piatok 28. júna 2024

Minirecenzie #37: 3x sklamanie

Hoci sa snažím vyberať si knihy kriticky, nie vždy sa zadarí a občas sa mi do rúk dostanú knihy, ktoré, bohužiaľ, nesplnia moje očakávania. Tu sú tri také knihy...

Marie Brennan – A Natural History of Dragons (A Memoir by Lady Trent #1)

Kľúčové slová: Fiktívna autobiografia. Cestovateľský denník. Draci.

V tomto prípade ide o knihu, ktorú som striedavo chcela čítať a zase ju odkladala. Znelo to pritom pomerne zaujímavo. Cestovateľský denník a autobiografia fiktívnej postavy. Ženy, váženej lady, ktorá svojím odhodlaním zmenila svet a hlavne to, ako ľudia nezarajú na drakov. A čo všetko o nich vedia. Odrádzala ma len forma, keďže s cestovateľskými denníkmi som sa stretla len na vysokej a všetky boli, povedzme, skôr nudnejšie. No tí draci ma predsa len lákali...

Krátka odpoveď by znela, že toto je ten typ cestovateľského denníka, o ktorý som ani v najmenšom nestála. Pretože lady Trentová veľmi rada a zbytočne zabieha do detailov. Jej rozprávanie začína v detstve, a kým sa prepracuje k tomu, o čom táto kniha má byť, kniha je takmer v polovici. Rozumiem, o čo sa autorka snažila. Chcela, aby ma hrdinka zaujala, aby som s ňou súcitila a aby som ju videla ako tú úbohú utláčanú ženu, ktorá v spoločnosti mužov mohla snívať akurát tak o tom, že sa bude môcť stať matkou. A teraz tu bola ona, budúca lady Trentová, ktorá si ide odhodlane za svojím. Znie ako recept na sympatickú hrdinku a „na papieri“ ňou vlastne aj bola. Problémom je, že skutočnosť sa trochu líšila. Pretože udalosti opisovala staršia lady Trentová a robila to spôsobom, ktorý bol, prinajmenšom, citovo sterilný. V podstate len konštatuje, čo sa dialo a čo sa ešte stane, či nestane. Bolo to v podstate ako čítať čitateľský denník, ako výcuc, o čom bol dej bez toho, aby som pochopila postavy. A keď ma nezaujíma ani len hlavná hrdinka lady Trentová, potom nemá veľmi zmysel pokračovať v čítaní. Lebo ma skrátka nezaujíma, čo sa s ňou stalo. Plusové body dostáva kniha za audioknižné spracovanie, vďaka ktorému som túto knihu vôbec dočítala.

2/5

Daniel Abraham – Věk popela (Kitamarská trilogie #1)

Kľúčové slová: Politické hry. Úklady. Mestský štát.

V predchádzajúcom prípade som vyslovene pokukovala po tej knihe. V tomto prípade som pokukovala po autorovi. Daniel Abraham má na konte niekoľko zaujímavých sérií a ja som bola vždy zvedavá, či by ma jeho príbehy zaujali. Vždy som si však robila zálusk na sériu Mince a dýka. Miesto toho som sa dostala ku Kitamarskej trilógii. Ide o osud malej skupinky ľudí na pozadí veľkých politických udalostí v rámci Kitamary, mestského štátu. A ten koncept ma zaujal.

Autorovi sa určite nedá uprieť to, že vie písať. Dokáže zaujať a aj mňa pomerne rýchlo vtiahol do udalostí. Navyše je od začiatku jasné, že sa bude zameriavať na postavy a to sú knihy, ktoré ja osobne preferujem. Sú síce pomalšie a mnohokrát dlhšie, než by možno museli byť, ale o to ide. Že autor stvorí fascinujúce postavy, ktoré si tak veľmi obľúbim, že ma baví čítať aj o tom, ako sedia pri stole a natierajú si džem na chlieb. To ale nie je príklad tejto knihy. Uznávam, že išlo o zaujímavo namiešané morálne sivé osoby. Mali svoje silné stránky i slabé a boli momenty, ktoré ma vyslovene chytili za srdce. Ale to je tak všetko. Nezaujímal ma ich osud, čo sa s nimi stane alebo či vôbec prežijú. Viac ako postavy ma bavili všetky tie zákulisné machinácie, ktoré mali ostať v pozadí. Kniha ako taká ale nie je zlá. Osobne si myslím, že ide aj o to, že som od nej podvedome očakávala až príliš a tieto očakávania sa nestretli s realitou. Pravdou však je aj to, že ma tie postavy skrátka nezaujímali.

2/5

Marie Domská – Nejasné hranice (Kchrat #1)

Kľúčové slová: Sci-fi. Stretnutie dvoch druhov. Diplomacia.

Sci-fi nepatrí k žánrom, ktoré by som aktívne vyhľadávala. Pretože mám rada skôr tie komornejšie veci, ktoré sú mnohokrát kombináciou viacerých žánrov a viac ako o nejaké veľkolepé vesmírne boje sa zameriava na príbehy s posolstvom. Nejasné hranice Marie Domskej ma zaujali najmä tým, že malo ísť o príbeh o strete národov vizuálne takých odlišných, že jeden je pre druhého príšerou. Mám rada kontrasty v literatúre a teda som neodolala ani tomuto.

Základom pritom nie je len stret odlišných druhov. Podstatu príbehu tvorí pokus o diplomatickú misiu, ktorej výsledkom má byť nadviazanie spolupráce. Presvedčiť vlastne druhú stranu (v tomto prípade ľudí), že prvá strana (teda mimozemšťania) má rovnaký cieľ. Teda majú spoločného nepriateľa a prečo by sa proti nemu nemohli spojiť. Lenže oba druhy sú odlišné a situácia si vyžaduje veľa diplomacie a hlavne snahy. Od začiatku som podvedome očakávala, že kniha bude mať skôr pomalšie tempo. Začiatok bol síce svižný, ale áno, potom sa všetko spomalilo. Lebo bolo potrebné predstaviť postavy, svet a všetko ostatné, keďže ide zároveň o prvý diel novej série.

Občas mi trochu prekážalo, že autorka niektoré veci zbytočne servíruje na podnose, ale to sa skrátka stáva a je to niečo, čo dokážem stráviť. Čo som muž stráviť nedokázala, bola hlavná hrdinka. Lebo väčšinu problémov a zádrhelov, ktoré museli postavy prekonať, mala na svedomí práve ona. Tvrdila, že koná v záujme oboch rás, no pritom aktívne pracovala skôr proti obom. Nehovoriac o jej sklonoch k prehnane dramatickému správaniu a to, aká bola zahľadená do seba... Skrátka, nebola som práve fanúšičkou hlavnej hrdinky. A keďže ona bola väčšinovou rozprávačkou, tým pádom ma nakoniec nebavila ani kniha samotná. K tej som síce tiež mala isté výhrady (už spomínanie servírovanie na podnose, zbytočne opakovanie scén, zbytočne dlhé scény a pár iných nešvárov), ale až moja antipatia k hlavnej hrdinke rozhodla o tom, že keď vyjde pokračovanie, radšej sa mu vyhnem.

2/5