pondelok 10. apríla 2017

Nájsť svoj osud | Lirael



Autor: Garth Nix 
Názov: Lirael 
Séria: Staré kráľovstvo 
Diel: druhý 
Slovenské alebo české vydanie: Slovart, 2016 (SR); Triton, 2005 (ČR) 
Hodnotenie na GR: 4.29
Otca nepoznala a matka ju opustila. Aj napriek tomu sa snaží mladá Lirael zapadnúť do spoločenstva Clayriek, s ktorými žije v rozľahlom Ľadovci ďaleko na severe. Aby mohla byť plnohodnotným členom, musí už len získať Zrak - vrodenú schopnosť všetkých Clayriek zrieť budúcnosť.
No Lirael koluje v žilách iná krv, a preto spočíva osud Starého kráľovstva v jej rukách. Nebezpečný nekromant totiž plánuje oslobodiť mocného nepriateľa, ktorý sa vzpiera kráľovskej rodine, zahmlieva Zrak Clayriek a hrozí deštrukciou všetkých väzieb medzi Životom a Smrťou. Lirael a princ Samet musia odhaliť svoje pravé dedičstvo a postaviť sa pradávnej sile, ktorá ohrozuje nielen Staré kráľovstvo.

„Zatiaľ čo Clayrky zrejú budúcnosť, iní ju tvoria.“

Garth Nix stvoril skutočne jedinečný svet, ktorý je neuveriteľne komplexný, dychberúci a nebezpečný. Stvoril nový druh mágie a nie je sa čo čudovať, že aj po toľkých rokoch od vydania si získava stále nových a nových fanúšikov. Tejto knihe by som veru verila, že ovplyvnila celú generáciu spisovateľov.
Lirael je veľmi zaujímavá hrdinka. Ako to totiž býva v niektorých rozsiahlych sériách, aj v tomto prípade s hrdinkou istým spôsobom vyrastáme. Prvýkrát sa nám predstaví ako štrnásťročné dievča, ktoré neznáša svoje narodeniny. Pretože je každým rokom staršia a stále menej zapadá medzi ostatné Clayrky. Nielen výzorom, ale najmä kvôli schopnostiam.
Hoci by mala vidieť budúcnosť v ľadovci, jej vnútorný Zrak sa ešte neprebudil. Ako vyvrheľ spoločnosti sa väčšinou utieka do samoty a je rada, keď ju všetci nechávajú na pokoji. Len aby bola čo najnenápadnejšia. Zhodou okolností nakoniec dostane prácu v knižnici a to jej v podstate zachráni život.
Pre knihomoľa neexistuje krajšia myšlienka, ako keď niekomu knihy zachránia život. No pre Lirael to znamená ešte viac. Našla totiž niečo, čo ju napĺňa. Získala prvú priateľku, a čo na tom, že je to len magický pes. Sučka, ktorá viac nepočúva ako hej a občas má zaujímavé postrehy k životu a mágii.
Hoci je Lirael s problematickým dospievaním fascinujúca, ja som bola zvedavá hlavne na prostredie, ktoré som si tak veľmi obľúbila. Opäť som do sýtosti dostala svet, ktorý je rozdelený prastarým múrom, v ktorom jedna časť pripomína takmer svet, ktorý poznáme dnes, kde mágia nemá svoje miesto. Našťastie je tu stále Staré kráľovstvo, hoci v ňom je život stále nebezpečný.
„Nové pachy, nové zvuky, nové miesta, ktoré môžem ocikať... ospravedlňujem sa, kapitánka.“

„Sučka! Prestať sa tak veľmi radovať. Toto nie je jedna z našich obyčajných výprav na ľadovci. Musím nájsť muža...“

„Dobre! Už bolo načase, aby si sa začala páriť...“

„Sučka!“
Vracajú sa starí nepriatelia a nikto nie je v bezpečí. Hoci je rozbeh príbehu i jeho samotný dej skôr pomalší, neznamená to, že by nebol fascinujúci. Napomáha tomu aj dokonalé vykreslenie dvoch takmer tragických a smutných postáv, ktoré nikam nezapadajú. Všetci od nich niečo očakávajú, no oni žijú v strachu, že ich sklamú. Nikdy si nenájdu svoje miesto.
To je emócia, ktorá mi zvierala hrdlo takmer pri polovici príbehu. V tej druhej som bola schopná len fascinovane otáčať stránky, pretože aj keď postavy len niekam putovali, autor to dokázal napísať dostatočne zaujímavo na to, aby som visela na každom riadku.
K slovu sa dostávala zaujímavo vymyslená mágia, dostala som mnohé odpovede a celý tento „vesmír“ som opäť mohla preskúmať z iného uhla pohľadu. A samozrejme, čo by to bol za poriadny príbeh, ak by sa nevrátil Mačiak, aby robil spoločnosť Naničhodnej sučke. Tieto zvieratá sú neuveriteľne zábavné v tom, ako excentricky sa dokážu správať, to mi verte.
Lirael je fascinujúci, magický a zároveň smutný príbeh. Rozprávanie sa sústreďuje na postavy, ktoré si hľadajú svoju cestu životom. Napriek strachu sa snažia napredovať, snáď aby naplnili očakávania, ktoré ani nie sú ich vlastné. Nechcú sklamať, pretože už takto nikam nepatria.
Pri Lirael to platí najviac, nakoľko je väčšia časť príbehu venovaná rozprávaniu z jej pohľadu. Vďaka nej prebádame ďalšiu časť Starého kráľovstvá, zažijeme nevšedné dobrodružstvá a nielen, že som s ňou mohla vyrastať, ja som s ňou doslova žila. Taká živá sa mi javila vďaka autorovej šikovnosti pri opisovaní.
Toto je príbeh, pri ktorom zaplesá srdce každého milovníka fantasy. Dokonale vymyslený svet je plný tajomstiev a nebezpečenstva. Ovláda ho stará a zaujímavá mágia. Nikdy nekončiaci boj dobra a zla máme možnosť sledovať vďaka postavám, ktoré sú ako vystrihnuté zo skutočného života – pretože to nie sú bezchybní akční hrdinovia, ale ľudia, ktorí majú strach, ničí ich neistota, no napriek tomu pokračujú vpred.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára