utorok 25. apríla 2017

Byť iný, no nie nutne zlý | Netvor je zver



Autor: Peternelle van Arsdale 
Názov: Netvor je zver 
Slovenské alebo české vydanie: Slovart, 2017 (SR aj ČR) 
Hodnotenie na GR: 3.62
Alys mala sedem rokov, keď sa zjavili požieračky duší. Spolu s ostatnými deťmi ju zachránili a zverili do rúk pobožným dedinčanom v neďalekej osade. Po ôsmich rokoch života v strachu sa v Alys čosi zlomí. Cíti, že má niečo spoločné s požieračkami duší a možno aj s Netvorom, čo obýva okolité lessy.
Ťaží ju zvláštny dar, o ktorom nemôže nikomu povedať – okamžite by ju označili za bosorku a upálili.
Mladé dievča však dychtí po slobode. Po rodinnom nešťastí, sa ocitne uprostred toho najtemnejšieho lessa. Spomína na detské rýmovačky, ktoré ju varovali pred Netvorom. V lese jej ale hrozí nebezpečenstvo nie len z temných zákutí... ale aj z hĺbky jej srdca i duše. Ani Netvor, ani Alys totiž nie sú tým, za čo ich ostatní považujú.

„Si ako oni. Ale nie si nimi.“
Peternelle van Arsdale nie je vo svete spisovateľov až takým nováčikom, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad. Iste, ide o jej prvotinu, ale nie je to tak, že by o písaní nevedela celkom nič. Táto autorka totiž pracuje ako knižná editorka, ktorá si raz povedala, že by bol dobrý nápad napísať vlastnú knihu. Nuž, dalo by sa povedať, že teóriu ovládala naozaj dobre.
Príbeh mladej Alys je v niečom nesmierne špecifický. Odráža sa to najmä v spôsobe, akým ho autorka vyrozprávala. Podstatná je hlavne atmosféra, ktorú ovplyvňujú lyrickejšie ladené opisy. Vďaka tomu kniha pôsobí mierne pochmúrne, avšak nie nutne strašidelne. Hoci záleží aj na čitateľovi a na tom, čo osobne považuje za desivé a čo len za trochu zvláštne.
Alys ako postava dostáva najväčší priestor, nakoľko môžeme sledovať jej detstvo a neskôr aj dospievanie. Sama sa prediera životom a snaží sa pokračovať vpred napriek neistote a nepriazni osudu. Hoci ide o mladšiu hrdinku, je v nej aj niečo nesmierne inšpiratívne. Hlavne v tom, ako dokáže urobiť ťažké rozhodnutie. Aj keď istú melodrámu v jej správaní si autorka asi naozaj nemohla odpustiť.
Ostatné postavy však boli tiež veľmi živé a každá z nich mala svoju úlohu. Niečo v spojení vykreslenia postáv, opisov a celkom atmosféry spôsobilo, že ma príbeh dokonale pohltil. Stačilo len niekoľko prvých viet a ja som bola nútená otáčať stránky jednu za druhou, doslova vyhladovaná po ďalšej kapitole. Napriek tomu, že by mnohí knihu označili za hrubšiu, číta sa až neuveriteľne rýchlo. A to je vždy dobré znamenie.
„Netvor je zver, od tvojich dvier
nemieni vôbec odísť,
rohami búši, v tvojej duši
zaňuchal ďalšiu korisť.“
Príbeh samotný je však oveľa menej akčný, než sa by mohlo zdať. Nie je to síce tak, že by sa v ňom vyslovene nič nedialo, ide práve o opak. Alys žije svojim životom a spoločne s ostatnými deťmi, ktoré prežili masakru rodnej dediny, sa z nej stane osobný strážca pre ľudí ovládaných ich vlastným strachom.
To samotné vo mne dokázalo prebudiť nesmierne veľký hnev a silné emócie. Ale ak niekto očakáva zložité bojové sekvencie a hektolitre krvi, bude sklamaný. Pretože táto kniha je zameraná skôr na prieskum vnútra jednotlivca. Ak by kniha mala mať nejakú tému, určite by ňou bol strach v tých najrôznejších formách. Strach z neznámeho, zo straty, zo smrti, samoty, niekedy aj zo strachu samotného. Strach, ktorý mení ľudí na monštrá a núti ich počínať si úplne inak, než by za normálnych okolností konali.
To je pravým desivým prvkom tohto príbehu. Pretože autorka čo najhlbšie preniká do zákutí duše svojich postáv a odhaľuje tak ich najčernejšie obavy. Ale aj napriek všetkému ide stále o boj dobra so zlom pripomínajúci v istom zmysle rozprávku. Akurát v tomto prípade by sme hovorili skôr o rozprávke temnejšie ladenej, v ktorej hrá prvé husle pochmúrna atmosféra.
Netvor je zver ani v najmenšom nie je akčným trilerom, v skutočnosti ide o veľmi jednoduchý príbeh. Ten neohúri ani svojou rafinovanosťou, skôr atmosférou, na ktorú autorka kladie nesmierne veľký dôraz. Lyricky ladený príbeh sa sústreďuje na osirelé dievčatko Alys, ktoré sa snaží žiť svojim životom vo svete, ktorý je ovládaný strachom. Vďaka nemu podstúpi mnohé ukrutnosti, no nikdy sa skutočne nevzdá.
Príbeh sa nesmierne rýchlo číta a dokáže veľmi spoľahlivo pohltiť. Isté tajomno sprevádza všetky kapitoly. Temnota ukrývajúca sa na ďalšej strane, ktorá nemusí tak celkom prísť. Rovnako ako samotné postavy, ktoré celý život na čosi čakajú. Hoci je kniha tak trochu aj prehliadkou rôznych druhov strachu, je možné v ňom nájsť aj nádej. Tú prezentujú samotné postavy, ktoré dokážu prekonať svoje obavy a nájdu v sebe silu opäť sa smiať. Dôležitým prvkom knihy je aj otázka samotného zla - je zlý ten, kto sa niečím odlišuje alebo je zlý ten, kto svoju odlišnosť využije ako prostriedok na ubližovanie ostatným? Aj na toto Alys nachádza odpoveď. 

