pondelok 23. novembra 2015

Až príliš temná romantika | Corrupt



Autor: Penelope Douglas 
Názov: Corrupt 
Slovenské alebo české vydanie: zatiaľ nie je 
Hodnotenie na GR: 4.19
Erika. My boyfriend's older brother is like that scary movie that you peek through your hand to watch. He's handsome, strong, and completely terrifying. The star of his college's basketball team and now gone pro, he's more concerned with the dirt on his shoe than me. 
Michael. My brother's girlfriend grew up hanging around my house and is always at our dinner table. She looks down when I enter a room and stills when I am close. I can always feel the fear rolling off of her, and while I haven't had her body, I know that I have her mind. That's all I really want anyway.
Until my brother leaves for the military, and I find Rika alone at college.
The opportunity is too good to be true, as well as the timing. Because you see, three years ago she put a few of my high school friends in prison, and now they're out.
We've waited. We've been patient. And now every last one of her nightmares will come true.

“Beware the fury of a patient man. Those who are patient, plan. And beware the man with a plan.”
Nie je tu žiadne oťukávanie, ale hneď sme vhodení do deja. Chvíľku mi trvalo zorientovať sa kto je kto a hlavne kto rozpráva príbeh, ale potom som sa rýchlo ponorila do toho, čo sa tam dialo.
Musím uznať, že začiatok bol skutočne dobrý. Niekde som si prečítala, že to má byť „temná erotika“, tak som bola zvedavá, ako veľmi to bude pripomínať istý nemenovaný erotický román, ktorý zožal taký, pre mňa naozaj nepochopiteľný, úspech.
Nejaké náznaky tam boli, ale najskôr ma upútala tá temnota. Pretože tej tam bolo skutočne veľa. Autorka totiž nezačala rozprávať najskôr to, čo sa stalo pred tromi rokmi, ale pokračovala v tom, ako to všetko dopadlo bez toho, aby som ako čitateľ mala čo i len tušenie, čo to mohlo byť.
Hra s jednotlivými postavami a ich charaktermi ma doslova uchvátila. Rika bola skvelá hrdinka, ktorá sa dokázala vyrovnať s „veľa vecami“ a napriek trpkej minulosti sa nebála bojovať za svoje šťastie. Veľké osvieženie, ale všimla som si, že autorka veľmi rada pracuje s trošku netradičnými hrdinkami, ktoré sa neboja hlavný boj vybojovať samy.
Na druhej strane bol Michael a ten ma, slušne povedané, poriadne vytáčal. To je tiež druh umenia, ale svojím iracionálnym správaním si len podpílil konár pod nohami a keby to bolo na mne, skončil by na dne priekopy. Ale keďže to podľa mňa nebolo, jasné, že získal všetko, čo chcel.
Príbeh ako taký sa točil okolo nich a troch chalanov, ktorí sa dostali z väzenia. Možno aj z toho pochádzala tá temnota, pretože od začiatku nie je jasné, za čo presne sa tam dostali. Tajomná atmosféra spolu s emocionálne výživnými scénami a psychologicky ladeným pozadím ma doslova uchvátili. Hltala som každú ďalšiu stránku a snažila sa zistiť, čo sa tam asi mohlo stať a moje teórie sa neustále menili.
Pomedzi to sa predierala aj romantická línia, ktorá tak veľmi vytŕčala, až sa tam celkom hodila. Povedala by som, že na prvý pohľad nejde spojiť chlapa, ktorý sa vám chce pomstiť s chlapom, ktorý po vás túži, hlavne ak ide o jednu osobu. Autorka na konvencie rozhodne nehľadela a proste to urobila. V tomto štádiu príbehu som si nebola veľmi istá, o čo tam vlastne ide, takže mi to neprišlo podozriví.
“Do you know why most people in the world are unhappy, Rika? Because they don’t have the courage to do the one thing that will change their lives.”
A potom sa to prehuplo do druhej časti a začalo to ísť z kopca. A nie, nemyslím to ako kompliment. Doslova sa všetko zrýchlilo tak veľmi, až to prestalo byť uveriteľné. Akoby som čítala dve celkom rozdielne knihy, ktoré do seba ani trochu nezapadali. Áno, nadväzovali na seba, ale to je tak všetko. Kým prvá časť bola pomalšia a dokonale premyslená, tajomná a temná, druhá bola doslova groteskou.
Všetko sa dialo príliš rýchlo bez nejakého väčšieho rozmyslu zo strany autorky, postavy sa nikam nepohli a zdalo sa mi, že až príliš rýchlo menili svoje názory a odpúšťali, o tých erotických scénach ani nehovorím.
Rika pomaly zo zúfalstva páchala samovraždu a o desať viet neskôr už priadla od spokojnosti ako mačka. Potenciálne schizofrenické správanie však nie tak celkom zapadalo do deja. Zatiaľ čo prvá polovica knihy bola uvážená a plynula pomaly, druhá polovica bola akoby z rýchlika, dialo sa tam toho príliš veľa na taký malý rozsah strán.
Mala som dokonca podozrenie, že autorku to už nebavilo a chcela to všetko ukončiť. Čím dosiahla akurát tak to, že správanie postáv vyznelo trošku komicky.
Kniha bola jednoznačne zaujímavá. Či už nápadom, tak aj spracovaním. Bola skutočne temná a plná tajomna, ako to sľuboval už samotný obsah. Ale v podstate to boli akoby dve knihy spojené dokopy, čo je rozhodne škoda. Námet mal potenciál stať sa možno aj dobrou sériou, kde by všetko bolo poriadne dotiahnuté do konca a nie len tak medzi rečou spomenuté niekoľkými slovami.
Naozaj si to zaslúžilo viac ako ten odfláknutý koniec. Keby to autorka vydržala, stal by sa z knihy temný príbeh s dobre vykreslenými psychologickými profilmi jednotlivých postáv, ktoré sa navzájom ovplyvňujú a naprieč príbehom sa skutočne vyvíjajú.
Odpustenie by prišlo postupne a bolo by uveriteľné a nie ako náhodný výsledok ešte viac nepravdepodobnej udalosti. Rovnako by to bolo aj rozuzlením, ktoré bolo svojím spôsobom veľkolepé a nečakala som ho, ale na druhej strane sa to odtiaľ „začalo kaziť“.
Napriek tej očividnej nedotiahnutosti sa mi ale kniha páčila, hoci k niektorým scénam mám trochu výhrady, lebo boli skutočne trošku „cez čiaru“. Ale hádam, že som mala čakať niečo podobné od knihy, ktorá je označená ako temná erotika.

2 komentáre:

  1. Skvělá recenze, knížka mě docela zaujala :) Asi se po ní podívám :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Kniha rozhodne vyzerá zaujímavo, rozhodne si ju prečítaj, možno ty na ňu budeš mať iný názor :)
    A ďakujem :)

    OdpovedaťOdstrániť