utorok 9. júna 2020

V mene vyššieho dobra | Abhorsen

Autor: Garth Nix
Názov: Abhorsen (čes. Abhorsenka)
Séria: The Old Kingdom (čes. Staré království)
Diel: tretí
Špecifikácia: temná fantasy o (nielen) mŕtvych bytostiach snažiacich sa zničiť svet
Slovenské alebo české vydanie: Triton, 2006 (ČR)
Hodnotenie na GR: 4.23


“Time and death sleep side by side.”


Zatiaľ čo medzi prvou a druhou knihou základnej trilógie ubehlo hneď niekoľko rokov, medzi udalosťami druhej a tretej knihy ubehlo možno niekoľko minút. Abhorsen sa začína tam, kde Lirael skončila, čiže postavy sú uprostred dobrodružstva a je očividné, že všetkým dochádza čas a celé Staré kráľovstvo sa ženie do obrovskej katastrofy – a možno čelí aj svojmu zániku. Čo je veľkolepá dejová linka, no napriek tomu som mala na začiatku knihy pocit, že v deji neostalo toľko udalostí, aby to vystačilo na jednu celú knihu. Ako sa však ukázalo, mýlila som sa.
Postavy ďalej pokračovali vo svojej ceste a ukazovalo sa, že ich všetkých ešte stále čaká dostatok skúšok, aby ma čitateľov zabavilo. Práve tu som si najviac uvedomovala, že túto sériu poháňajú prakticky dva elementy. Tým jedným sú samotné postavy. Autor dáva prednosť tomu, aby mi do detailov prezradil a ukázal, čo jeho postavy prežívajú a prečo, čiže mi niekedy opisuje nie možno až také záživné udalosti, ktoré nie sú vždy potrebné pre dej, ktorý kniha sleduje.
Ale v dlhodobom meradle sú tie udalosti vždy potrebné na pochopenie nielen konkrétnej postavy, ale aj jej motivácie. Čiže je jasné, že tieto opisné časti zamerané na postavy sú niekedy v knihe aj na úkor narušenej dynamiky. Takže viem, čo si postava myslí a prečo, hoci v ten konkrétny moment stojí na mieste a s ňou aj celý dej.
Druhý element, ktorý knihu poháňa, je potom samotný svet. Autor stvoril dokonale jedinečný a dychberúci svet, pričom mi niekedy až rozum zastavoval pri maličkostiach, ktoré si dokázal premyslieť. Netuším, ako dal Staré kráľovstvo dokopy, ako dlho mu to vôbec trvalo a kde sa zrodila prvotná myšlienka, ale za podobu, v ktorej mi svoj svet predstavil, mu budem naveky tlieskať. Osobne si myslím, že Staré kráľovstvo je ukážkovým príkladom toho, ako by svet mali vystavať asi všetci autori. Aby sa naozaj stal základným kameňom celej série.
“So I’ll do that, and I’ll do my best, and if my best isn’t good enough, at least I will have done everything I could, everything that is in me. I don’t have to try to be someone else, someone I could never be.”
Čo však už v praxi znamená, že knihy z tejto série majú jediný dejový cieľ – a tým je osud celého sveta. Jasné, objavia sa aj iné udalosti a epizódne dejové línie, avšak žiadna z nich nie je dostatočne dôležitá alebo výrazná na to, aby výrazne ovplyvnila konanie postáv. Akoby vlastne bol vopred daný osud každej postavy a teraz postavy nemajú na výber a len sa riadia pokynmi, ktoré im niekto dal.
Čiže veľkolepé dobrodružstvo o predurčenom osude, pričom len konanie vybraných jedincov môže rozhodnúť, či kráľovstvo a s ním aj celý svet prežije danú krízu, alebo nie. A to už znie ako niečo vystrihnuté z tých najveľkolepejších fantasy ság, ktoré čitatelia tak veľmi milujú a o ktorých neustále hovoria. Preto ma prekvapuje, že o tejto sérii sa väčšinou mlčí a je to škoda.
Postavy v tejto sérii sú pritom veľmi rýchlo obľúbiteľné. Keďže poznám ich osud, detstvo a rozhodnutia, mám pocit, akoby som počúvala rozprávať starého priateľa niekde za hviezdnej noci pri ohníčku a mám pocit, že sa ma tie udalosti bytostne dotýkajú. Navyše sa tie udalosti odohrávajú vo svete, ktorý takisto poznám do najmenších podrobností, až som občas mala pocit, že som ho autorovi pomáhala stvoriť. To všetko vyvolala precíznosť, s akou autor vystaval celú sériu a ja ju vlastne ani neviem slovami opísať.
Čo však povedať môžem je, že táto kniha je naozaj epickým vyvrcholením všetkých udalostí. Postavy občas pobehovali ako šialené kurčatá z jednej strany na druhú v snahe zachrániť celý svet a ich zúfalstvo bolo veľmi nákazlivé. Ku koncu som prakticky už ani nedýchala a samotný záver ma prekvapil, pridusil ma, rozplakal i potešil zároveň. Bol silný či už morálne, tak ak akčne a je vlastne dôkazom, že autor má v rukáve vždy všetky tromfy a ja som aj tak nebola dostatočne pozorná, aby som ich všetky odhalila. Vďaka tomu všetkému je Staré kráľovstvo svet, do ktorého by som sa najradšej ihneď vybrala na dovolenku. (Aj keď mi tam reálne hrozí, že by ma hneď prvý deň zožralo niečo mŕtve.)



oficiálna anotácia:
When the ninth gate calls, who can resist its summons?
An old evil has arisen - freed from its subterranean prison and seeking to escape the binding silver hemispheres which prevent it from finally unleashing its terrible powers.
Lirael, newly come into her inheritance as the Abhorsen-in-Waiting, knows that the fate of the world is in her hands. With only a vision from the Clayr to guide her, and the uncertain help of her companions — Sam, the Disreputable Dog, and Mogget — Lirael sets out on her perilous mission.
Then answer must be found somewhere in Life or Death - but can a former Second Assistant Librarian possibly discover the means to defeat the Destroyer...before it is too late?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára