nedeľa 1. februára 2015

Automechanička, ktorá sa rada dostáva do problémov | Mercy Thompson


Séria kníh o Mercy Thompsonovej, automechaničke z Tri-Cities, je jednou z mojich najobľúbenejších. Tí, čo trošku bližšie poznajú môj výber literatúry, si iste domyslia, že jedným z hlavných dôvodov je výskyt vlkolakov. Pri príležitosti nedávneho re-readingu všetkých doteraz preložených kníh som sa rozhodla, že by nemuselo byť na škodu spísať nejakým spôsobom svoj názor.

Měsíční píseň
Diel: prvý 
Hodnotenie na GR: 4.18
Začať čítať túto knihu s nejakým očakávaním bolo očividne chybou. Očakávala som typickú vlkodlačinu, kde je hlavná hrdinka pochabé a naivné dievčatko, ktoré achká a kričí, aby ju niekto zachránil. Nemohla som sa viac mýliť. Mercy zaujme nielen tým, že je automechaničkou, ale aj silným charakterom. Nepotrebuje chlapa, o svoj zadok sa postará aj sama a rada sa dostáva do problémov. Je takým tým typickým prototypom kick-ass hrdinky. Keď si človek uvedomí, že ju vychovávala vlkolačia svorka na čele s ich „kráľom“, nie je jej správanie také prekvapivé. Bavila som sa jej ironickými poznámkami a niekedy aj snahou ostať sebestačná. Príbeh je dynamický a plynie si svojim vlastným tempom. Akcia je skvele popísaná a navyše trošku kriminálnejšie ladený motív necháva priestor na premýšľanie o možnom vývine deja. Nehovoriac o tom, že z tých vlkolakov sa jednému dokonale zakrúti v hlave.

Krevní pouto
Diel: druhý 
Hodnotenie na GR: 4.30
V tomto bode som si tak nejako zvykla na výskyt všakovakých fantastický bytostí. Fae, vlkolaci, nejakí ti upíri. Avšak, vždy sa nájde niečo, čo dokáže prekvapiť. Mercy pomáha svojmu dobrému priateľovi, ktorý je, na počudovanie všetkých, upír. Nie sú takí rozkošní a neškodní ako bol Edward a to ma veľmi potešilo. Takéhoto upíra si určite neudomácnite ako mačku. Sú krvilační a niektorí z nich sú mocnejší než iní. Dokonca by sa dalo povedať, že sa ich ostatní z ich druhu boja. Neprekvapuje ma, že sa do stredu tohto bordelu dostala práve Mercy, je proste typ postavy, ktorý len tak nečinne nesedí a nesleduje, ako jej vraždia priateľov. Všeobecné pobavenie ničí len neblahý náznak prítomnosti milostného mnohouholníka. Bez klišé by asi žiadna kniha nemohla len tak existovať.

Železný polibek
Diel: tretí 
Hodnotenie na GR: 4.35
Už som sa celkom zmierila s tým, že Mercy má nadprirodzené schopnosti a medzi nimi aj dar dostávať sa do problémov. Ale myslím, že aj ju samotnú občas prekvapí, do akých s*ačiek sa dokáže dostať a to ešte ani nie vlastným pričinením. Teda, možno aj vlastným. Je to ženská, ktorá proste nenechá priateľa v štichu bez ohľadu na to, ako veľmi jej nadáva a ako veľmi sa ju snaží od toho odradiť. Ani morská príšera, ktorá ju naháňa a snaží sa ju zožrať, ju nepresvedčí o opaku. Všeobecný vtip a akciu dopĺňa aj vyostrovanie ľúbostného motívu okolo Sama, Mercy a Adama a občas je ťažké určiť v prospech koho vlastne všetko dopadne. Som užasnutá najmä tým, že autorka ešte stále dokáže tvoriť nové a nové zápletky. Niektoré sú jednoduchšie a preto je ľahké ich prehliadnuť a iné také zložité, že si s nimi lámete hlavu aj po prečítaní.

