utorok 13. marca 2018

Záhadná kniha rozprávok | The Hazel Wood

Autor: Melissa Albert
Názov: The Hazel Wood (čes. Lískový les)
Séria: The Hazel Wood (čes. Lískosvý les)
Diel: prvý
Slovenské alebo české vydanie: pripravuje vydavateľstvo Omega
Hodnotenie na GR: 3.79
Seventeen-year-old Alice and her mother have spent most of Alice’s life on the road, always a step ahead of the uncanny bad luck biting at their heels. But when Alice’s grandmother, the reclusive author of a cult-classic book of pitch-dark fairy tales, dies alone on her estate, the Hazel Wood, Alice learns how bad her luck can really get: Her mother is stolen away―by a figure who claims to come from the Hinterland, the cruel supernatural world where her grandmother's stories are set. Alice's only lead is the message her mother left behind: “Stay away from the Hazel Wood.”
Alice has long steered clear of her grandmother’s cultish fans. But now she has no choice but to ally with classmate Ellery Finch, a Hinterland superfan who may have his own reasons for wanting to help her. To retrieve her mother, Alice must venture first to the Hazel Wood, then into the world where her grandmother's tales began―and where she might find out how her own story went so wrong. 

“If you’re not with the book you want, you might as well want the book you’re with.” 

