piatok 30. apríla 2021

Komiksové okienko, vol. 14


V poslednom čase som opäť siahla po množstve komiksov, no vo svojom výbere som bola dosť monotematická, takže som si s ďalším výberom dala trochu načas – aby som mohla vyberať z viacerých druhov príbehov...


  

Michael Dante DiMartino & Irene Koh – TLOK: Turf Wars

Nikdy som sa netajila tým, že zatiaľ čo som zanieteným fanúšikom ATLA, TLOK považujem za o čosi slabšiu sériu. Jasné, oba seriály preskúmavajú iné témy a robia to naozaj dobre, ale osobne mi skrátka obsadenie TLOK nie je až také sympatické. Čo sa podpísalo aj pod to, že som dlho otáľala s čítaním komiksov, ktoré nadväzujú na udalosti štvrtej série Balance. Dejovo nejde o nič prevratné, skrátka je to písané v duchu v podstate ďalšej série seriálu s naznačením, akým smerom tvorcovia chcú, aby sa univerzum ďalej vyvíjalo, plus v prípade tohto komiksu sa tvorcovia rozhodli omnoho viac rozvíjať lgbt tematiku. Čo je v poriadku a svojím spôsobom sa na to teším, ale na druhej strane bol pre mňa tento komiks len dôkazom, že Korru neustále zatieňuje Aang a jeho príbeh – čo sa prejavilo napríklad aj tak, že Zhu Li na konci tretej časti komiksu citovala Aanga, nie Korru. Skrátka mám pocit, že Korrin hlas, už taký slabučký a nevýrazný, ešte viac zaostal za ostatnými. Ale možno sa mýlim a ide len o moje osobné výhrady k postave. Dej bol však oveľa zaujímavejší a to je pre mňa v týchto komiksoch podstatnejšie.

 

Joe Benítez – Lady Mechanika: La Dama de la Muerte

O tejto komiksovej sérii som už v tejto rubrike písala. V súčasnosti má šesť zväzkov a predpokladám, že by postupne mohli pribudnúť aj ďalšie pokračovania, nakoľko séria je stále vedená ako „ongoing“. La Dama de la Muerte je však svojím spôsobom samostatný diel príbehu, ktorý sa dejovo odohráva pred udalosťami v prvom zväzku. Tematicky sa viaže k mexickému sviatku Dňa mŕtvych (pri tejto príležitosti bol aj komiks vydaný) a je možné čítať ho ako samostatný príbeh bez znalosti pôvodnej série. Ide vlastne o akýsi krátky výsek zo života Lady Mechaniky. Je to pomerne krátky a veľmi krvavý výsek. Mne ako fanúšikovi série to ukázalo ďalší odtieň charakteru hlavnej hrdinky a to, čo ju ovplyvnilo a urobilo z nej tú ženu, ktorú som spoznala v hlavnej sérii. Pre nezainteresovaného diváka, ktorý o Lady Mechanike nikdy nepočul, to môže predstavovať zaujímavý exkurz do mexickej kultúry a tiež mytológie. Príbeh kladie pomerne veľký dôraz na morálne otázky a ponúka zamyslenie nad tým, kto je skutočným monštrom.

 

Faith Erin Hicks & Peter Wartman – ATLA: Toph Beifong’s Metalbendig Academy

A tu už sa začína prejavovať tá monotematickosť, ktorú som spomínala v úvode. Pretože v poslednom čase som s rozhodla dobehnúť zameškané komiksy z obľúbeného univerza a tento je jedným z nich. Je súčasnou akejsi minisérie komiksov o ženách z ATLA sveta, dokopy sú tri a jeden z nich je, úplne logicky, venovaný Toph. Dejovo sa odohráva po udalostiach seriálu a aj po udalostiach niektorých komiksov, ale neviem presne kedy. Ja osobne by som ho zaradila po udalostiach komiksu The Rift, ale možno sa mýlim a vlastne to nie je až také dôležité. Tento krátky komiks je predovšetkým o Toph a o tom, aká zbytočná sa zrazu cíti byť, pretože jej akadémia funguje ako hodinky a jej študenti naozaj robia pokroky a to všetko bez nej. V tomto príbehu však svoj návrat oslavuje aj Chong (SECRET TUNNEL!) so svojou hudobnou skupinou a spolu s Toph vytvorí vskutku zaujímavú dvojku. Level nostalgie tohto komiksu je fakt vysoký, ale páči sa mi tá myšlienka, že Toph našla svoje poslanie. Aspoň nateraz.

 

Sarah Andersen – Fangs

Ak si správne spomínam, tak tento komiks pomerne nedávno vyšiel aj v českom preklade. Ja som sa naň tešila, nakoľko už som sa s autorkinými komiksami stretla a pomerne ma bavili, tak som bola zvedavá, ako si poradí s romancou upírky a vlkolaka. Upír a vlkolak pri tom predstavujú asi tie najprefláknutejšie fantasy kreatúry a tým pádom sa s nimi spája neskutočné množstvo klišé. Autorka sa preto ani nesnažila vymyslieť niečo inovatívne, ale tieto klišé doslova objala a snažila sa z nich vyťažiť maximum, čo je mne osobne veľmi sympatické. Viac ako príbeh o klišé však komiks poňala ako opis romance dvoch totálne odlišných postáv – pretože upír a vlkolak sú v podstate dokonalé protiklady –, ktorí sa však rozhodli svoje rozdiely doslova objať, akceptovať ich a vďaka tomu si vytvoriť silnejší vzťah. Čo tento komiks posúva do sféry silnejších príbehov s istou výpovednou hodnotou. Okrem toho je to ale nesmierne rozkošné, doslova som sa pri čítaní rozplývala a na vyplnenie voľného večera po náročnom pracovnom týždni je to doslova dokonalé.

 

Jacky Fleming – Problémy so ženami

V prípade tohto komiksu v podstate ide o súbor autorkiných karikatúr, ktoré sa rozhodla doplniť občas poriadne ironizujúcicim textom. Predpokladám, že primárnym zámerom autorky bolo pobaviť a zaujať čitateľa, no vzhľadom na tematiku akéhosi opomínania žien nielen históriou, ale najmä mužmi (a mužmi géniami), by som povedala, že v niektorých prípadoch je to tak trochu smiech cez slzy. Ja osobne som sa ale viac smiala, pretože toto je presne môj typ ostrého (miestami sarkastického a/alebo cynického) humoru. Je to príjemné čítanie, veľmi relaxačné, doslova sa to dá prečítať za niekoľko minút, ale vďaka tej karikatúrnej podobne to na mňa zapôsobilo a dokonca som sa aj čo-to dozvedela. Za mňa veľmi vydarený kúsok a s radosťou si od autorky ešte niečo prečítam.

Za poskytnutie knihy na recenziu veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros Media. Vy si komiks môžete kúpiť napríklad aj TU.

 

 

Čítali ste v poslednom čase nejaký zaujímavý komiks?

 

 

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára