchto starších kníh pár slov...

Guy Gavriel Kay – Ysabel

Kľúčové slová: Dospievanie. Milostný trojuholník. Tajné dedičstvo.

Guy Gavriel Kay je autor, ktorého tvorbu stále objavujem a oceňujem, aký je všestranný. Od nenápadnej knižky Ysabel som napriek tomu nemala žiadne očakávania. Nielen preto, že kniha má na GR pomerne nízke hodnotenia. Vlastne je to autorova najhoršie hodnotená kniha, no ja som napriek tomu bola zvedavá. Pretože mám zvláštnu slabosť pre príbehy o dospievaní a toto je rozprávanie o pätnásťročnom Nedovi. Ten sa vďaka otcovi-fotografovi práve dostal do Provensálska, kde sa zaplietol do, povedzme, podivuhodnej času odporujúcej vojne medzi Keltmi a Rimanmi.

Po prečítaní prvých kapitol som však mala pocit, že práve čítam niečo od Holdstocka. Pretože v tomto príbehu sa zvláštne prelínali rôzne kultúry vytrhnuté z času a všetko fungovalo. Atmosféru z väčšej časti takisto tvorila mystika a celkové ladenie bolo skôr snové (prechádzajúce do nočných môr). Pritom je to len ďalší dôvod, pre ktorý sa mi kniha páčila. Je svojim spôsobom drsná a trochu nepredvídateľná. Autor sa v nej pohráva s tematikou akéhosi predurčenia a osudu, ale zároveň tieto témy „aplikuje“ na moderne zmýšľajúce postavy z modernej doby. K tomu kombinuje príbeh o tom, že dvaja milenci napriek tisícročiami bojujú o tú istú ženu. Akoby ich uväznila podivuhodná časová slučka.

Námetov a motívov je tu teda neúrekom, ale príbeh dohromady funguje. Hoc od čitateľa vyžaduje, aby mal pomerne otvorenú myseľ a bol ochotný pripustiť, že najtradičnejší milostný trojuholník všetkých čias (keď dvaja muži bojujú o nerozhodnú ženu, ktorá miluje oboch) je v skutočnosti len opakovaním toho istého zápasu tých istých ľudí (len znovuzrodených v nových telách). A toto všetko sa deje okolo Neda a jeho priateľov, vďaka čomu sa dozvedá viac o svojom pôvode a ako do toho všetkého zapadá. Čiže v istom zmysle je táto kniha autorovým pokusom na napísanie klasickej YA knihy o dospievaní. Ak teda môže byť niečo klasické na príbehu, ktorý kombinuje zápasy dávnych kultúr a milenecké spory ich predstaviteľov.

5/5

Robert Holdstock – séria Merlinův kodex

Kľúčové slová: Merlin. Mágia. Prepletené kultúry.

Keď už spomínam Holdstocka, nemôžem ho len tak odbiť jednou vetou a ešte v kombinácii s iným autorom. Jeho Les mytág je pritom sám osebe legendárny, hoc nie až taký populárny, ako by si zaslúžil. Čo sa týka zvyšnej autorovej tvorby, pôvodne som ani neplánovala jej čítanie. Ale práve v doslove k Avilionu som sa dočítala, že Holdstock zakomponoval do Merlinovho kódexu niektoré postavy a prvky z Lesa mytág a ja som bola zvedavá.

Táto séria rozpráva o Merlinovi. O mocnom legendárnom čarodejníkovi, ktorý je v tomto svete akási nestarnúca nesmrteľná mocná postava, ktorá kráča po chodníku okolo sveta. Je to teda pútnik, ktorý sa objavuje a zase mizne (čo je jeho asi najklasickejšie zobrazenie) a v každej ére je niekým iným, no zároveň je Merlinom. Teraz sa k nemu vracia Iáson, aby spolu na lodi Argó našli Iásonových synov, o ktorých dovtedy veril, že sú mŕtvi. Nebol by to však Holdstock, ak by čitateľovi naservíroval niečo takéto priamočiare a jednoduché.

S noblesou sebe vlastnou totiž zabŕda do rôznych kultúr vytrhnutých z rôznych časov. Napriek vzájomnej inakosti sa tieto kultúry dopĺňajú a dokopy vytvárajú veľmi mystický, no zároveň srdcervúci a realisticky pôsobiaci príbeh. Ak sa teda to posledné dá tvrdiť o niečom, čo sa odohráva naprieč časom a čiastočne aj v ríši mŕtvych. No funguje to a to je kvalita, ktorú na Holdstockovi nikdy neprestanem obdivovať. To, ako dokázal pospájať útržkovité a neúplne informácie z histórie a doplniť ich vlastnou fantáziou tak, aby vytvoril uveriteľne fungujúce domorodé kultúry.

Takže je tu viac postáv z rôzneho zázemia a pritom riešia svoje vlastné problémy, ale zároveň to všetko funguje ako súčasť väčšieho príbehu. Jedinou väčšou výčitkou z mojej strany je len ten príliš ostrý prechod zo skutočného sveta do toho mystického. Prostredníctvom čoho potom zložito objasňuje, čo všetko sa stalo vďaka mágii. Obdobne to fungovalo aj v Lese mytág, ale tam bol prechod o niečo hladší a hlavne to nepôsobilo, že sa všetko rozbehlo až v záverečných päťdesiatich stranách a aj to len preto, aby vznikla neprehľadná akčná scéna podporená mystikou. Ale inak je to pomerne zaujímavé a napínavé čítanie.

