pondelok 10. mája 2021

Hraj s kartami, ktoré máš | Aurora Burning

Autori: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Názov: Aurora Burning
Séria: The Aurora Cycle (čes. Aurora)
Diel: druhý
Špecifikácia: ya sci-fi o skupine nepravdepodobných hrdinov, ktorí majú spasiť galaxiu (alebo ju spáliť)
Slovenské alebo české vydanie: v češtine CooBoo
Hodnotenie na GR: 4.35

 

“But in battle, everyone bleeds the same.”

 

Tyler chcel vždy vytvoriť tím snov, aby mohol chrániť galaxiu. Bohužiaľ sa mu však zhodou okolností podarilo dať dokopy tím ľudí, ktorých skrátka nikto iný nechcel. Ale ako sa hovorí, je dôležité hrať s kartami, ktoré máš v rukách a aj tím 312 sa pomaly učí fungovať a pekne sa hrať – čo je rozhodne dobré znamenie, keďže ich momentálne prenasleduje polovica galaxie a tá druhá sa k lovu plánuje pridať...

Dej knihy plynulo nadväzuje na posledné udalosti tej predchádzajúce a toto konštatovanie by sa dalo aplikovať na celú knihu – pretože jednotlivé udalosti na seba veľmi svižne nadväzovali a ja som prakticky nedostala príležitosť sa nudiť. Štýl rozprávania sa pritom oproti prvej knihe vlastne ani nezmenil, udalosti som opäť sledovala očami niekoľkých postáv, len teraz už pre mňa bolo jednoduchšie ich medzi sebou rozoznávať.

Síce už v predchádzajúcej knihe bolo naznačené, že každá postava je iná a má svoj vlastný unikátny hlas, no jedna vec je niečo podobné naznačiť a druhá je dokázať to v praxi. V druhej knihe sa to darilo o niečo viac, možno aj vďaka tomu, že napriek šialenému tempu dostali postavy priestor premýšľať a prejaviť sa, takže som sa čo-to dozvedela aj o ich minulosti a ich motivácii, vďaka čomu bolo jednoduchšie pochopiť ich pohnútky a dôvody konania – hoci to, čo robili, nebolo vždy úplne logické.

Stále však ide o tím nedobrovoľných spojencov, ktorí medzi sebou majú zaujímavú chémiu. Sarkastické poznámky len tak lietali vzduchom a istú vtipnosti knihe dodával aj fakt, že hrdinovia prakticky celý čas postupovali z dažďa pod odkvap, hoci občas to pôsobilo, akoby celý čas stáli pod vodopádom. Vďaka tomuto všetkému som miestami mala pocit, akoby sa mi do rúk dostala knižná verzia Strážcov galaxie a k šťastiu mi chýbal už len Groot.

“Life is for living. The ones you left behind will be all right, I promise. The ones you leave behind in the future will be all right too, even if you make it all the way to another planet.”

Pričom podstata deja bola úplne rovnaká ako v danom filme – skupina nepravdepodobných hrdinov, ktorí si väčšinou nerozumejú a v istom zmysle sa dajú považovať skôr za neutrálnych chaotikov ako za charakterných hrdinov, no a práve táto skupina musí zachrániť svet, pretože skrátka nikto iný neostal. Alebo nie je k dispozícii.

V tomto smere si táto séria drží aj istú vtipnú nadnesenosť a pri čítaní som si skrátka tú atmosféru užívala. Rovnako som si užívala aj príbeh, hoci pre mňa bolo veľmi jednoduché predvídať, ktorým smerom sa bude dej uberať a dokonca sa mi podarilo predpovedať aj niektoré z veľkých odhalení – hoci minimálne jedno ma predsa len prekvapilo. Ale tá predvídateľnosť mi vlastne ani neprekážala, lebo text samotný sa mi čítal veľmi dobre.

Skôr ma otravovalo to, ako v istom momente, povedala by som, že to bola druhá tretina príbehu, tempo až podozrivo spomalilo. Pôsobilo to vyslovene vynútene a bolo jasné, že za tým príde nejaká obrovská kríza, ale autori sú predsa dostatočne skúsení na to, aby nemuseli prichádzajúci dejový zvrat uvádzať až takto okato. Trošku mi to vynahradili niektorými emotívnymi okamihmi, ktoré sa dostavili a napínavým koncom, ale stále tvrdím, že si to spomalenie mohli odpustiť. Aj napriek tomu sa mi kniha dobre čítala a dosť som sa pri nej bavila, čo občas stačí.

Aurora Burning je vcelku dobrým pokračovaním predchádzajúcej knihy. Postavy sa spolu postupne zžívajú, takže dokážu občas viac fungovať ako tím, no stále medzi nimi panuje výborná chémia, čiže sarkazmus a miestami cynizmus doslova lietali vzduchom. Členovia tímu 312 tiež dostali priestor čo-to o sebe poodhaliť, takže bolo aj jednoduchšie rozoznať ich medzi sebou a pochopiť ich správanie. Výhodou knihy je aj to, že má svižné tempo a hrdinovia utekajú z jednej krízy hneď do ďalšej. Bohužiaľ je miestami až zarážajúco ľahko predvídateľná, no to nepovažujem za jej najväčší nedostatok – tým je, že v druhej tretine autori až násilne zbrzdili dovtedy dobre rozbehnuté tempo. Inak je to ale vcelku dobrá oddychová kniha, pričom na niektorých situáciách a hláškach sa dá dobre zasmiať.


 

oficiálna anotácia:

Our heroes are back… kind of.

First, the bad news: an ancient evil—you know, your standard consume-all-life-in-the-galaxy deal—is about to be unleashed. The good news? Squad 312 is standing by to save the day. They’ve just got to take care of a few small distractions first.

Like the clan of gremps who’d like to rearrange their favorite faces.

And the cadre of illegit GIA agents with creepy flowers where their eyes used to be, who’ll stop at nothing to get their hands on Auri.

Then there’s Kal’s long-lost sister, who’s not exactly happy to see her baby brother, and has a Syldrathi army at her back. With half the known galaxy on their tails, Squad 312 has never felt so wanted.

Shocking revelations, bank heists, mysterious gifts, inappropriately tight bodysuits, and an epic firefight will determine the fate of the Aurora Legion’s most unforgettable heroes—and maybe the rest of the galaxy as well.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára