pondelok 27. novembra 2017

Všade samé príšery | The Bone Season



Autor: Samantha Shannon 
Názov: The Bone Season (slov. Zber kostí; čes. Kostičas) 
Séria: The Bone Season (slov. Zber kostí; čes. Kostičas) 
Diel: prvý 
Slovenské alebo české vydanie: Tatran, 2013 (SR); Host, 2014 (ČR) 
Hodnotenie na GR: 3.75
The year is 2059. Nineteen-year-old Paige Mahoney is working in the criminal underworld of Scion London, based at Seven Dials, employed by a man named Jaxon Hall. Her job: to scout for information by breaking into people's minds. For Paige is a dreamwalker, a clairvoyant and, in the world of Scion, she commits treason simply by breathing.
It is raining the day her life changes for ever. Attacked, drugged and kidnapped, Paige is transported to Oxford – a city kept secret for two hundred years, controlled by a powerful, otherworldly race. Paige is assigned to Warden, a Rephaite with mysterious motives. He is her master. Her trainer. Her natural enemy. But if Paige wants to regain her freedom she must allow herself to be nurtured in this prison where she is meant to die.

“Nothing’s worse than a story without an end.”

Samantha Shannon je mladá anglická spisovateľka, ktorá si získala mnoho fanúšikov už svojou prvotinou. Hoci to nebýva bežné, hneď jej prvá séria by mala mať sedem pokračovaní a to tretie vyšlo v prvej tretine tohto roka. Napriek dlhému čakaniu na rozuzlenie celého príbehu je však neodškriepiteľné, že kniha má potenciál. Až taký veľký, že boli zakúpené aj práva na film. Je už však otázne, či sa ho niekedy dočkáme.
Ja a táto kniha máme zaujímavý vzťah. Viac ako tri roky bola uložená na rôznych poličkách mojej knižnice a ja som sa snažila tváriť, že ju nevidím. Keď som ju raz začala čítať, ďaleko som sa nedostala. Aj preto, lebo svet v tejto knihe je veľmi komplexný a pochopiť jeho fungovanie je na úvodných päťdesiat strán dosť veľký hlt. Avšak keď som sa prelúskala týmto úvodom, dokázala som všetky aspekty dokonale oceniť.
Táto kniha spadá do žánru dystópie, takže som očakávala pochmúrne prostredie, beznádejný svet a zničených ľudí. A to som všetko dostala a ešte čosi navyše. Dej sa odohráva v istej forme futuristického Londýna, v ktorom vládne organizácia Scion. Ak by som ich mala opísať, asi by vyzerali ako mix všetkých doteraz známych diktátorov odetých do kvalitných oblekov, ktorí sa vo voľnom čase zlepšujú v technikách vymývania mozgov.
Oni totiž prišli s teóriou, že ľudia nadaní istým druhom schopností sú vlastne len chorí a oni sú tu pre to, aby ich vyliečili. Nuž, nikto predsa nepovedal, že to, čo tvrdia, vedia aj dobre predať. Najmä tí, ktorí týmito schopnosťami vládnu, si to rozhodne nemyslia. Hoci spočiatku to vyzerá ako forma mágie, neskôr som pochopila, že ide o čosi iné.
Ak by som to mala veľmi zostručniť, v podstate ide o ľudí, ktorí istým spôsobom komunikujú s duchmi, môžu ich ovládať a inak využívať jej schopnosti. Samozrejme, vedenie celej krajiny ich označuje za tých zlých, úbohých a neviem ešte akých, ktorých sa treba čo najskôr zbaviť.
Doslova ma mrazilo z toho, aké autoritárske politické zriadenie autorka dala dokopy a cenzúrny systém ich vlády by zahanbil aj najväčšie esá v histórii cenzúry. V tomto desivom svete si žije svojim životom Paige, ktorá, ako inak, patrí k tým „nakazeným“ a ako ho hovorí už samotná anotácia, vlastizradu pácha už len tým, že dýcha. Paige je zaujímavá hrdinka, veľmi reálne opísaná a sympatická, aj keď mala svoje ojedinelé momenty, v ktorých som ju mala chuť niečím ovaliť po hlave, aby sa spamätala.
