utorok 18. apríla 2017

Genre Challenge #4



Na túto tému som sa veľmi tešila, nakoľko ide o obľúbenú tematiku, ktorú v knihách vyhľadávam. Mytológia je niečo, čo absolútne zbožňujem. Tým pádom som mala v tomto konkrétnom „kole“ výzvy po ruke na výber hneď niekoľko alternatív. Nakoniec som siahla po niečom dosť neznámom.
Zámerom tejto výzvy je každý mesiac prečítať knihu iného žánru.
Originálny článok o výzve nájdete na GR.


IV. Mytológia
Mýt/mýtus je legendárny alebo tradičný príbeh, ktorý sa zvyčajne sústreďuje na opísanie nejakej udalosti alebo života hrdinu, za pomoci (alebo aj bez) faktov a skutočných vysvetlení. Takisto sa sústreďuje na polobohov alebo božstvá a opisuje obrady, zvyky a prírodné fenomény.

Aimée Carter – The Goddess Test (Goddess Test #1)
Aimée Carter je u nás autorka neznáma, ale na svojom konte má hneď niekoľko sérií. Tie sú určené skôr mladším čitateľom a všetky sú fantazijného charakteru. Tematika poteší takých milovníkov mytológie ako som ja, keďže využíva mýty ako stavebný kameň svojich kníh. Za voľný prístup k tejto látke si vyslúžila mnoho kritiky. Ja však preferujem, keď autori pri písaní o mytológii používajú aj vlastnú fantáziu. Okrem toho, Aimée v tom nie je sama. Keby niekto chcel byť špecifický, asi by musel napísať poriadne dlhý zoznam tých, čo pristupujú k mytológii podobne. Na prvom mieste zoznamu by bol Rick Riordan.
Samotná kniha má veľmi zaujímavý nápad. Hlavne hrdinkou je dievča, ktoré sa kvôli zomierajúcej matke presťahuje do jej rodného mestečka. Tam narazí na záhadného muža menom Henry, ktorý jej ponúkne dohodu – podrží jej matku v živote dostatočne dlho na to, by sa s ňou mohla rozlúčiť a ona na oplátku podstúpi sériu testov. Ak prejde všetkým skúškami, stane sa z nej bohyňa a bude vládnuť po jeho boku v podsvetí. Pretože Henry je moderné meno pre Hádesa. Problém je, že doteraz sa ani jedna „súťažiaca“ nedožila konca „výberového konania“.
Pre mňa samotnú bol tento príbeh veľmi zaujímavý. Kniha sa čítala takmer sama, jednotlivé kapitoly „odsýpali“ skutočne rýchlo. Scény boli dynamické, emócie doslova precítené a nechýbali ani tajomstvá. A to nehovorím o tom, že koniec ma nehorázne prekvapil, pretože niečo podobné by som nečakala ani v najdivokejšom sne. Jediný problém tejto knihy je jej počiatočná naivita. Udalosti, hlavne zo začiatku knihy, mi pripadali umelé a samotné dianie bolo príliš priamočiare. Našťastie sa autorka priučila rafinovanosti.
Nakoniec teda knihu hodnotím kladne. Hlavne preto, že autorka sa snažila byť originálna. Naozaj zaujímavo spracovala látku a páči sa mi, ako vyriešila vzťahy medzi jednotlivými bohmi. Mne osobne vždy prekážalo, že tam v podstate všetci páchali incest. V tejto forme moje svedomie mohlo pokojne vrnieť blaženosťou.
Napriek počiatočnej naivite som si čítanie veľmi užila aj vďaka emóciám, ktoré do knihy autorka jednoznačne prepchala. A že ich nebolo málo. Takisto tam bolo nebezpečenstvo, záhady. No knihu by som charakterizovala skôr ako nenáročnú oddychovku.

Iné knihy zo „žánru“ Mytológia, ktoré by vás mohli zaujať:

Knihy od Ricka Riordana
Veľa mytológie. Niekoľko sérií.. Každá sa venuje iným mýtom. Dva filmy podľa dvoch jeho kníh Dobrodružstvá. Boj s osudom. Hrdinovia. Záporáci. Proste zábava.
Výhoda: väčšina jeho kníh je preložená
Nevýhoda: starší čitatelia to môžu považovať skôr za čítanie pre deti

Knihy od Colleen Houck
Veľa romantiky. Záhady. Putovanie. Nebezpečenstvo. Podobný scenár v oboch sériách. Neotrená mytológia. Nezvyčajné námety. Melodráma.
Výhody: indická a egyptská mytológia, ktoré nie sú až také frekventované
Nevýhody: len jedna jej séria je preložená

Knihy od Neila Gaimana
Legendárna práca. Americký bohovia mieria aj na obrazovky televízorov. Zaujímavé poňatie jednotlivých mýtov. Dobré čítanie. Zaujímavý humor. Istá dávka brutality. Mýty niekoľkých panteónov.
Výhody: väčšina jeho kníh je preložená

Séria Dark-Hunter od Sherrilyn Kenyon
Paranormálne romance. Takže hej, veľa romantiky. Veľa posteľových scén. Naozaj silné charaktery postáv. Veľa emócií. Prepojenosť. Obrovský svet. Stopercentné využitie mýtov.
Nevýhoda: v preklade vyšlo len prvých niekoľko kníh


Iné knihy o mytológii, ktoré by ste mi chceli odporučiť?

4 komentáre:

  1. The Goddess test má super obálku. Brutálne mi však pripomína nejakú knihu, ale neviem si spomenúť akú. :D
    Joj a Percy, ten je najlepší. O mytológii som sa najviac naučila z Rickových kníh, tie sú na to fakt parádne. Ale tak mytológia ma vždy zaujímala a babka má aj takú super knihu o gréckych bohoch, ktorú som si zvykla pozerať. Toľko zaujímavých vecí tam je.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak o mytológii sa naučíš veľa z hociktorej knihe, ktorá je o mytológii. Len akurát nikdy nemáš záruku, že je to stopercentné, ale to nemáš ani v prípade odbornej knihy o mytológii. :D
      Hej, táto kniha má krásnu obálku, ale nejako si myslím, že ty by si ju skritizovala ešte viac ako ja. Ale možno sa mýlim a tebe by sa páčila. :D

      Odstrániť
    2. Ktovie, v poslednej dobe sa mi nič nepáči. Asi som znechutená zo školy. :D

      Odstrániť
    3. Hej, škola má tendenciu podobné nechutenstvo spôsobovať.

      Odstrániť