nedeľa 25. septembra 2022

Minirecenzie #23: 2x čarovné audioknihy

V poslednom čase sa mi ťažšie čítalo – nakoľko mám trochu problém s tým, že mi často vysychajú oči. Takže sa ich snažím čo možno najviac šetriť. Takže som niektoré knihy radšej počúvala. Tu sú dve z nich, ktoré mi veľmi učarovali...

Charlie N. Holmberg – Star Mother (Star Mother #1)

Číta: Khristine Hvam

Kľúčové slová: Rozprávka. Pomalé rozprávanie. Nezdolnosť ducha.

Nenápadná fantasy rozpráva príbeh z dávnych dôb a iného sveta, kde sú bohovia a božské mocnosti súčasťou každodenného života. Teda aj samotné Slnko niekedy chodí vedľa smrteľníkov a to najmä vtedy, keď zomrie hviezda a má sa narodiť ďalšia. Lebo hviezda sa narodí len zo spojenia Slnka a smrteľníčky. Tentoraz bola vybraná Ceris a podarí sa jej niečo, čo žiadnej matke pred ňou – prežije zrod novej hviezdy.

Príbeh má krásnu čarovnú atmosféru rozprávky. Nie, že by bol dej taký naivný, ale skrátka to tak na mňa pôsobilo. Určite k tomu prispela svojou troškou aj Khristine Hvam, ktorá audioknihu načítala. Veľmi príjemný hlas, veľmi dobrá práca s ním a naozaj som nemala problém rozoznať v dialógoch viacero postáv. Pre mňa jednoznačne ukážka toho, ako majú audioknihy vyzerať – alebo skôr, ako majú znieť. Nevytrhávalo ma to zo sústredenia, skôr mi to pomáhalo viac si užiť ten dej. Teda, nie, že by bol taký zložitý.

Celé je to skôr postavené na vzťahoch a na opise putovania. Ceris síce prežila pôrod hviezdy, ale keď sa vráti do svojho sveta, zisťuje, že ubehlo sedemsto rokov. Jej rodina je dávno mŕtva a z jej príbehu sa stala legenda. Zo začiatku mi bolo trošku ľúto, že autorka nevyužila ten potenciál – lebo toto je ukážkový materiál na typ príbehu „ryba vyhodená z rybníka“. Ale potom som si uvedomila, že o to ani tak nešlo. Nešlo o to, že Ceris je stratená, ale že pri hľadaní nachádza samú seba. Ceris je silná hrdinka, silná žena a to všetko bez toho, aby musela obetovať svoj súcit alebo láskavé srdce. Takže som si ju rýchlo obľúbila a držala som jej palce. Každú emóciu som naplno prežila spolu s ňou, celý jej príbeh, držala som jej prsty a rozumela som jej voľbám. Vo výsledku to síce stále bola romantická rozprávka, ale rozprávka, ktorej som dokázala uveriť a ktorú som si užila od prvého slova až po posledné. Jednoznačne aj vďaka Khristine Hvam.

5/5

India Holton – The League of Gentlewomen Witches (Dangerous Damsels #2)

Číta: Elizabeth Knowelden

Kľúčové slová: Romanca so šmrncom. Humor. Piráti a čarodejnice.

Druhý diel odohrávajúci sa vo svete, ktorý má až neskutočný šmrnc. Humorne ladené Anglicko, kde fungujú všakovaké tajné spolky, ktorých členovia väčšinou kradnú, ale robia to so štýlom a rešpektujú pri tom spoločenské konvencie. Prvý diel bol o pirátoch, tento je aj o ich úhlavných nepriateľoch – čarodejniciach. Charlotte a Alex teda majú najmä bojovať proti sebe. No chémia medzi nimi je neodškriepiteľná.

Opäť príklad toho, že kniha našla tú správnu osobu. Neviem si totiž predstaviť, že by audioknihu načítal ktokoľvek iný ako Elizabeth Knowelden. Jej hlas som už predtým počula v iných audioknihách, takže som vedela, že dostanem prednes na úrovni, veľmi príjemný hlas a presvedčivú emóciu. A to všetko som dostala. No a okrem toho som tiež ochotná hádať sa, že má kniha ešte väčší šmrnc. Teda, nie, že by to Charlotte a Alex, hlavní hrdinovia, potrebovali.

Celá táto séria je koncipovaná ako svojho druhu paródia, no paródia, ktorá nezosmiešňuje, len si robí srandu sama zo seba. Uvedomujem si, že medzi týmito dvomi záležitosťami je veľmi tenká hranica, ale India Holton dokáže zotrvať na tej správnej strane. (Navyše som si celý čas hovorila, že toto myslela Etta, keď Diane vo filme Wonder Woman povedala, že ženy bojujú princípmi.) Ľudia tu skrátka medzi sebou zápasia skôr v slovných prestrelkách a tie sú občas riadne korenené. Plus postavy majú chémiu a celé je to také „nadýchané“ a úsmevné. Skrátka kniha, pri ktorej čítaní sa má človek cítiť lepšie a má sa trošku prisprosto usmievať. A presne také to bolo. No zároveň to bolo dokonale uveriteľné a neustále som mala pocit, že Charlotte vyjde zo stránok, aby ma poučila o tom, ako sa má správať správna čarodejnica.

5/5