Hlavná hrdinka je zároveň aj rozprávačkou príbehu, takže dej sa sústreďuje na to, čo vidí ona, ako vníma svoj svet ona a čo všetko sa deje hlavne jej. Tým nechcem povedať, že je to zlé, len tvrdím, že vďaka tomu som mala dosť obmedzené vnímanie tohto majestátneho sveta.
“Paige, you will have two tasks tonight,” he said, turning to face me. “Both will test the limits of your sanity. Will you believe me if I tell you that they will help you?”
“Not likely,” I said, “but let's get on with it.”
Autorke nemôžem uprieť na to, že ma dokázala úplne pohltiť. Musela som sa nútiť do odkladania knihy, aby som sa vôbec vyspala a pri každej príležitosti som sa snažila zistiť, ako to všetko bude pokračovať. Avšak primárnym účelom tejto knihy bolo predstavenie sveta a hlavných postáv, takže dej ako taký sa ďaleko nestihol posunúť.
Teda, v príbehu sa neustále niečo dialo. Hlavne v prvej polovici. Nové vnemy, prostredie, opisovanie a nikdy nechýbala aj nejaká tá akcia. Emócie, ktoré autorka do príbehu vkladala, boli prežívané a nie opisované. Po tejto stránke išlo vskutku o nezabudnuteľný zážitok.
Ku koncu sa začali objavovať aj nejaké tie vatovité scény, ale autorka predsa musela nejakým spôsobom vystupňovať napätie pred veľkým finále. To bolo naozaj epické, doslova som hltala každé slovo a každým ďalším odsekom som bola len viac a viac napnutá.
Čo sa teda pokazilo? Dva faktory. Celá táto kniha pôsobila ako prológ, čiže všetko v knihe bolo len naznačené a opísané len tak, „aby sa nepovedalo“ a aby to navnadilo dostatok čitateľov. A druhý faktor? Násilnejšie do deja vtlačenú romantickú líniu som predtým videla len v málo knihách.
líniu som predtým videla len v málo knihách.
The Bone Season je kniha s ohromným potenciálom. Autorka vdýchla svojmu svetu život, domyslela v ňom aj najmenšie detaily a tie sa snažila sprostredkovať svojim čitateľom. Avšak jednotlivé zákutia svojho univerza sprostredkúva postupne a tak, ako je to potrebné, vďaka čomu sa z čítania nestal nudný chaos.
Paige je sympatická hrdinka a je dostatočne reálna na to, aby si získala fanúšikov. Rovnako sú na tom aj ostatné postavy z tejto knihy. Mňa osobne najviac fascinoval Warden, nakoľko ako totálne komplikovaná postava vynikal nad ostatnými. Dej bol pomerne vyvážený. Neustále sa niečo dialo, v deji bola zastúpená akcia, emócie a autorka rozhodne vie budovať napätie.
Takisto ma autorka dokázala mnohokrát prekvapiť. Pred veľkým finále však do príbehu vložila príliš veľa zbytočnej vaty. Takisto romantická línia bola až násilne vtlačená do knihy. Ak však odhliadnem od faktu, že kniha pôsobila len ako svižnejší prológ, ide o veľmi sľubnú dystópiu. Je temná, dychberúca a fascinujúca. Som zvedavá, čo so svojím svetom autorka plánuje.

4 komentáre:

  1. Na túto knihu sa už dlho chystám, no nejak ma to stále neláka dostatočne.Ale pozerám že väčšine ľudí sa páči, tak sa už k nej musím dostať niekedy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež som dlho odolávala, ale nakoniec som rada, že som sa do knihy pustila. Skús tomu dať šancu. ;)

      Odstrániť
  2. Já nevím, já s touto knížkou prostě mám problém. Ale sto lidí, sto chutí. Jsem ráda, že se ti nakonec líbla. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Akože niekde som s ňou trochu bojovala, ale nakoniec sa mi to páčilo a to dosť, tak som zvedavá, ako sa autorka pohrala s pokračovaniami. :)

      Odstrániť