4/5

Robin Hobb – trilógia Farseer

Kľúčové slová: Kráľovský ľavoboček. Hroziaca vojna. Vrah v zácviku.

Spisovateľka Robin Hobb má na konce desiatky kníh a veľa sérií, ale asi najznámejšia je jej Sága o Elderlingoch, ktorá pozostáva z piatich samostatných sérií. Všetko začína v trilógii Farseer, v ktorej má čitateľ možnosť spoznať Fitza, kráľovského ľavobočka, ktorého od detstva vychovávajú k tomu, aby sa stal „kráľovým mužom“, čo vlastne znamená, že bude z tieňov zabíjať a v prestrojení riešiť ďalšie politické nočné mory.

Robin Hobb som poznala už aj predtým, keďže som sériu o Elderlingoch začala čítať tak akosi od konca a ako prvú prečítala štvrtú sériu, ktorá sa bližšie zaoberá drakmi. (Takže áno, je možné čítať tieto série aj nezávisle na sebe, hoci je zase pravda, že minimálne prvú, tretiu a piatu sériu by ste mali čítať v poradí.) Autorka má pre mňa veľmi príjemný rozprávačský štýl, rozvláčny a detailný a väčšinu pozornosti venuje postavám. Do takej miery, že ostatné udalosti typu intrigy, politické hry, prežitie kráľovstva či vojny a iné, tak toto všetko predstavuje skôr pozadie životov postáv. V prípade tejto trilógie ide o Fitza a jeho životnú cestu a k tomu sa pridružujú osudy aj iných osôb, ale predovšetkým ide o Fitza.

Ten sa najskôr predstaví ako nevyzretý puberťák a až neskôr, vplyvom všetkých dramatických okolností, pomaly dospieva. Jeho príbeh však nie je veselý alebo pozitívny. Takže celá trilógia má akúsi horkú pachuť. Lebo ide predovšetkým o pomstu, nenávisť a celkovú nespravodlivosť. Fitz je pritom vykreslený takmer obyčajne, ako niekto, kto robí chyby, má problémy ovládať sa a občas sa preto dostane do ťažkostí, no zároveň je aj obeť chytená v pavučine niekoho iného. Niekto, kto navyše musí čeliť následkom nielen svojich rozhodnutí.

Aj pre toto všetko je ľahké Fizovi držať palce a tiež je ľahké pochopiť jeho rozhodnutia, hoci niekedy nepremyslené. Samotné knihy občas síce pôsobia zbytočne podobne, kde sa opakujú podobné momenty, v ktorých sa ukrýva takmer totožné posolstvo, ale napriek tomu má Fitzov príbeh niečo do seba. Hoc miestami láme srdce. Snáď aj preto, že je v ňom zosobnená múdrosť za dobrotu na žobrotu.

4,5/5

David Eddings – séria Elénium

Kľúčové slová: Rytierska česť. Šibeničný humor. Boj dobra so zlom.

Spisovateľ David Edding je ďalším zo zástupu skôr zabudnutých autorov, hoci jeho dielo je v istom zmysle považované za klasické. Trilógia Elénium je o niečo známejšia a dnešnému čitateľovi ponúka skôr klasický rytiersky zážitok. Rozpráva príbeh legendárneho hrdinu, ktorý sa vracia do domoviny, aby zachránil ohrozenú princeznú. Zlosyn mu je v pätách, ale dokáže si s ním poradiť – väčšinou silou svojho dôvtipu a bez toho, aby prišiel o česť.

Elénium je séria, ktorá na mňa čakala dlhý čas a takmer som sa k nej nedostala. Odradzoval ma totiž vyslovene trojstranový prológ, ktorý bol napísaný, povedzme, takým výrazným starším štýlom. (Nič proti tomu, len mi to pripomína vysokoškolské časy a v tomto prípade to nie je práve príjemná spomienka, no.) V každom prípade som sa nakoniec k sérii dostala a som za to vďačná, lebo inak by som sa ochudobnila o príjemný zážitok.

Je pravda, že toto je rytiersky román, v ktorom česť a sláva majú svoje miesto a všetko sa dá vyriešiť správne mierenými slovami, vernosťou rytierskym cnostiam a prešibanosťou. Nepoletujú to síce drakovia, ale zdarne ich nahrádzajú rôzne magické potvory a svoje neodmysliteľné miesto tu má aj náboženský mysticizmus.

Príbeh je pomerne jednoduchý a priamočiary a je jednoduché predvídať, ktorým smerom sa to celé bude uberať. Napriek tomu má séria čo ponúknuť. Ja osobne na nej oceňujem najmä ten šibeničný humor a hláškujúcich rytierov. Mám rada uštipačnosť a tu som si ju mohla naplno vychutnať. Je pravda, že to bolo skôr také naivnejšie čítanie, ale bavilo ma to. Aj preto, že autor sa venoval témam ako sú česť, priateľstvo a vernosť a to sú témy, ktoré literatúre svedčia. Hlavne preto, že na ne miestami autori zabúdajú.

5/5