Mellissa Albert je debutujúca americká autorka, ktorej kniha si získala pozornosť aj tým, že sa objavila nie v jednom, ale hneď v dvoch predplatných knižných boxoch. OwlCrate aj FairyLoot sa tak postarali o popularizáciu tejto knihy. Napriek tomu sa o tejto knihe až tak veľa nehovorí. A to aj napriek tomu, že tento príbeh je napísaný naozaj krásne.
Úvod knihy ma hneď uviedol do deja. Napriek tomu však bol o niečo viac rozvláčny, než by sa mi páčilo. Melissa usúdila, že bude skvelé, keď sa čitatelia hneď na začiatku dozvedia, kto je Alice, jej matka a pred čím to vlastne celý život utekajú. Na jednej strane ma to bavilo, lebo som dostala možnosť sledovať myšlienkové pochody hlavnej hrdinky, no na tej druhej to veľmi nepomáhalo dynamike príbehu.
Navyše takéto opisovanie minulosti má ešte jeden nežiaduci efekt – či sa vám to páči alebo nie, vždy sa podvedome vrátite k tomu istému bodu. A to sa niekoľkokrát stalo aj v tejto knihe. Iste, tie isté udalosti neboli opisované niekoľkokrát, ale na druhej strane som ich aj tak v texte videla spomenuté viackrát, než pre dej bolo prospešné.
Napriek tomu som však nemala chuť knihu zatvoriť, pretože ma bavil štýl, akým je tento príbeh písaný. Záživný v momentoch, aj keď bol vlastne nudný ma dokonale očaril a vďaka nemu som sa veľmi rýchlo dokázala ponoriť do tohto viac ako len podivného deja. Alice ako hlavná hrdinka v tom všetkom úžasne fungovala, nakoľko bola minimálne taká podivná ako všetko, čo sa okolo nej dialo.
Myslím, že tí vnímavejší si už domysleli, kam tým smerujem. Nuž, áno, táto kniha je tak trochu počinom magického realizmu, no na druhej strane niektoré pochmúrne prvky a celková melanchólia kričia viac ako len hlasno gotický román. Vlastne je táto kniha takým lahodným záhadným hybridom oboch a funguje to naozaj ukážkovo. Hlboký atmosférický príbeh plný temných opisov, doslova napätej atmosféry, v ktorom sa mohlo stať čokoľvek a nikto by sa pri tom nebol pozastavil, pretože ste na ceste do rozprávkovej krajiny predsa.
Už predtým som narazila na podobný koncept. Teda ten, že rozprávky sú vlastne skutočné a niekde tam vonku si hlavné i vedľajšie postavy žijú svojim neustále sa opakujúcim životom. Nie je to teda nič originálne, aj keď je pravda, že podobne ladené knihy sú väčšinou určené deťom. Toto by som svojim deťom nedala čítať, to mi verte. Niektoré tie rozprávky boli, mierne povedané, choré a divné a vyvolávali vo mne niekedy znechutenie alebo hrôzu.
“Life never turns out how you imagine it will when you’re young. Everything is smaller than you think, or too big. It all smells a little funny and fits like somebody else’s shirt.”
Tento úchvatný záhadný príbeh plný náznakov ma veľmi rýchlo chytil do svojich osídiel. Prispeli k tomu aj postavy vystrihnuté z hororov a ich krvavé príbehy, čarovný les s vlastným vedomím a korunu tomu nasadila nie tak celkom mŕtva autorka týchto rozprávok, vďaka ktorej získali ešte viac moci. No napriek tomu, ako veľmi sa mi kniha páčila a ako dobre sa čítala, miestami na mňa pôsobila nevyvážene.
Úžasné časti, ktoré mi vyrazili dych, striedali pomalšie a niekedy doslova zbytočné pasáže, ktoré narúšali dynamiku nie práve najšťastnejším spôsobom. Akoby sa Melissa nevedela rozhodnúť, čomu presne sa chce v danej časti venovať, tak sa pre istotu zamerala na všetko.
Napriek tomu som však doslova zhypnotizovaná otáčala ďalšie stránky a ešte hlbšie sa ponárala do atmosféry. Čo na tom, že niektorým referenciám som nedokázala porozumieť ani z kontextu. Tento napínavý príbeh plný nefalšovanej temnoty bol práve dostatočne surový, krvavý, melancholický, napínavý a magický na to, aby som mu prepadla.
The Hazel Wood je delikátnou kombináciou toho najlepšieho z magického realizmu a gotického románu. Hlboko melancholický príbeh je viac ako len trochu temný a niektoré pasáže nemali ďaleko k takému slabšiemu odvaru niektorého hororového podžánru. Námet rozprávok, ktoré v skutočnosti existujú a v magickom svete žijú svojim predpísaným životom, je spracovaný trošku odlišnejším spôsobom, než čo som doteraz videla v detskej literatúre.
Postavy sú zaujímavé, niekedy desivé, inokedy zvláštnym spôsobom zábavné. Alice je hrdinka, ktorej dobrodružstvo som rada sledovala, hoci čo sa týka jej charakteru, nezapôsobila na mňa. Aj keď je pravda, že istým vývojom si prešla. Tento svet je plný melanchólie a náznakov, niekedy hrôzostrašných a mätúcich opisov, napätia a prvkov, ktoré majú za úlohu skôr zmiasť než pomôcť pri riešení zápletky.
Táto kniha však trpí najmä tým, že v niektorých momentoch pôsobí nevyvážene a niektoré časti textu by v tej rozhodne nechýbali. No a potom je tu otázka niektorých referencií, ktorých význam nebol vždy úplne jasný. Napriek tomu je táto rozporuplná kniha zaujímavo napísanou a podanou jednohubkou, ktorá vrhá zvláštne temné svetlo na svet rozprávok a rozvíja ho v trochu inom duchu. Škoda len, že kvôli tomu táto kniha spadá do kategórie skôr okrajových kníh, ktoré si svojho čitateľa nenájdu až tak ľahko.


4 komentáre:

  1. Moc pěkná recenze :) Knihu jsem viděla u blogerů právě při rozbalování knižních boxů a hned mě zaujala:) Líbí se mi ten nápad i obálka, tak snad se jí časem dočkáme v překladu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mňa kniha zaujala anotáciou a nebudem klamať, aj obálka je nádherná. :) Kniha sa mi síce páčila, ale je dosť špecifická, tak neviem, aký veľký bude mať úspech.
      a ďakujem :)

      Odstrániť
  2. Kniha mě zaujala. Jak obálkou, tak svým specifickým obsahem. Mám tyto knížky ráda :-) Děkuji za typ. Je pravda, že kniha není moc vidět, třeba se to změní :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kniha je špecifická, asi preto sa o nej tak často nehovorí. Ale podľa mňa za prečítanie stojí. Dúfam, že ak sa k nej raz dostaneš, bude sa ti páčiť. :)

      Odstrániť