Za poskytnutie knihy na recenziu
veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knihu si môžete kúpiť TU.

14 komentárov:

  1. Ja tú knihu milujem! Aj keď ma vytáčalo správanie dedinčanov a v kútiku duše som dúfala, že si to zlíznu všetci. Ale neskutočne skvelá kniha, aspoň pre mňa.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Táto kniha bola naozaj úžasná. A aby som bola úprimná, moja škodoradostná a prevažne zákerná časť sa veľmi tešila z toho, ako nakoniec dopadli. Zlá, zlá Lili. Ale aj tak si nemôžem pomôcť.

      Odstrániť
  2. Na knižku som vemľmi zvedavá, slintala som na ňu minule v Pante, keď ju mala Luu v ruke a plánujem si ju aj kúpiť. Tak dúfam, že bude ozaj super. Z toho, ako si to opísala, to znie dosť dobre. Mám rada takéto tajomné príbehy. Táto kniha mi veľmi pripomína jeden film, čom som videla... veľmi veľmi dávno a neviem si spomenúť, ako sa volal. No niečo sa mi marí, že tam bola nejaká osada obkolesená lesmi a v tých pobiehala nejaká bytosť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Omg, našla som to. Ono sa to fakt aj volá, že Osada :D :D :D

      Odstrániť
    2. https://www.youtube.com/watch?v=lwq4oTboRi4

      Odstrániť
    3. Tak ak to bude podobné ako táto kniha, určite si to pozriem. :D
      Ja osobne by som ti knihu odporučila. Mohla by sa ti páčiť. Je fakt, že je to také tajomné a neisté, vôbec tá atmosféra je skvelá. Hoci ten koniec mohol byť kúsok akčnejší, ale tak nemôže človek dostať všetko, že.

      Odstrániť
  3. Výborná recenze :) Kniha vypadá celkem zajímavě, nakukovala jsem do ní v knihkupectví a má takový pohádkový styl :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je pravda, že táto kniha mi viac ako iné pripomínala rozprávku a je pravda, že ona nielen vyzerá zaujímavo, ona aj je zaujímavá.
      Ďakujem za pochvalu. :)

      Odstrániť
  4. Fú, ale to znie vážne super! Vyzerá to na inú YA, s hlbším zmyslom, a to mám vážne neskutočne rada :) Knihu som nemala v pláne si prečítať, no teraz sa môj postoj voči nej asi vážne zmení :D Avšak, istá nedôvera ešte stále je, takže opäť mi v tomto pomôže knižnica a ak ju tam raz nájdem, tak ihneď po nej siahnem. A ak sa mi zapáči, tak moja knižnica bude obohatená o ďalšiu krásnu knihu...
    Inak, musím súhlasiť s Majkou. Aj mne to pripomína film Osada. A to bol vážne dobrý film :D Mal skvelú atmosféru, aj natočený bol kvalitne a záver ma úplne šokoval O.o Odporúčam! A opäť krásna a kvalitná recenzia, maj sa krásne ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za pochvalu a aj za odporúčanie. Film si určite nájdem a pozriem. Aj keď s mojou šikovnosťou je dosť možné, že som to už videla a len si na to nespomínam.
      Táto kniha je ale naozaj trošku netradičná YA, hlavne kvôli tej atmosfére a temnote. Ak som ťa presvedčila, aby si si knihu prečítala, som len rada. Naozaj stojí za to (aj keď neviem zaručiť, že sa ti naozaj bude páčiť, šancu si určite zaslúži).

      Odstrániť
  5. Sue to ospevovala, ty to chváliš... no neviem sa dočkať na knihu, som na ňu dosť zvedavá a dúfam, že sa mi bude páčiť. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tiež sa na túto knihu chystám, celkom si ma na ňu navnadila ešte viac :)

    OdpovedaťOdstrániť