pondelok 8. júna 2020

InDaBoR #13: Deň najlepších priateľov

Deň najlepších priateľov slúži na oslavu pravého priateľstva. Je to deň, v ktorý by si najlepší priatelia mali pripomenúť, prečo je priateľstvo v ich životoch také dôležité a hlavne by mali svojmu najlepšiemu priateľovi povedať, ako veľmi ich vzájomné priateľstvo obohacuje. Vo svojej podstate je 8. jún pre priateľov to isté ako 14. február pre zamilovaných. V skutočnosti však nejde o oficiálne vyhlásený medzinárodný deň. Tento sviatok vznikol niekedy v roku 2011, keď sa v Richmonde stretlo asi štyridsať mladých ľudí, aby tu oslávili svoje priateľstvo.
A ako lepšie osláviť tento deň ako inšpiratívnymi priateľmi z knižného sveta?





séria Havraní cyklus od Maggie Stiefvater
Túto sériu som v súvislosti tematiky priateľstva spomínala už niekoľkokrát a som si istá, že o nej ešte veľakrát budem písať. Je totiž svetlá výnimka v YA literatúre v čase, keď sú v tomto druhu literatúry akosi dôležitejšie romantické vzťahy. Pričom táto séria je ukážkou, že pre mladých ľudí (a nielen pre mladých, samozrejme) je rovnako dôležité priateľstvo – a niekedy je tým najdôležitejším. Pretože som si istá, že najmä vďaka priateľstvu boli postavy tejto série schopné prežiť niektoré situácie.

séria Guild Hunter od Nalini Singh
Vo všeobecnosti v žánri urban fantasy je priateľstvo väčšinou veľmi dôležité a táto séria nie je výnimkou. (Ako príklad určite postačia aj série Kate Daniels alebo Mercy Thompson.) Pričom priateľstvo autorka zobrazuje z rôznych uhlov a v istých momentoch je dokonca stavebným kameňom celého príbehu. Často pritom ide o priateľov, ktorí sú ochotní jeden pre druhého urobiť prakticky čokoľvek – dokonca aj postaviť sa na odpor desivému archanjelovi, ktorý sa vyhráža, že ich zabije.

knihy od Leigh Bardugo
Leigh je ďalšou autorkou, ktorá nezabúda, že priateľstvo je dôležité aj v YA literatúre – a takisto aj v tej dospeláckej, súdiac podľa knihy Ninth House. Vo všeobecnosti je v jej knihách možné nájsť niekoľko naozaj inšpiratívnych vzťahov. Najviac sa to prejavuje hlavne v dilógii Six of Crows, v ktorom má priateľstvo prednosť aj pred romantickými vzťahmi a baví ma, že každý priateľský vzťah sa líši podľa potrieb priateľov.



Chlapec, ktorý patril moru od Denisa Thériaulta
Táto útla knižočka je nielen nádherná svojim vizuálom, ale aj jazykom, ktorým ja napísaná. Okrem toho však rozpráva príbeh výnimočného priateľstva dvoch osamelých chlapcov, ktorí sa snažia jeden druhému pomôcť prekonať nečakané tragické udalosti. Pre mňa to bola naozaj výnimočne inšpiratívna kniha, hoci bola miestami až neskutočne smutná.

knihy od J. R. R. Tolkiena
O priateľstve v Tolkienových knihách bolo napísaných nespočetne výskumných i záverečných prác. Tisícky strán viet o tom, čo dokáže oceniť asi každý knihomoľ – teda silu priateľstva, ktoré dokáže prekonávať prekážky. Také silné, že sa vďaka nemu ľudia dokážu vydať na šialené a desivé výpravy s neistým koncom a pritom ani nezaváhajú. Pretože ich priatelia potrebujú. No okrem toho je v týchto knihách možné nájsť aj priateľstvá, ktoré sú prekvapivé a nové, no takisto silné a inšpiratívne.

Dobrodružstvá Sherlocka Holmesa od Arthura Conana Doylea
Jedno z ďalších legendárnych priateľstiev vzniklo aj medzi svojráznym detektívom Sherlockom a verným doktorom Watsonom. Ich vzťah je miestami náročný a možno niekedy nepripomína klasické dokonalé priateľstvo, avšak o to silnejší je. Možno niektorí sa budú nad týmto príkladom mračiť, avšak nemožno upierať, že ak niekto o niekom povie „ty si môj Watson“, určite to myslí v tom najpozitívnejšom zmysle slova.


Toto sú však len knihy, ktoré mi napadli medzi prvými. V skutočnosti by som tu mohla vypísať ešte ďalšie desiatky kníh o priateľoch a priateľstvách, ktoré dokážu zmeniť čitateľov svet tým, aké sú inšpiratívne.


Poznáte iné knihy, v ktorých má priateľstvo významnú úlohu?



4 komentáre:

  1. Jéé ani som nevedela, že je takýto sviatok, vďaka za info :-) Inak výborný výber, nečítala som síce všetky knihy, ale s Tolkienom a Leigh Bardugo plne súhlasím :-) Na rozum mi prišlo ešte HP - veď kam by sa Harry dostal bez priateľov? A ešte Narnia - priateľstvo v rodine aj mimo nej :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež som nevedela, že takýto sviatok je. :D Tak jasné, HP je ultimátny príklad priateľstva v knihách, preto som o tom ani nepísala. Ale Narnia mi napríklad vôbec nenapadla. :D

      Odstrániť
  2. Vůbec jsem nevěděla , že je opravdu takový svátek hned se cítím lépe :-) Kromě zmiňovaných mě osobně napadají pohádky (asi je to tím, že je syn v období kdy večer čteme jednu za druhou) Sněhurka by bez trpaslíků nenašla krásného prince, Shrek a jeho oslík, Mimi a Líza .

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som na tom podobne, keď viem, že tento sviatok existuje. :D
      Aby som bola úprimná, pri písaní tohto článku mi rozprávky ani len na um nezišli a pritom sú to úplne dokonalé ukážky naozaj silných priateľstiev. Hanba mi.

      Odstrániť