nedeľa 25. apríla 2021

Minirecenzie #16: 2x zaujímavý svet (v znamení Seanan McGuire)

Seanan McGuire patrí medzi autorky, ktorých fantáziu obdivujem, nakoľko doslova na počkanie dokáže vytvoriť úplne odlišné svety a navyše im prispôsobuje aj štýl písania. V poslednom čase sa mi do rúk dostali hneď dve jej knihy. Možno vás niektorá z nich zaujme...

Seanan McGuire – In an Absent Dream (Wayward Children #4)

Kľúčové slová: Goblinský trh. Opakované návštevy. Zločin a trest.

Knihy tejto série sa zakaždým odohrávajú v inom svete a táto v poradí už štvrtá nie je výnimkou. Dejovo sa odohráva pred udalosťami prvej knihy a vlastne slúži ako akýsi origin jednej z postáv, s ktorými som sa v prvej knihe stretla – tentoraz svoju príležitosť predstaviť sa dostala za každých okolností logická Lundy.

Aj tento autorkin svet je úplne iný. Ponúka krajinu postavenú na logických základoch, no na rozdiel od predchádzajúcich kníh nepripomína model nejakého presného knižného sveta. (V predchádzajúcich knihách to napríklad boli svety inšpirované Alicou v Krajine zázrakov alebo Frankensteinom a ďalšími inými.) V tejto knihe ide skôr o všeobecnú predstavu spojenú s Goblinským trhom, teda s magickým miestom, kde viac ako peniaze zavážia rôzne výhody, službičky a tiež barter. Okrem toho je toto miesto plné magických bytostí a svojráznej živej mágie, ktorá určuj pravidlá a trestá ich porušovanie tým, že porušovateľov postupne premieňa na vtákov, až kým sa úplne nepremenia na zvieratá (vždy nejaký druh operenca) a za predpokladu, že nenájdu spôsob, ako svoj dlh odpracovať alebo odčiniť, zmenia sa na zvery úplne a časom zabudnú, kým boli v skutočnosti.

V tomto smere ma kniha veľmi bavila, pretože svet bol úžasný, mal skvelé pravidlá a bavilo ma posolstvo príbehu, o tom, ako všetko vo svete má mať svoju rovnováhu a nemôžete stále brať bez toho, aby ste niečo nedali na oplátku. Pre mňa osobne bol problém v tom, že Lundy ma ako postava skrátka nikdy nezaujala, nehovoriac o tom, že nemám rada logicky uvažujúce postavy, ktoré sa logicky nesprávajú a navyše sa nakoniec rozhodujú na základe pocitov, pričom tvrdia, že to nerobia. Inak ale ďalší zaujímavý magický diel do skladačky tejto série. Ukazuje, že autorka má ešte čo povedať. (Zatiaľ to vyzerá, že v sérii nakoniec vyjde 10 kníh, ale mám pocit, že to možno nie je konečné číslo.)

3,5/5

Seanan McGuire – Dusk or Dark or Dawn or Day

Kľúčové slová: Duchovia. Čarodejnice. Prežitý čas.

Dej tejto knihy sa odohráva v nám podobnom svete, v ktorom sledujem osud Jenny. Tá zomrela nešťastnou náhodou po tom, ako jej sestra spáchala samovraždu. Jenna však mala žiť ďalej, a tak skrátka len predtým vymeraný čas musí prežiť ako duch. Nepáči sa jej predstava, že by mala čas kradnúť ostatným, tak sa rozhodne zaslúžiť si ho – tým, že pracuje pre krízovú linku pomoci.

V prípade tejto knihy sa dá hovoriť o urban fantasy, nakoľko dej sa odohráva v trošku magickejšej verzii takmer súčasného New Yorku a magickú komunitu tvoria prevažne duchovia a niekoľko čarodejníc. Autorka v príbehu zabŕdla do rôzny tém spojených predovšetkým s psychickým zdravím, o to viac umocnenej, že hlavná hrdinka Jenna pracuje pre krízovú linku pomoci, kde sa v pracovnom čase rozpráva s ľuďmi s problémami a snaží sa im pomôcť a dodať im odvahu a nádej. Vďaka tomu bola kniha istým spôsobom smutná a clivá a nebudem klamať, občas mi aj slzička vypadla.

Viac ako psychické zdravie však tento príbeh opisoval epizódne dobrodružstvo o tom, že duchárska komunita v New Yorku začína miznúť. Pretože duchovia, okrem toho, že vyzerajú ako ľudia, majú v autorkinom svete niekoľko zaujímavých schopností – ako duchovia starnú pomaly ako by starli ľudia, no ak chcú proces zrýchliť, môžu (teda skôr musia, ak som to pochopila správne) kradnúť čas živým ľuďom. Ak takto kradnú čas čarodejniciam, vlastne ich omladzujú a večný život a večná mladosť sú záležitosti pre niekoho veľmi lákavé. Po tejto stránke teda knihu považujem za veľmi zaujímavú, navyše ide o svižné čítanie, keďže kniha je rovnako útla ako knihy zo série Wayward Children. Osobne si len myslím, že záverečná bitka bola odbitá akosi rýchlo.

4/5