Zkrížené hnáty
Diel: štvrtý 
Hodnotenie na GR: 4.33
Prekvapenie, Mercy zase ide niekto po krku. Myslím, že toto prehlásenie už nikoho nezarazí a väčšina ľudí pri tom prevracia očami. Ja som sa obávala, že budem jedným z nich, ale nestalo sa. Príbehy a osudy postáv z tejto série ma neskutočne bavia. Niektorých by som rada nakopla do zadku, aby sa spamätali a iných zase dokopala k smrti, ale to len svedčí o talente autorky. Keď niekto vykreslí postavy fakt verne, máte chuť buď ich zabiť alebo zachraňovať. Pri Mercy sa občas neviem rozhodnúť, ku ktorej možnosti sa prikloniť, ale nemôžem jej uprieť, že jej tvrdohlavosť a nezávislosť spolu s túžbou chrániť svojich milovaných sú určitým spôsobom stavebným kameňom celého príbehu. A myslím, že by som nabudúce ocenila školenie o fungovaní upírskych intríg, tieto ma dostali takmer do kolien a neviem s rozhodnúť, či skôr žasnúť alebo sa rozčuľovať.

Stříbrná relikvie
Diel: piaty 
Hodnotenie na GR: 4.38
Mercy nie je vlkolak, iba ich rada ťahá za chvost a nerada sa podriaďuje ich túžbe rozkazovať ostatným a tým ich chrániť. Preto nikoho nemôže prekvapiť, že po prijatí do svorky sa objavia problémy a snahy nejakým spôsobom ju očierniť alebo sa jej rovno zbaviť. Dokonca na ňu sprostredkovane spáchať atentát tým, že zaútočia na jej druha. Myslím, že politika svoriek je fascinujúca, nič to však nemení na fakte, že niektorí by si za to zaslúžili zo dve po hube. Okrem ľúbostnej linky sa človek dôvernejšie zoznámi aj s faeskou mágiou v najsurovejšej podobe. A teraz nemyslím triky v podobe očarenia. Nie, skôr by sme mali siahnuť po dávnej predstave víl, ktoré svojimi čarami omamovali ľudí a robili si z nich otrokov. Škoda, že niektorí fae si odmietajú uvedomiť, že Mercy je vážne, ale vážne mizerná v nasledovaní príkazov a nikto ju nebude ovládať. Nikto predsa nechce otroka, ktorý ma potenciál zabiť svojho pána.

Říční znamení
Diel: šiesty 
Hodnotenie na GR: 4.23
Výlet k indiánskym predkom na svadobnej ceste ma skutočne bavil, avšak oproti ostatným bol veľmi slabý. Možno najslabší z celej série. Ale na druhej strane zase musím uznať, že nemôžu byť všetky skvelé a takmer dokonalé. Rozprávanie o indiánskych predkoch a legendách je fascinujúce a určite ich oceňujem, ale aj napriek tomu ma to spracovanie neohúrilo asi tak, ako malo. Na druhej strane, možno ma to nebralo kvôli tomu, že svadobnú cestu si predstavujem fakt inak a nie ako boj o holý život. To asi aj Mercy a nasraný kojot je takmer taký nebezpečný ako vlkolak. Všetko to zlepšoval len typický humor a akcia, tentokrát naozaj vo veľkom štýle. Len by ma zaujímalo, dokedy bude klásť šťastie ostatných nad svoje vlastné. Teda, nesebeckosť je úžasná vlastnosť, ale ak niekoho zavedie na pokraj smrti, začínam sa sama seba pýtať, či by nebolo vhodné prehodnotenie priorít. Aj keď... potom by to asi nebola Mercy.

