streda 21. októbra 2015

Smrtka opäť v probléme | Třetí hrob přím před nosem



Autor: Darynda Jones 
Názov: Třetí hrob přímo před nosem 
Séria: Charley Davidson 
Diel: tretí 
Slovenské alebo české vydanie: BETA - Dobrovský, 2015 (ČR) 
Hodnotenie na GR: 4.40
Vstupte do světa Charlie Davidsonové – soukromé detektivky se specializací na paranormální jevy a jediné smrtky na tomhle břehu mléčné dráhy.
Charlie Davidsonová se vrací! A lije do sebe hektolitry černého kafe, protože kdykoli zavře oči, vidí jeho – Reyese Farrowa, napůl člověka, napůl supermodela a navrch ještě Satanova syna. Pravda, uvěznila ho na věčnost v jeho vlastním těle, ale tak snadné to zase nebude. Teď musí vyřešit případ nezvěstné manželky, poradit si s egocentrickým doktůrkem, uklidnit svého ustaraného tatíka a vypořádat se s gangem motorkářů, kteří mají vražedné plány, přestože syn Satanův pořád touží po ní – a po pomstě.

„Smrt přichází k těm, kdo na ni čekají, i k těm, kdo na ni nečekají. Takže je to vlastně jedno...“
Po dvoch knihách som už viac ako zžitá so štýlom autorky a hneď som padla do deja. A od začiatku som sa smiala ako blázon (za ktorého ma teraz definitívne považuje aj zvyšok spolubývajúcich, ktoré ma mali za krásne a nevinné dievčatko).
Charley má ako smrtka naozaj vražedný humor, na ktorý by asi miestami mala získa niečo ako zbrojný pas. Na niektorých miestach som sa takmer zadusila a inokedy som dostávala kŕče do líc. Takže som k tomu za darmo mala aj rozcvičku (za predpokladu, že by som chcela schudnúť na tvári, by to bolo ideálne).
Opäť raz to bolo iné ako všetko, čo som doteraz čítala. Ale na to som si v tejto sérii už naozaj zvykla. Charley je proste netypická postava, ale úplne ju zbožňujem. Ako súkromná detektívka je skutočne dobrá a páči sa mi, ako sa vždy v každej knihe venuje viac ako jedinej „úlohe“. Síce to občas pôsobí ako také pozadie niečomu väčšiemu, čo tam neviem nájsť, ale snažím sa to vidieť ako krásu tejto série.
Ale vždy všetko dotiahne do konca, čo sa nedá povedať iných osobnejších záležitostí. Napríklad sexy nenapraviteľný „bad boy“ Reyes. Toho chlapa proste milujem bez ohľadu na to, či práve Charley ohrozuje nožom, alebo jej zachraňuje život (čo robí fakt často, asi by to mal brať ako zamestnanie na viac ako plný úväzok).
Hoci často pôsobí ako postava s dokonale transparentnou povahou, je veľmi záhadný a všetko takým divným spôsobom dáva zmysel. V podstate je vlastne starostlivý chlap, len má trošku komplexy (čo je asi také mierne ako prirovnanie pekla k saune). Ale kto ich, na druhej strane, nemá. Keby sme boli všetci dokonalí, čoskoro by nás to prestalo baviť.
Tí dvaja dokopy sú výbušnejší ako tona dynamitu, čo dáva príbehu neuveriteľnú dynamiku (asi vďaka tomu, že sa to podobá na ten dynamit) a ako čitateľ sa rozhodne nikdy nenudím. Navyše je tu ešte iný fakt.
„Můžeš tomu debilovi vzkázat, aby se mi přestal lepit na zadek?“

„Ne. Mám pocit, že to tvému zadku prospívá.“

„To i chůze do schodů, ale stejně jezdím výtahem, kdykoli to jde.“
Každá kniha v sebe ukrýva niekoľko druhov „vyšetrovania“. V tomto prípade to bol takmer kriminálny prípad únosu. Trošku v úzadí oproti ostatnému dianiu, ale zase dosť často spomínaný, takže naň nemôžem len tak zabudnúť. A pomedzi to sa ešte prelínalo iné vyšetrovanie, čo bolo skvelým doplnením. Len som miestami mala problém jednotlivé veci od seba oddeliť, ale za to môže výlučne moja nepozornosť (alebo to autorka skutočne trošku prehnala).
Niečo je tam skutočne ukončené, za čo nesmierne ďakujem. Keby sa tam nič nedokázalo vyriešiť, asi by som bola nešťastná. Čo na tom, že ma čítanie baví a skvele sa pri tom bavím, keď sa nič dôležité nedozviem.
Síce je toto už tretia kniha, ale nejaké tie teórie sa už objavujú (vlastne sa zjavili pri prvej vete prvej knihy), takže som vďačná, že niektoré zápletky sa tam predsa len uzatvárajú. A vytvárajú tak perfektný materiál na ďalšie. Pretože taká tá hlavná línia vlastne ostáva ukrytá a je otázne, ako to všetko bude pokračovať (a teraz fakt nemyslím milostný vzťah Charley a Reyesa, aj keď ten je tiež neuveriteľne výživný už teraz a to vlastne ani neexituje). A tá tajomnosť ma neskutočne baví.
Myslím, že kniha ako celok nie je ani zďaleka dokonalá. Ale komu by záležalo na malichernostiach. Mne rozhodne nie a v tomto prípade sa tým ani nemienim tajiť. Iste, vždy by sa dalo niečo zlepšiť, ale na čo sa zbytočne premáhať. Skvele sa pobavím, nasmejem a čítanie ide plynule a rýchlo. Má to istý nádych tajomna, nejakú tú detektívne ladenú zápletku (najlepšie hneď niekoľko) a k tomu všetkému tam vystupujú postavy, ktoré ma takisto neuveriteľne bavia (navyše im dokážem všetko zožrať, čo je tiež veľké plus).
Ako často hovorím, dočerta s dokonalosťou a proste si užite jazdu. Ja to pri tejto sérii mám rozhodne v pláne. Netuším, čo sa stane v ďalšej knihe, neviem, do čoho sa zase Charley namočí a čím sa bude snažiť zabiť nabudúce. Možno svoju závislosť na káve, dvojtýždenné bdenie a poruchy pozornosti doplní ešte niečím viac výstredným. V tom spočíva čaro série, nikdy neviete, čo môžete čakať. A tak sa mi to rozhodne páči.
Na záver ešte taká poznámočka – nikdy sa nesnažte svojim spolubývajúcim, ktoré v živote neprečítali nič fantasy, vysvetliť, o čom táto séria je. V lepšom prípade vás budú považovať za mierne výstrednú a úchylnú, v tom horšom na vás zavolajú exorcistu. 


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára