sobota 21. marca 2020

InDaBoR #10: Medzinárodný deň lesov


Medzinárodný deň lesov sa oslavuje už rok roku 1971 vďaka Organizácii Spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo (ECA). 21. marec bol pritom vybraný náročky, nakoľko tento deň sa na severnej pologuli oslavuje jarná rovnodennosť a na južnej zase jesenná. Cieľom tohto dňa nie je len zvyšovanie povedomia o význame, prínose a hodnotách lesov. Takisto slúži na pripomenutie toho, že tento vzácny biosystém musíme chrániť.
Najvhodnejšie je tento deň osláviť čítaním e-kníh, pri ktorých vzniku sa nepoužil žiadny papier. No a aká lepšia e-kniha sa na čítanie hodí viac ako príbehy, v ktorých lesy zohrávajú niekedy až kľúčovú úlohu.




J. R. R. Tolkien – Dvě věže (Pán prstenů #1)
Fangornský hvozd. Kto by nepočul o tomto zázračnom obávanom lese, pred ktorým majú rešpekt dokonca aj čarodejníci. Obyvateľmi tohto magického miesta sú aj enti, stromové entity odhodlané chrániť svoj domov a to aj za cenu vlastných životov. Aj vďaka entom Fangorn nakoniec prežije, nakoľko sa postarajú o potrestanie tých, ktorí tento les ničia. Fangorn a jeho obyvatelia sú tak príkladom toho, že lesy je potrebné ochraňovať a nie rúbať, pretože nikdy neviete, či niekde tam vonku nežije nejaký mocný ent, ktorý vám za to zničí živnosť.

Robert Holdstock – Les mytág (Les mytág #1)
Rhydobský les je ešte o niečo výstrednejší ako Fangorn. Povráva sa, že je najstarším pozostatkom niektorej doby ľadovej a aby toho nebolo málo, obývajú ho  magické bytosti nazývané aj mytaga. Sú to žijúce dôkazy pradávnych predstáv hrdinov z mýtov a bájí, v ktorých už dnes nikto neverí. Je to miesto plné mágie, ale aj nebezpečenstva. Svojou existenciou láka mnohých, ktorí medzi jeho stromami naplno prepadli svojej posadnutosti. Lesu mytág by sa mali ľudia radšej vyhýbať, no je to náročné. Pretože príbeh o tomto zvláštnom lese je naozaj nádherný a čitateľa poľahky pohltí.

Patrick Ness – Sedem minút po polnoci
Táto kniha je tak trochu ako podvádzanie, nakoľko nie je o lese a ani sa v jednom neodohráva. V skutočnosti je to príbeh trinásťročného Conora, ktorého každý deň, presne sedem minút po polnoci, navštevuje oživnutý strom spred ich domu a rozpráva mu príbehy. Účel jeho návštev je tak trochu záhadný, ale neskôr sa ukáže, že v skutočnosti chce len Conorovi pomôcť, hoci sú jeho návštevy občas tak trochu desivé. Oživnutý strom je v skutočnosti vlastne prezlečený terapeut, čo je len dôkazom, že prechádzka lesom má blahodarné účinky na ľudskú dušu.



Peternelle van Arsdale – Netvor je zver
Ľudstvo rado podliehalo rôznym predsudkom a až príliš často samo seba odsúdilo na život v strachu a obavách. Výnimkou nie je ani táto kniha, tak prísne zviazaná predsudkami, až sa to občas zdá nemožné. Ústrednou postavou síce nie je les, ale je neustále prítomný. Čarovný záhadný less obývaný známym netvorom z príbehov, ktorý požiera neposlušných ľudí v ich vlastných posteliach. Rozhodnutie, kto je nakoniec ten netvor, ostáva na čitateľovi. Lenže najskôr je potrebné vydať sa do magického lessa.

Naomi Novik – Ve stínu hvozdu
Niektorí spisovatelia si uvedomujú, že kreativitu by mali použiť aj na vytvorenie svojho zlosyna. Podobne to urobila aj Naomi Novik, keď sa rozhodla, že tým ultimátnym zloduchom by mal byť práve magický les obývaný všakovakými monštrami a hrôzami, ktorý neustále ohrozuje obyčajných ľudí a ak s tým čoskoro niekto niečo neurobí, nedopadne to dobre. Cesta k tomuto osudovému rozhodnutiu je ale dlhá a náročná, takže by ste sa najskôr mali obrniť trpezlivosťou.

