piatok 9. apríla 2021

Posledný nepriateľ | Goldenhand

Autor: Garth Nix
Názov: Goldenhand (čes. Zlatoruká)
Séria: The Old Kingdom (slov. Staré kráľovstvo, čes. Staré království)
Diel: piaty (dejovo niekoľko rokov po knihe Abhorsen)
Špecifikácia: temná fantasy o mágii, mŕtvych a osudoch postáv
Slovenské alebo české vydanie: Triton, 2019 (ČR)
Hodnotenie na GR: 4.09

 

“It is always important to look beyond a pleasant visage.”

 

Jeden nepriateľ bol porazený. Bola to náročná a dlhá bitka, ktorá si vyžiadala svoje obete, no bolo by nesprávne zaspať na vavrínoch a domnievať sa, že teraz už všetci môžu žiť v pokoji. Lirael a všetci jej priatelia, ktorí sa podieľali na ťažkom víťazstve, si to veľmi dobre uvedomujú, pretože sa vždy nájde niekto ďalší, pred kým musia ochrániť kráľovstvo – tentoraz staronový nepriateľ, ktorého však najskôr musia nájsť a ich čas sa povážlivo kráti...

Na autorovi obdivujem, ako sa do svojho sveta dokáže pravidelne vracať, aby ho vždy rozšíril o nový kút, ale aj o nové osudy a postavy, ktoré môžem sledovať. V prípade tejto knihy som dostala možnosť trošku viac nahliadnuť za severnú hranicu Starého kráľovstva, kde ležia rozsiahle stepi. Postupne som sa dozvedela, aký iný je život v miestach obývaných rôznymi kmeňmi, ako vnímajú mágiu a aké zvyky dodržiavajú.

Osobne by som týchto stepných ľudí prirovnala k Indiánom, pretože mi ich štýlom obliekania, správania i celkovo kultúrou a spôsobom života neskutočným spôsobom pripomínali. Zvláštne je, že aj napriek tomu, akí odlišní sú títo svojim spôsobom domorodci, do príbehu i Starého kráľovstva sa veľmi hodili a priniesli so sebou svieži vietor. Teda, nie, že by to tento svet potreboval, ale aj tak to veľmi oceňujem. Je to len ďalší dôkaz, že autor má ešte čo povedať.

Ale nie je to len svet a jeho ďalšie doplnenia, ktoré si ma získali. Boli to opäť aj postavy, pretože tie autorove majú prednosť dokonca aj pred dejom. Tešila som sa, že sa opäť stretnem so starými známymi. Lirael je moja najobľúbenejšia postava zo série a bolo príjemné sledovať dianie jej očami. Čiastočne aj preto, že som mala možnosť vidieť, ako veľmi vyrástla a ako sa zmenila oproti druhej knihe, v ktorej som ju stretla prvýkrát. Áno, na jej zmenu a fakt, že už nie je nesmelá odkazuje už anotácia, ale je iné vidieť to na vlastné oči v príbehu.

Avšak tento príbeh nie je len o Lirael, veľmi dôležitú úlohu v ňom zohráva aj Nick. Trošku ma sklamalo, že mi nebolo dovolené úplne pochopiť jeho motiváciu (nakoľko Nick nechcel mať so Starým kráľovstvom už nič spoločné a zrazu sa chce dobrovoľne vrátiť naspäť), aj preto, že on nebol rozprávačom príbehu. Dokonca priamo v texte autor odkazuje na poviedku uverejnenú v zbierke Across the Wall, možno v nej nájdem potrebné odpovede.

“You have done great things,” said Vancelle. “And all of us in the Library are very, very proud of you.”

 “Thank you,” said Lirael. She fought back the tears in her eyes, because though she no longer felt she was one of the Clayr, she still felt she was a librarian and always would be, no matter what else she had become as well.

