piatok 30. augusta 2024

Minirecenzie #39: 3x fantasy/sci-fi novela

Je pravda, že preferujem skôr dlhšie knihy, lebo sa mi tak nejako k fantastike hodí ten dlhší formát. Hoci nie nutne. Niekedy sa mi do rúk dostanú aj oveľa kratšie kúsky, ktoré sú skôr poviedkami, než románmi. Tieto tri sa mi do rúk dostali v poslednom čase...

Tamsyn Muir – Princess Floralinda and the Forty-Flight Tower

Kľúčové slová: Princezná vo veži. Rozprávka. Boj o slobodu.

Od Tamsyn Muir som kedysi skúšala čítať jej známejšiu sériou o nekromantoch, no až tak ďaleko som sa nedostala. Z rôznych dôvodov. Ale autorka ma zaujala tým, ako dokázala spojiť zaujímavé motívy a nápady tak, aby vytvorila niečo svieže. Vedela som teda, že akékoľvek prerozprávanie akejkoľvek rozprávky bude v jej podaní minimálne zaujímavé. A akýkoľvek únik z veže princezná Floralinda bude musieť absolvovať, bude mať štýl.

Princezná Floralinda bola uväznená vo veži. V štyridsaťposchodovej veži, aby si jej priazeň mohol vyslúžiť len ten najodhodlanejší princ. A aby to z vládol len ten vyvolený, každé poschodie navyše obýva nejaké zaujímavé monštrum. Je teda jasné, že princovia sa čoskoro minuli, no Floralinda stále straší vo veži a radšej by sa chcela dostať domov. Tak si pomyslí, že keď ju nemá kto zachrániť, tak sa zachráni sama. A o tomto táto kniha je. O tom, ako Floralinda zoberie osud do svojich rúk a postupne sa prebojováva cez jednotlivé poschodia. Na niektorých sa zdrží, iné „vybaví“ o niečo rýchlejšie. Ale snaží sa to robiť štýlovo a hlavne tak, aby sa poučila zo svojich chýb. V podstate táto kniha ani neponúka viac. Oceňujem, že to nie je celé postavené na romantike a že sa autorka snažila písať o sile ducha a odhodlania. Ale napriek tomu je to skôr oddychovka. Nemám pocit, že by ma to nejako výrazne obohatilo, ale bavilo ma to čítať. A to občas stačí, povedala by som.

3/5

T. Kingfisher – A Sorceress Comes to Call

Kľúčové slová: Mágia nátlaku. Prerozprávanie rozprávky. Nebezpečenstvo.

T. Kingfisher mám rada. Mám rada jej fantáziu a najmä nápaditosť, s akou dokáže spracovať nápady, čo sa jej roja v hlave. Takže jej príbehy majú šmrnc a nezameniteľnú atmosféru, hoci niekedy býva až hororová. V prípade tejto knihy sa rozhodla prerozprávať známu rozprávku o husiarke, hoci aj teraz svojsky, takže pôvodnú rozprávku pripomína len okrajovo určitými prvkami. Ale rozpovedala príbeh o mladej Cordelii, ktorá je nútená konať podľa prianí svojej matky. Doslova, keďže jej matka je čarodejnica, ktorá dokáže ovládať ľudí.

Okrem autorkinej fantázie mám rada aj jej stručnosť. Bez ohľadu na zložitosť zápletky dokáže celý príbeh rozpovedať a uzavrieť tak, aby jej kniha nemala viac ako dvesto strán. V prípade tejto knihy sa trošku „rozšupla“, lebo má o niekoľko desiatok strán navyše. A myslím, že presne tých niekoľko desiatok strán navyše jej výrazne neprospelo. Autorka tentoraz dala dokopy pomerne zložitú konštrukciu a trvalo jej dlho, kým mi ju celú predstavila. Takže boli v knihe časti, keď sa nič nedialo. Vyslovene mi to nevadilo, lebo som si zase užívala tú znepokojivú atmosféru a naučila som sa súcitiť s hlavnou hrdinkou. Lenže napriek tomu som nebola dvakrát spokojná. Pretože som v tej knihe hľadala tú emóciu, ktorú vo mne vyvolali iné autorkine knihy. To nadšenie a radosť, s akými som otáčala stránky. Teraz sa niečo také nestalo. Vyslovene som to pretrpela. Pretože sa mi stránky zdali prázdne a zaplnené zbytočnou vatou a odbočkami, ktoré neboli absolútne dôležité alebo nutné. Autorka to tentoraz trochu prekombinovala a je to škoda. Ale aj také sa občas stáva.

2/5

Martha Wells – Ztráta spojení (Z deníků Robokata #6)

Kľúčové slová: Sci-fi. Cynický robot. Pátranie po vrahovi.

Táto séria je už stávka na istotu, keďže ide o šieste pokračovanie. Sériu zväčša tvoria novely, s výnimkou piatej knihy, ktorá je plnohodnotným románom. Šieste pokračovanie je opäť v dĺžke novely a predstaví sa v nej Robokat, ktorý je cynický a má alergiu na emócie. Jeho uštipačné poznámky vyslovene milujem. Tentoraz vyšetruje vraždu a robí to štýlom sebe vlastným, takže najradšej sám a bez pomoci. Páči sa mi, že je to celé pomerne epizódne, niečo ako jedna epizóda seriálu (od ktorých je Robokat tak trochu závislý). Navyše sú jednotlivé knihy tak trochu „odtrhnuté“ od jednotnej príbehovej línie. Takže niektoré sa odohrávajú skôr a iné neskôr, možno preto sú také samostatné. V každom prípade je táto séria vynikajúcou oddychovkou, no pritom je vidieť, že autorka sa snaží dopriať čitateľom vždy rôznorodé druhy zážitkov. Ja som totálne spokojná, pretože Robokat je podobne cynická obluda ako ja sama.

5/5