utorok 23. marca 2021

Sociálne neistý droid | Výpadek systémů

Autor: Martha Wells
Názov: Výpadek systémů (angl. All Systems Red)
Séria: Z deníků Robokata (angl. The Murderbot Diaries)
Diel: prvý
Špecifikácia: sci-fi o všemocnej spoločnosti so svojráznym droidom v hlavnej úlohe
Slovenské alebo české vydanie: Dobrovský, edícia Fobos, 2019 (ČR)
Hodnotenie na GR: 4.15

 

„Asi jste si už všimli, že kdykoliv si začnu dělat starosti, neubráním se pesimismu.“

 

V nie presne určenej budúcnosti má vesmír pod palcom všemocná spoločnosť. Čo znamená, že nemôžete urobiť nič bez toho, aby na vás dávali pozor. Takže keď sa skupina výskumníkov vyberie na neobývanú planétu, súčasťou ich posádky je aj bezpečnostná jednotka, ktorá by sa mala starať o zber dát a ich bezpečnosť. Lenže tento droid je úplne iný, než by sa mohlo zdať – hekol totiž svoju riadiacu jednotku, takže vlastne nemusí poslúchať. Zvyšok posádky však o tom nevie, no ako to často býva, niektoré nečakané odhalenia sú niekedy výhodou...

Na každej knihe je dôležitý rozprávač, nakoľko neopisuje len to, čo sa v príbehu deje, ale takisto ponúka aj svoj názor a pohľad na danú vec. Čítať príbeh z pohľadu droida, ktorý heknul vlastný systém a nemusí počúvať, bolo zaujímavé hneď z niekoľkých aspektov. Zo začiatku som sa nazdávala, že sa budem dobre zabávať, čo sa nakoniec ukázalo byť pravdou, hoci nie v zmysle, že by som sa vyslovene smiala.

Robokat je pre mňa ekvivalentom človeka so sociálnymi fóbiami, ktorý je v interakcii s ostatnými rovnako elegantný ako slon a zhruba taký sebaistý ako človek trpiaci niektorou formou úzkostnej poruchy. Skrátka je to odľud, ktorý chce mať pokoj, aby mohol sledovať svoje obľúbené telenovely. Koncept tejto postavy ma neskutočným spôsobom bavil, hlavne v kombinácii s jeho občasnými ironickými poznámkami, nehovoriac o tom, že sa skvele hodil aj do deja.

„Takže tě i bez řídicího centra můžeme potrestat. Stačí se na tebe podívat.“

Podíval jsem se mu do očí. „Pravděpodobně ano. Ale jen do té doby, než si vzpomenu na zabudované zbraně ve svých rukou.“

Po dejovej stránke je táto kniha chudobnejšia, veď má len 160 strán, ale o to lepšie sa číta. Autorka sa nezdržiava hlúposťami, ihneď mi opisuje čo sa deje a ako postavy túto situáciu riešia – áno, okrem Robokata sa v knihe objavili aj iné postavy, najdôležitejšia je skupina vedcov, ktorá si najala Robokata.

Vďaka tomu, že sa nikto nikde nezdržiava, je dianie svižné a zaujímavé, hoci dosť lineárne. A určitú formu zápletky tejto knihy som čítala už v desiatkach iných kníh. Avšak táto kniha sa niečím líši – tým, ako ju autorka spracovala. Ani sa nesnažila predstierať, že práve v ruke držím niečo, čo som nikdy predtým nevidela. Mesto toho sa zamerala na to, aby predstavila zaujímavého hlavného hrdinu a aby som udalosti sledovala z jeho unikátnej perspektívy. Vďaka tomu som si čítanie  naozaj užívala, stránky rýchlo plynuli a ja som sa veľmi dobre bavila. Pretože zámerom knihy je predovšetkým zrelaxovať čitateľa a to sa podarilo.

Výpadek systémů je krátka novelka, ktorej podstata je predstaviť droida s heknutým systémom, ktorý nemusí počúvať a okrem toho trpí úzkostnou poruchou a závislosťou od seriálov. Vďaka takémuto unikátnemu rozprávačovi je čítanie príbehu omnoho zábavnejšie, takže som mala pocit, akoby som v rukách držala niečo unikátne – hoci v skutočnosti som čítala o miliónkrát spracovanej zápletke. Kniha je tak dôkazom, že na spracovaní záleží a droid Robokat je postava s komediálnym potenciálom, vďaka čomu je táto krátka knižočka predovšetkým oddychová.



oficiálna anotácia:

V budoucnosti, která je ovládána technologickými korporacemi, musí být všechny vesmírné mise podpořeny a placeny všemocnou Společností. Výzkumné týmy jsou doprovázeny bezpečnostními androidy, které ovládá Společnost. Nicméně, pokud je svět budoucnosti založen na faktu, že vždy v soutěžích vyhrává nejnižší možná cena, bezpečnost nebude hlavní prioritou.

Na vzdálené planetě pracuje tým vědců na povrchových průzkumech za bedlivého dohledu Společnosti. Ta má na místě droida, který ovšem hackoval vlastní systém, nabyl vědomí a nyní se identifikuje jako Robokat, byť zatím relativně v tichosti. Zatím pouze pohrdá svými lidskými stvořiteli a jediné co si opravdu přeje, je tiché místo daleko od lidí, kde by mohl přemýšlet nad svou vlastní existencí. Nicméně jeho plány jsou narušeny, když zmizí druhá z probíhajících misích. Tým vědců a Robokat musí zjistit pravdu. Vydávají se tedy na cestu...


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára