pondelok 19. augusta 2019

Pravda nie vždy oslobodzuje | A Good Girl's Guide to Murder

Autor: Holly Jackson
Názov: A Good Girl’s Guide to Murder
Séria: A Good Girl's Guide to Murder
Diel: prvý
Špecifikácia: YA triler o tom, že nájdená pravda nikdy nebýva taká, akú si ju predstavujeme
Slovenské alebo české vydanie: v slovenčine Slovart
Hodnotenie na GR: 4.35


“But sometimes remembering isn’t for yourself; sometimes you do it just to make someone else smile. Those lies were allowed.”


V súčasnosti je veľkým trendom približovať rôzne žánre mladším čitateľom. Teda, jasné, aj predtým existovali detektívky pre mládež, ale najväčší rozmach asi prišiel až s príchodom takých tých klasických klamárskych kníh. Triler a detektívka sa odvtedy natrvalo usadili v YA literatúre, avšak niekedy je problém nájsť niečo, čo by pôsobilo reálne a pri čítaní som nemala pocit, že čítam sci-fi. Našťastie to nie je prípad tejto knihy.
Pippa je klasická anglická stredoškoláčka, ktorá sa pripravuje na záverečné skúšky, pričom súčasťou posledného ročníka školy je aj EPQ projekt, čo by sa dalo chápať takmer ako praktická maturita. Keďže Pippa by sa chcela stať investigatívnou novinárkou, rozhodne sa skúmať prípad, ktorý otriasol jej mestečkom pred piatimi rokmi.
Stredoškoláčka Andie sa stratila, pričom neskôr polícia usúdila, že bola zavraždená a hlavným podozrivým sa stal jej vtedajší priateľ Sal. Ten, pod váhou výčitiek, ale aj obvinení, nakoniec spácha samovraždu, avšak ešte predtým sa so všetkým prizná svojmu otcovi cez esemesku.
Pippa sa k uzavretému prípadu vracia, nakoľko chce veriť, že Sal bol nevinný, keďže to bol milý chalan, ktorý pomáhal svojmu okoliu, vďaka čomu ho Pippa považovala za svojho hrdinu. Aj vďaka týmto dôvodom na mňa vyšetrovanie tohto prípadu pôsobilo veľmi reálne.
Autorka má za sebou poriadne podrobný výskum, takže pozná nielen zákony, ale takisto vie, čo má verejnosť právo sa dozvedieť a čo nie, pričom podľa všetkého skúmala aj skutočný postup polície pri vyšetrovaní zmiznutia. Vďaka tomu všetkému som nikdy nemala taký ten sureálny pocit, akože toto je už fakt príliš a takto by sa to nikdy nemohlo stať.
Okrem toho sa jej podarilo vytvoriť aj úplne uveriteľnú hlavnú hrdinku. Pippa bola nadmieru inteligentná, tým pádom dokázala spájať rôzne súvislosti a nikdy som nemala pocit, že nedokázala pochopiť naozaj očividné. Okrem toho bola aj odvážna a tvrdohlavá, ale takisto sa občas bála a prežívala ťažkú dilemu, nakoľko neraz musela čeliť tomu, že možno jej presvedčenie nie je správne – a možno Sal Andie pred piatimi rokmi naozaj zabil.
“But there was one final player in this story, Little Kilton, and it’s us. Collectively we turned a beautiful life into the myth of a monster. We turned a family home into a ghost house. And from now on we must do better.”
Vďaka tomu všetkému som dokázala Pippu pochopiť a takisto som prežívala jej obavy. Okrem toho však bola hlavná hrdinka aj tak trochu otravná, takým tým spôsobom, akým sú otravní asi len novinári, čo by mi za normálnych okolností fakt liezlo na nervy, ale do tohto typu príbehu sa to vážne hodilo.
Čo sa do tohto príbehu takisto hodilo, bol aj spôsobom vyrozprávania celého deja. Autorka sa rozhodla striedať spôsoby rozprávania, takže niekedy som sledovala klasické rozprávanie, inokedy som čítala prepisy rozhovorov s možnými svedkami, rôzne fotografie diárov, alebo úryvky so samotného projektu do školy. Toto všetko do deja vnášalo dynamiku, navyše v deji sa neustále niečo dialo, vďaka čomu som bola zvedavá, ako to všetko skončí.
Najviac oceňujem však to, že autorka ma dokázala dokonale zneistiť. Vždy, keď som si už myslela, že viem, čo presne sa stalo, prišlo ďalšie odhalenie, ďalšie informácie a ďalší ľudia s možným motívom, pričom nakoniec som zistila, že pravde som sa vlastne ani len nepriblížila.
Samotný záver bol preto nielen napínavý a naozaj ako vystrihnutý z trileru, ale bol aj prekvapivý, pričom som si nadávala, ako je možné, že som na to všetko neprišla sama. Veď som to mala pod nosom od samého začiatku. Autorka mala pod kontrolou aj ten najmenší detail, podarilo sa jej vytvoriť reálne postavy, výbornú zápletku, nezabúdala ani na emócie a prežívanie postáv, pričom zdôrazňovala aj ich motiváciu a opisovala, ako niekedy zápasili s tým, čo sa dialo. Skrátka, toto bola výborná kniha.
A Good Girl’s Guide to Murder je príbeh sedemnásťročnej stredoškoláčky z malého mesta, ktorá sa rozhodne ako tému záverečného projektu vybrať uzatvorený prípad spred piatich rokov. Hlavná hrdinka pritom bola vykreslená veľmi reálne a dokonale sa hodila do tohto typu príbehu, nakoľko bola sebavedomá, tvrdohlavá a odhodlaná, ale na druhej strane aj poriadne otravná a neznesiteľná takým tým typickým novinárskym spôsobom. Podobnú pozornosť však autorka venovala aj vedľajším postavám, ktoré boli rôznorodé a vždy som dokonale dokázala pochopiť ich konanie a hlavne motiváciu.
Dej bol okrem postáv vystavaný na podrobnostiach a autorkinom výskume, čiže presne opisovala policajné postupy, čo knihe ešte dodalo na kvalite. Klasické rozprávanie striedané s prepismi rozhovorov a úryvkami zo samotného školského projektu zase zabezpečovali, že dej bol dynamický a čítanie zaujímavé. Autorke sa hlavne podarilo poprepletať rôzne zápletky a spojiť dokopy osudy rôznych osôb, takže bolo náročné uhádnuť, čo presne sa stalo. Záver bol preto prekvapivý i napínavý zároveň. Naozaj výborne napísaný triler, ktorého čítanie som si nesmierne užila


oficiálna anotácia:
The case is closed. Five years ago, schoolgirl Andie Bell was murdered by Sal Singh. The police know he did it. Everyone in town knows he did it.
But having grown up in the same small town that was consumed by the murder, Pippa Fitz-Amobi isn't so sure. When she chooses the case as the topic for her final year project, she starts to uncover secrets that someone in town desperately wants to stay hidden. And if the real killer is still out there, how far will they go to keep Pip from the truth?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára