nedeľa 7. marca 2021

Minirecenzie #15: 2x urban fantasy

Už minulý mesiac som sa vrátila k čítaniu urban fantasy, ale kvôli pracovnej vyťaženosti som sa nedostala k napísaniu príspevku. Tak som sa k tomu vrátila teraz, keď sa mi po šialenom týždni konečne podarilo vydýchnuť...

Jeaniene Frost – Na půl cesty do hrobu (Noční lovci #1)

Kľúčové slová: Upíri. Poloupríka. Lov.

Príbeh Cat Crawfieldovej za roky zľudovel a stal sa takpovediac klasikou urban fantasy. Poloupríka, ktorá po nociach loví upírov, sľubuje nielen svižný príbeh, ale aj zábavu, nakoľko dej je písaný takým ľahkým nenáročným spôsobom. Čo je super čítanie v momentoch, keď má človek totálne preťaženú hlavu.

Priznávam, prvé dve knihy tejto série som pred rokmi čítala (tuším pred siedmimi alebo ôsmimi, keď boli v preklade vydané len prvé dve knihy), no nikdy som sa nedostala k pokračovaniam. Nazdávala som sa, že to bolo preto, lebo sa mi knihy až tak nepáčili. No zo skúsenosti viem, že pamäť niekedy dokáže oklamať a keďže kamarátka o tejto sérii dosť často hovorí, povedala som si, že tomu dám ešte jednu šancu. A urobila som dobre. Cat a jej príbeh mi veľmi pripomínajú sériu Upíři z Chicaga od Chloe Neill. Čiže je to niečo, čo sa neberie príliš vážne, kde sa postavy rozhodujú a správajú dramaticky, ich osudy sú veľkolepé a úsmevné a hoci v nich nie je núdza ani o silné a emotívne momenty, ide skôr o oddychové čítanie. Cat s Bonesom si ma na druhý pokus získali (momentálne čítam šiestu knihu zo siedmich, čo ma dosť trápi, lebo čoskoro bude koniec), rovnako aj ich svet plný upírov, ghúlov a duchov. Je to fakt výborná oddychovka, hoci občas má sklony prejavovať sa viac ako paranormálna romanca, než urban fantasy. Ale to nevadí, občas potrebujem aj takýto druh kníh.

4/5

K.J. Sutton – Fortuna Sworn (Fortuna Sworn #1)

Kľúčové slová: Divná mágia. Intrigy. Hlúpota.

O tejto knihe som zase počúvala z mnohých zdrojov, ale najčastejšie asi z Instagramu, kde sa kopili príspevky. Zaujala ma obálka a keď som si prečítala anotáciu, povedala som si, že by to mohlo byť niečo pre mňa – príbeh o Fortune, ktorá ovláda takú mágiu, ako nikto iný (potenciálna hrozba príbehu o vyvolenej ma až tak nedesila) a musí žiť život v magickej komunite, ktorá nie je vždy láskavá... Prečo tomu nedať šancu?

Po prečítaní knihy by sa dalo povedať, že kniha skrátka klame telom – krásna obálka zakrýva... nie až taký krásny alebo zaujímavý obsah. Začiatok bol pritom dosť dobrý, hlavná hrdinka bola v klietke a práve ju viezli na niečo ako trh otrokov. Povedala som si, že je to zaujímavé a čítala ďalej. Potom som zodvihla obočie, keď som sa dozvedela, že magické bytosti v autorkinom svete sú vlastne potomkami padlých anjelov. A odvtedy som to obočie dvíhala prakticky neustále. Myslím, že ale viac ako nedomyslené koncepty či už samotnej mágie alebo celkovo sveta, ma dostávali tie očividne logické chyby v deji. To, ako sa postavy rozhodovali na základe prvého popudu, vlastne to bolo ako sledovať levy zatvorené v klietke, ktorým niekto ponúkol šťavnatý kus mäsa a tí sa poň rozhodli ísť a pritom ignorovali ostnatý drôt, ktorý im stál v ceste. Najhoršie na tom je, že kniha sama osebe nebola úplne zlá alebo nepoužiteľná, ale vplyvom hlavnej hrdinky, ktorá bola zároveň rozprávačkou, som mala pocit, že postupom strán skrátka... hlúpnem.

1/5