sobota 14. marca 2020

Minirecenzie #6: 2x magický realizmus (s pridanou hodnotou)

Tentoraz som sa rozhodla spísať relatívne krátky názor na dve knihy zo žánru magický realizmus, ktoré sa mi v posledných dňoch dostali do rúk. Pričom obe sú úplne odlišné, rozprávajú mi iný príbeh, ale majú spoločnú akúsi pridanú hodnotu. To niečo, čo ich odlišuje od veľmi dobrých kníh a zaraďuje ich to malej skupiny naozaj výnimočných.

Neil Gaiman – Oceán na konci ulice
Kľúčové slová: Dávne priateľstvo. Spomínanie. Temnota v každom z nás.
Knihy Neila Gaimana sú pre mňa ako pitie červeného vína – nevenujem sa im ani zďaleka tak často, ako by som chcela, no ich čítanie si vychutnávam vždy až do posledného slova. Výnimkou nie je ani na pohľad útla kniha Oceán na konci ulice, v ktorej sa hlavný hrdina bez mena vracia do domova svojho detstva, kde sa prekvapivo rozhodne vrátiť na záhadami obrastenú farmu. Tu spomína na čas, ktorý strávil s obyvateľmi tohto miesta, okrem toho však aj objavuje dôvody, ktoré ho viedli k tomu, že na to miesto a ľudí v ňom žijúcich prakticky zabudol.
Boj dobra so zlom je literárny námet starý hádam ako sama literatúra, čiže ma jeho prítomnosť v tejto knihe neprekvapila. Dej je rozvážnym rozprávaním príbehu, ktorý mi dokázal, že všetko je možné. Dokonca aj to, že v malej mláke záhradného jazierka sa môže ukrývať oceán. Nádherne magický príbeh o sile priateľstva a hlavne o odvahe a odhodlaní, o tom, že každý vidí svet inak a len málokto je pri tom pohľade skutočne úprimný. Je tiež o túžbach a o ich plnení, no nesie v sebe zároveň aj ponaučenie, že nie vždy je správne a prospešné, aby sme dostali to, po čom túžime. V neposlednom rade je ale aj o našich činoch a ich následkoch, o schopnosti obetovať sa pre ostatných a o tom, že keď dostaneme druhú šancu, mali by sme ju chytiť za pačesy a už nikdy ju nepustiť.
Táto kniha si ma dokonale získala a nepustila ma až do úplného konca, pričom vo mne stále pretrvávajú všetky tie krásne pocity a v mysli mi víria všetky tie úvahy. Je to jedna z tých kníh, ku ktorým sa chcem pravidelne vracať, zvedavá, čo v nej objavím pri opätovnom čítaní. (Tiež ma veľmi potešil fakt, že hlavný hrdina, očividne obyčajný človek, dokázal po celý čas udržiavať moju pozornosť a nemala som pocit, že každý okolo neho je zaujímavejší než on sám. A pritom bol väčšinu knihy tento hlavný hrdina malý chlapec a nemal ani meno.)

Pasi Ilmari Jääskeläinen – Magický průvodce městem pod pahorkem
Kľúčové slová: Psychologické hry. Tajomné tunely. Strácanie dáždnikov.
S touto knihou ma viaže zaujímavé niekoľkomesačné puto. Vždy som vedela, že táto kniha sa mi bude páčiť, ale kým som o tom presvedčila aj svoju pozornosť, bol to boj. Pretože príbeh Olliho, obyčajného muža v strednom veku, člena cirkevnej rady a šéfredaktora vo vydavateľstve, ktorý je výnimočný asi len schopnosťou stratiť alebo niekde zabudnúť dáždnik, bol od prvej strany tak trochu zvláštny. Rozprávaný bol ako niečo medzi denníkom a snom, pričom bolo hlavne na začiatku náročné určiť, čo je skutočnosť a čo len predstava.
Keď som si však konečne zvykla na spôsob vyrozprávania tohto príbehu, kniha ma polapila do svojich osídiel a odmietala pustiť. Aj táto kniha má mnoho vrstiev, možno aj preto, že ju tvorí niekoľko žánrov. Nejde len o magický realizmus, ide tiež o psychologický triler (veľmi vydarený), pričom občas som mala pocit, akoby som čítala detektívku, len som niekedy netušila, kto je páchateľ a čoho presne sa dopustil. Len som vedela, že sa niečo stalo. Cez šialené sny, staré spomienky i podivné udalosti v čase rozprávania som spoznávala postavy a všetky ma fascinovali. Boli zložité, realistické a každá z nich ma zaujala z iného dôvodu. Príbeh bol navrstvený rovnako, zakaždým ma prekvapila nejaká ďalšia zápletka, ďalšia myšlienka a ďalšia udalosť. Neustále som o niečom premýšľala a všetko naplno prežívala.
Čítanie tejto knihy mi toho toľko dalo a ja ani neviem ako všetky tieto pocity vyjadriť. Viem len, že to bolo naozaj rozporuplné a nádherné čítanie, ktoré vo mne ešte veľmi dlho bude doznievať – nielen vďaka postavám, ale aj pre myšlienky, ktoré som v texte našla. (Samozrejme je tu aj zaujímavý prvok dvoch rozdielnych koncov. Stále tvrdím, že ten, ktorý som v knihe mala ja, sa mi pozdával o čosi viac, ale bavilo ma, že oba boli vo svojej podstate logické a nemala som problém uveriť, že by to tak naozaj mohlo dopadnúť. Čo je v takto prudko fantazijnej knihe prekvapivé, no o to vítanejšie.)

Čítali ste niektorú z týchto dvoch kníh?