Melissa Albert – Lískový les (Lískový les #1)
Ďalší magický les. Zdalo by sa, že vo fantasy literatúre ide o pomerne obľúbený tróp a možno je to tak trochu vlastne aj pravda. Hrdinovia tejto knihy sa však Lískovému lesu majú vyhýbať, pretože je to miesto plné nielen mágie, ale aj krvilačných krutých príbehov, ktoré by niekoho poľahky mohli zabiť. Tento les sa totiž stal domovom všetkých rozprávok, ktoré získali na skutočnosti po tom, ako boli napísané a vydané knižne. Lískový les je teda miesto plné nástrah a stvorení z hororov, ktorému by ste sa, pre zachovanie nielen plného zdravia, ale aj pokojného spánku, mali radšej vyhýbať.


Poznáte iné knihy o lesoch/stromoch, ktoré by ste mi chceli odporučiť?



10 komentárov:

  1. Júú super tematický článok :-) Z týchto kníh som čítala iba LotR a Netvor je zver. V spojení s lemsi mi napadá aj V znamení ametystu tam je Ametystový les alebo aj Zakázaný les z HP, ale tam by som radšej nešla :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vidíš, na tieto dva lesy som zabudla a pritom oba veľmi dobre poznám. Ďakujem za pripomenutie. :)

      Odstrániť
    2. Zamáličko, ale ono vybrať by sa toho dalo naozaj veľa, keď človek začne pátrať :D

      Odstrániť
    3. Však veď toto, že potom je náročné niečo aj vybrať. Veď len teraz takto v niekoľkých sekundách som si spomenula napr. na Sherwoodsky les alebo Mowgliho džungľu. :D

      Odstrániť
  2. Netvor je zver - skvelá kniha, doteraz nechápem, prečo ľudia tú knihu nemajú radi. Ako je to iné, ale je to sakra dobré! A o Novik sa ani nejdem baviť. Tá žena je moja bohyňa! A som ochotná sa do krvi pohádať s hocikým, kto mi na jej tvorbu začne nadávať! :D
    Inak skvelý tematický článok, keby že ti mám niečo odporučiť, tak je to Novik, ale keďže v zozname je, tak len odporúčam si dať rereading! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Naomi Novik JE bohyňa, to bez debaty. Tiež som ochotná sa o tom hádať a pritom som od nej čítala len jednu knihu. (Zábavný zážitok s knihou Ve stínu hvozdu je taký, že som tak dlho "kupovala" tú americkú edíciu, až som sa na to vykašlala a kúpila si český preklad. :D) Tiež súhlasím s tým, že Netvor je zver je absolútne úžasná kniha a tiež nechápem, prečo ju ľudia tak zdrbávajú.
      Inak ale, ten re-read je fakt dobrý nápad. Dúfam, že sa k nemu aj čoskoro dostanem. :)

      Odstrániť
  3. Přiznám se, že jsem o tomto svátku vůbec nevěděla :/ Knihu jsem sice včera četla, ale bohužel úplně jinou. Na druhou stranu jsem si alespoň pustila Pána prstenů :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani ja som netušila, že niečo také ako Medzinárodný deň lesov sa oslavuje, až kým som nenapísala tento článok. A hoci som čítala, čítala som o anjeloch a upíroch a dokonca som si ani toho Pána prsteňov nepustila. Som horší exemplár :D

      Odstrániť
  4. Zbožňujem knihu Netvor je zver!♥ Mala som síce pár výhrad voči nej, ale podľa mňa to bolo skvelé, nevšedné YA, na ktoré stále rada spomínam :)
    Ve stínu hvozdu a Lískový les majú dokonalé obálky!♥ O týchto knihách som ani nevedela, páni moji, to musím napraviť, vyzerajú úžasne!♥♥♥
    Skvelý článok :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Netvor je zver je naozaj dosť nevšedná YA takmer fantasy, ktorej čítanie som si veľmi užila, tak som rada, že sa páčila aj tebe. :)
      Áno, majú naozaj krásne obálky. A sú to aj dobré knihy, tak s k nim možno niekedy dostaneš. :)

      Odstrániť