nedeľa 12. novembra 2017

Jeden mŕtvy a štyria podozriví | This is Our Story



Autor: Ashley Elston 
Názov: This is Our Story (slov. Toto je náš príbeh) 
Slovenské alebo české vydanie: Fragment, 2017 (SR) 
Hodnotenie na GR: 4.09
No one knows what happened that morning at River Point. Five boys went hunting. Four came back. The boys won’t say who fired the shot that killed their friend; the evidence shows it could have been any one of them.
Kate Marino’s senior year internship at the District Attorney’s Office isn’t exactly glamorous—more like an excuse to leave school early that looks good on college applications. Then the DA hands her boss, Mr. Stone, the biggest case her small town of Belle Terre has ever seen. The River Point Boys are all anyone can talk about. Despite their damning toxicology reports the morning of the accident, the DA wants the boys’ case swept under the rug. He owes his political office to their powerful families.
Kate won’t let that happen. Digging up secrets without revealing her own is a dangerous line to walk; Kate has her own reasons for seeking justice for Grant. As she and Stone investigate—the ageing prosecutor relying on Kate to see and hear what he cannot—she realizes that nothing about the case—or the boys—is what it seems...

“Either we all get out of this or none of us does.”

Ashley Elston nie je debutujúca autorka, ako som si pôvodne myslela. V skutočnosti má na konte už niekoľko kníh. Avšak jej meno som začala vnímať trošku výraznejšie po dvoch udalostiach – jej kniha sa dostala do jedného z predplatiteľných knižných boxov, myslím, že konkrétne do MyBookBox-u. A druhá udalosť? Keď som ju videla v slovenskom preklade v kníhkupectve.
Anotácia tejto knihy je skutočne sľubná. Záhadný príbeh o piatich chalanoch, ktorí spolu vyrástli, sú nerozluční a skôr ako čokoľvek iné pripomínajú buď členov tajnej sekty alebo bratov. No jedného dňa idú loviť po prehýrenej noci a jeden z nich zomrie. A zdá sa, že ktokoľvek zo zvyšných štyroch mohol potiahnuť spúšť a Granta zabiť. Dôkazy sú nejednoznačné a čoskoro sa začína ukazovať, že všetci mali motív.
Na základe tohto opisu som chcela knihu čítať. Myslela som si, že to bude tajomné, záhadné a čosi iné, než čomu sa venujem zvyčajne. A ono to také bolo. Až kým neskončila prvá kapitola, ktorá vlastne ani kapitolou nebola. Pretože som zabudla na čosi nemenej dôležité.
Totiž, nezvážila som fakt, že táto kniha je určená pre mladších čitateľov a ako taká sa teda venuje aj oslave bujarého stredoškolského života. Aj keď je pravda, že rebríčky populárnosti sa veľmi neriešili, no stále bolo v deji cítiť tú young adult patinu. Prejavovala sa v opise postáv, v tom čo robili a kedy to robili a predovšetkým sa to ukázalo v tom, ako pomaly sa dej rozbiehal a ako málo sa venoval skutočnému vyšetrovaniu.
Hlavná hrdinka Kate bola aj väčšinovým rozprávačom. Bola to sympatická hrdinka, ktorú som nemala problém si obľúbiť. Keďže bola zároveň aj fotografka, ponúkala mi častokrát vskutku jedinečný pohľad na udalosti a jej zmysel pre detail ma nielen bavil, on často ako jediný zachraňoval nezáživne pôsobiace pasáže. Fotografovanie bolo príjemným spestrením a keďže sa Ashley Elston sama venovala foteniu svadieb, opisovala niečo, čomu skutočne rozumie.
Kate si pre seba utrhla väčšinu pozornosti, avšak nebola jediným rozprávačom. Pomerne často sa totiž v príbehu objavovalo aj rozprávanie z pohľadu jedného z chalanov. Neskôr vysvitne, že je to pohľad nášho vraha, avšak je nesmierne ťažké určiť, ktorý z nich to vlastne je. Tieto časti boli napísané skutočne umne a žiadny detail nebol opomenutý. Tieto kapitoly boli vlastne prvým mystery prvkom, s ktorým som sa v knihe stretla.
“The worst part of this job is the filing. I’ve decided there is some evil fairy that must live inside the Qu–Rh drawer, the only drawer with any extra space, just to torment me. She waits until I leave for the day, after the filing tray is empty, and then spitefully pulls the most random pages from almost every file in every drawer.“
Dej ale plynul napriek všetkému hrozne pomaly. Prvá polovica bola doslova ulepená a ja som sa do čítania musela viackrát nútiť. Táto kniha nie je detektívka a nemyslím si, že mala ambíciou ňou byť. Skôr by som povedala, že samotný námetom bola skôr analýza správania jednotlivých postáv. To, ako môžu mať podobné udalosti dopad nielen na stredoškolskú spoločnosť, ale predovšetkým na štyroch kedysi veľmi blízkych priateľov.
Našťastie však príbeh nabral druhý dych, hoci to bolo neskôr, než by mi bolo za normálnych okolností milé. Jednotlivé maličkosti a detaily, ktoré som dovtedy považovala za nedôležité, sa ukázali byť prelomové. So zvyšovaním napätia sa aj zrýchľovalo dianie a príbeh začal nielen napredovať, on sa dal do behu. Bolo tam napätie, emócie, záhadnosť a hlavne prekvapivé odhalenia. Hoci je pravda, že všetky informácie som dostala na zlatom podnose, neuvedomovala som si ich význam. Ashley Elston ma dokonale opantala a odviedla moju pozornosť úplne iným smerom. Za to má môj obdiv.
This is Our Story vôbec nie je taká kniha, ako nám sľubuje anotácia. Prvá polovica knihy sa ničím neodlišuje od priemernej young adultky, čo je rozhodne škoda. Dej má pomalší rozjazd a jediným spríjemnením je hlavná hrdinka Kate, ktorú si je jednoduché obľúbiť. Jej pohľad na svet i udalosti v knihe tak získavajú istý jedinečný charakter, nakoľko Kate ako fotografka často vidí detaily, ktoré ostatní nevedomky prehliadajú.
Viac ako detektívka je ale táto kniha skôr klasickým románom s detekvívnymi prvkami, vďaka ktorým má kniha slúžiť ako akýsi kaleidoskopom ľudského správania. Obvinenie z vraždy máva tú nemilú tendenciu, že odhaľuje našu pravú povahu. Po psychologickej stránke som si čítanie užila, nakoľko niektoré postavy boli doslova vypitvané. Napriek tomu všetkému by som však knihu zaradila skôr k oddychovejšiemu čítaniu.
Iste, kniha v sebe skrývala zopár prekvapení, emócie boli naozaj bohaté a atmosféra v niektorých momentoch bola skutočne napätá. Avšak na toto všetko bol použitý YA filter, čím bol čiastočne zadupaný potenciál knihy. Ak by boli postavy staršie a nemuseli by riešiť stredoškolské drámy, mohla byť táto kniha vcelku mrazivým trilerom. Takto sa z nej stal román s detektívnymi prvkami, ktorý niekedy prekvapí hlbokou analýzou postáv a ich konania a inokedy napätým hrotením deja. A to všetko čiastočne prekrývala už povinná romantická línia. Veď čo by to bolo za strednú školu bez milostných trampôt hlavných hrdinov. 

2 komentáre:

  1. Super recenze. Kniha vypadá poměrně zajímavě :) Možná ji zkusím v angličtině :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kniha je zaujímavá (až na pár maličkostí) a rozhodne jej skús dať šancu. :)
      A ďakujem. ;)

      Odstrániť