nedeľa 25. augusta 2024

Minirecenzie #38: 3x urban fantasy

Urban fantasy patrí k mojim obľúbeným žánrom a rada sa k nemu vraciam. Problém však je, že nájsť kvalitné série je občas náročnejšie, než sa môže zdať. V poslednom čase som ich nahryzla hneď niekoľko...

Hailey Edwards – Fair Market Value (The Body Shop #1)

Kľúčové slová: Nekromantia. Duchovia v cudzích telách. Zlodej duší.

Táto séria mi sľubovala tajomnú temnú mágiu a minimálne trochu zaujímavú zápletku. Podobne ako v iných sériách, aj tu máme hrdinku so záhadnou mágiou, ktorej však nikto celkom nerozumie. Tá sa venuje svojmu podnikaniu, v tomto prípade ide o prácu s duchmi mŕtvych, ktorým môže dopriať nové zážitky vo svete živých tým, že ich implantuje do tiel živých dobrovoľníkov. Nie je to úplne legálne a aj preto sa stále dostáva do problémov.

Čo sa týka samotného základu príbehu, ide o v podstate typickú urbanku. Postavy však obstojne hláškovali a k tomu autorka namiešala zaujímavý koncept mágií. Oneiromantia alebo nekromantia tvoria len vrchol ľadovca, ale spomína sa tu toho viac. Zápletka je nemenej zaujímavá, takže som tomu dokázala odpustiť aj ten trochu pomalší rozjazd. Predsa len, pri všetkých tých magických konceptoch bolo potrebné všetko vysvetliť. V tomto bode navyše autorka predstavovala aj hlavných hrdinov. A ako som už spomínala, čítalo sa to dobre aj napriek tomu pomalšiemu tempu, lebo postavy mali skvelú chémiu a fakt ma zaujali.

Za najväčší problém však vnímam samotnú zápletku. Tá síce bola zaujímavá, budovaná a zamotávaná postupne, ale nakoniec autorke tak trochu vybuchla pod rukami. Prišlo mi, že sa tak dlho zaoberala budovaním celého toho prípadu, že keď prišlo na rad rozuzlenie, uhrala to na podivuhodnú remízu s prísľubom, že to všetko rozvinie v pokračovaniach. Čo by nebol vyslovene problém, ak by to pokračovanie už bolo dostupné. Ale ako úvod do série to obstojí.

3,5/5

Ella Summers – Vampire’s Kiss (Legion of Angels #1)

Kľúčové slová: Démoni verzus anjeli. Lovkyňa odmien. Príliš veľa odvahy.

Túto sériu som začala čítať na odporúčanie jednej známej. Tá mi sľubovala niečo na spôsob Kate Daniels a ja som si povedala, že tomu dám predsa len šancu. Navyše som práve v tom čase dočítala Upírov zo Chicaga od Chloe Neill a hľadala som nejakú náhradu na podobnú nôtu. A v podstate som to našla v tejto sérii. Kde existuje celá mocenská štruktúra podriadená boju dobra so zlom. Dobro predstavuje Légia anjelov, ku ktorým sa môže pridať ktokoľvek, kto prežije brutálny výcvik a dúšok mágie, ktorý má dotyčného posilniť.

Konceptuálne to znie pomerne originálne, ale v skutočnosti to spája viacero konceptov, ktoré sú známe z iných sérií. A áno, hlavná hrdinka je tak trochu ako Kate Daniels zo začiatku série, ktorá hrá v podstate len sama za seba a nebojí sa zašpiniť, keď likviduje magické svinstvo za peniaze. Lenže takto by sa dalo pokračovať, lebo je tam tých prvkov z iných univerz naozaj veľa. Toto je totiž ďalší príklad série, ktorá sa neberie príliš vážne. Nie je to paródia, ale je to skrátka na takú uvoľnenejšiu nôtu a dotýka sa to všetkého.

Takže postavy hláškujú a celkovo sa bavia, ale nedá sa očakávať, že by nejako drasticky prežívali svoje problémy. Aspoň nie dlhšie ako dve-tri strany. Popravde to má ale „šťavu“. Je to dynamické, akčné, svižné a v mnohých momentoch zábavné. Zároveň je to jedno klišé napatlané na druhom a posypané ďalšími klišé. Ale zase je to dobrá oddychovka. Len potom, v neskorších dieloch (dokopy to má 12 kníh), je to už možno až zbytočne prekombinované v dôsledku toho, že sa autorka snaží prekonávať. A hlavne sa čitateľovi snaží nahovoriť, že jej hrdinovia prdia dúhu a sú tí úplne naj naj naj zo všetkých.

4/5

Hailey Edwards – Black Hat White Witch (Black Hat Bureau #1)

Kľúčové slová: Polepšená čierna čarodejnica. Golem ako parťák. Masový vrah.

Túto sériu som mala v čítačke dlhšie, ale nakoniec som jej dala šancu, keď som prečítala autorkin knihu Fair Market Value. Mala som k nej síce niekoľko výhrad, ale štýlovo ma zaujala a táto navyše vyzerala ešte lepšie. Čierna čarodejnica, ktorá pracuje pre tajnú organizáciu, čo dohliada na poriadok. No odišla po poslednom zložitom prípade, no teraz sa zdá, že niekto napodobňuje dielo vraha, ktorého osobne zabila. To znelo zaujímavo, tak som si overila v praxi, či to tak aj je.

Kniha sa v mnohom podobná už spomínanej Fair Market Value. Ide o súhrn všakovakých známych aj menej frekventovaných magických konceptov. S rozdielom, že v prípade tejto série sa autorka ešte držala na uzde a snažila sa nevytvárať príliš prestrelené kombinácie. Tajomná tieňová organizácia plná nielen čiernych čarodejníc ma rýchlo zaujala. Podobne aj fakt, že celé je to postavené na morálnej sivosti. Postavy, zápletky, organizácie, skrátka všetko. Samotné detektívne prípady sú väčšinou pomerne zaujímavé. Niektoré sú vykreslené lepšie, iné o niečo horšie.

Tento prvý je zaujímavý, pretože otvára dilemu postáv, že na ktorú stranu sa postavia a či existuje niečo medzi čiernou a bielou. Opäť je to všetko z väčšej časti postavené na výbornej chémii medzi postavami. Slovné doťahovačky a hlášky sú zaručené. Navyše je to pomerne krátke, svižné a nie je to zbytočne komplikované. Navyše, ako séria napreduje, autorka sa priebežne vracia k niektorým čiastočne doriešeným dejovým linkám, aby im dopriala viac priestoru. A robí to bez toho, aby zbytočne kumulovala príliš veľa konceptov. Nesnaží sa samu seba neustále prekonávať, skôr sa snaží zachovávať zhruba tú istú úroveň a to sa jej aj darí.

4/5