Spálená mrazem
Diel: siedmy 
Hodnotenie na GR: 4.32
Ako je možné vymyslieť niečo, čo sa totálne odlišuje od ostatných dielov, hoci sa nám zase do rúk dostáva niečo s ústrednou témou únosu? Nuž, to zaráža aj mňa, avšak odpoveď nepoznám. Možno len ten, že to napísala Patricia Briggs. Je vidno, že ju tieto príbehy perfektne bavia a prenáša to do každého slova, inak by to asi tak veľmi nebavilo ani čitateľov. Opäť raz tento príbeh dokazuje, ako je dobre vystavaná celá séria a takisto nám o hlavu plieska fakt, že svet nadprirodzena nikdy neexistuje separovane od toho ľudského. Lebo aj človek dokáže byť smrteľne nebezpečný, dokonca aj pre vlkolaka. Politika, napätie, trošku humoru, akcia a hlavne emócie v najsurovejšej podobne. Brilantná práca. Všetko do kazí len posledná tretina príbehu, keď sa opäť dostávame k upírom. Začínam sa samej seba pýtať, či si už tí vyciciavači nepripadajú trápne, že Mercy stále do niečoho zaťahujú, hoci stále prehlasujú, ako radi by ju zabili. Ironické a sebecké, nemyslíte?

Nocí zlomená
Diel: ôsmy 
Hodnotenie na GR: 4.40
Aby bolo jasné, na tento konkrétny príbeh som čakala asi od začiatku. Nie, netušila som, o čom bude, ale tá téma sa skôr či neskôr musela objaviť. Čo by ste urobili, keby k vám domov zavolala bývalá manželka vášho súčasného partnera a dožadovala sa pozornosti a pomoci? Nuž, väčšina žien by ju asi nechala podusiť sa vo vlastnej šťave a možno potom, po hodinách utrpenia, by súhlasila s čiastočnou pomocou, ktorá by zahrňovala jej ubytovania ne opačnom konci zemegule, alebo ešte lepšie, na Severnom póle. Nuž, ale Mercy nie je väčšina žien, však. Tá si ju proste nasťahuje do domu, aby jej mohla pomôcť, hoci by ju najradšej utopila v jednom z jej dokonalých kulinárskych výtvorov. Christy bola prítomná v každej knihe, ale ako skutočnú postavu som ju nevnímala. Až doteraz. Bolo čudné mať jej predstavu k dispozícii v podobe jedného z aktérov príbehu, ale o to to bolo zaujímavejšie. A ukazuje sa, že možno nielen Mercy je nadaná vo vyhľadávaní problémov. Osobne ma bavila aj reverzná psychológia - alebo Mercy zakúša, ako sa jej druh cítil zakaždým, keď bojovala a o vlások unikala smrti. Nedokázala som v tom nájsť žiadnu väčšiu chybu, lebo napriek tomu, že väčšina knihy bola zameraná na emocionálnu stránku, stále ma bavila. Asi najviac zo všetkých kníh v sérii. To asi aj dokazuje zatiaľ najvyššie známka práve tejto knihy na GR.


Séria je, podľa mňa, úžasná. Nie je dokonalá, ale preto ma tak veľmi baví. Je to jedna z tých, kde si postavy zamilujete na takej úrovni, že o nich môžeme čítať neustále a stále by vás to bavilo. Sama seba sa pýtam, koľko dielov ešte Patty na nás chystá a o čom budú. Mám predstavu, o čom by som chcela čítať ja, ale... nechajme sa prekvapiť. Medzitým si čakanie na nový diel môžem vždy spríjemniť čítaním spin-off série Alfa a Omega, ktorá je tiež super – aj napriek tomu, že tam nevystupuje Mercy a Adam.

2 komentáre:

  1. Skvelé zhrnutie, čítala som síce len prvé dve, pretože som potom zistila, že je to nekonečná séria a to ma odradilo... ale som rada, že som si aspoň mohla prečítať, ako sa to asi celé odvíjalo :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aby som sa priznala, po prvých dvoch knihách som z toho tiež nebola ktovieako odviazaná. Bavilo ma to, ale to bolo tak všetko. Keby som nebola taká zvedavá, možno by som sa nepustila do ďalších dielov a tiež skončila možno pri tej dvojke :D

      Odstrániť