Milo ma prekvapila aj nová posila medzi postavami, domorodkyňa zo stepi Ferin, lebo tým, aká praktická, odhodlaná a totálne bez zábran bola, výborne dopĺňala napríklad také vážne postavy, akou je aj Sam. Ich interakcie ma vyslovene bavili a dokázala by som o nich čítať pokojne aj celý deň. Ferin je presne ten typ bezprostrednej postavy, ktorá dokáže povzniesť aj tie najvážnejšie okamihy.

Po dejovej stránke táto kniha neponúka nič extrémne náročné alebo prekvapivé. Väčšinu knihy postavám trvá len dostať as na jedno miesto, aby sa mohli porozprávať a potom sa vrhnú do šialene rýchlej akcie – to všetko pre opätovnú záchranu Starého kráľovstva. Nie je to nič svetoborné alebo prekvapivé, ale ako som uviedla už vyššie, v tejto sérii sú skrátka dôležitejšie postavy ako dej samotný.

Vďaka tomu, že som nemusela premýšľať, čo sa deje a prečo, alebo riešiť náročné hlavolamy, som sa mohla viac sústrediť na postavy a to, ako sa vďaka týmto udalostiam menia. Autor opäť dokázal, že vie realisticky a citlivo rozprávať o svojich postavách a ich dobrodružstvách, a to dokonca aj v momentoch, keď sa dej prakticky nehýbal z miesta. Hoci je pravda, že striedanie pohľadov medzi Lirael a Ferin občas pripomínalo tenisový zápas, čo ma veľmi bavilo. Milujem návraty do Starého kráľovstva.

Goldenhand predstavuje ďalší krásny návrat do milovaného sveta Starého kráľovstva. Autor svoj svet opäť rozšíril, nakoľko sa rozhodol čitateľom priblížiť svet za severnou hranicou, v ktorom rozsiahle stepi obývajú domorodé kmene. Toto rozšírenie bolo o to zaujímavejšie, že jedna z domorodkýň Ferin bola aj rozprávačkou príbehu, takže som mala možnosť vidieť aj to, ako vníma odlišný svet Starého kráľovstva.

Druhou rozprávačkou bola Lirael a spolu s ostatnými svojimi priateľmi ukázala, ako veľmi vyrástla. Rovnako ako v iných autorových knihách, aj v tejto boli tým najdôležitejším postavy a dej ponúkal jednoduchšiu a ľahko predvídateľnú zápletku. Napriek tomu nemôžem tvrdiť, že by som sa nudila, pretože ma bavili postavy, ich interakcie, to ako sa vplyvom udalostí menili, nehovoriac o tom, že autor krásne gradoval napätie. Garth Nix opäť dokázal, že vo svete fantasy s ním treba počítať.


 

oficiálna anotácia:

Lirael is no longer a shy Second Assistant Librarian. She is the Abhorsen-in-Waiting, with dead creatures to battle and Free Magic entities to bind. She's also a Remembrancer, and wielder of the Dark Mirror. When Lirael finds Nicholas Sayre lying unconscious after being attacked by a hideous Free Magic creature, she uses her powers to save him.

But Nicholas is deeply tainted with Free magic and Lirael must seek help for him at her childhood home, the Clayr's Glacier. But even as she returns to the Clayr, a messenger is trying to reach Lirael with a dire warning from her long-dead mother, Arielle, about the Witch with No Face. But who is the Witch, and what is she planning? Once more a great danger threatens the Old Kingdom, and it must be forestalled not only in the living world, but also in the cold, remorseless river of Death.

 

2 komentáre:

  1. Tento rok sa chystám na rereading prvých dvoch častí, dúfam, že sa konečne dostanem aj ďalej :D Veľmi sa teším a som zvedavá, že či sa mi to bude tak veľmi páčiť ako pred rokmi.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som na tom bola podobne minulý rok - chystala som sa práve znovu čítať prvé dve knihy, aby som sa mohla dostať k pokračovaniam. Našťastie som zistila, že sa mi prvé dve časti páčia ešte viac ako predtým. Dúfam, že dopadneš rovnako. :)

      Odstrániť