sobota 31. marca 2018

S Mrázikom proti celému svetu? | The Girl in the Tower

Autor: Katherine Arden
Názov: The Girl in the Tower
Séria: The Winternight Trilogy
Diel: druhý
Slovenské alebo české vydanie: zatiaľ nie je
Hodnotenie na GR: 4.45
For a young woman in medieval Russia, the choices are stark: marriage or a life in a convent. Vasya will choose a third way: magic...
The court of the Grand Prince of Moscow is plagued by power struggles and rumours of unrest. Meanwhile bandits roam the countryside, burning the villages and kidnapping its daughters. Setting out to defeat the raiders, the Prince and his trusted companion come across a young man riding a magnificent horse.
Only Sasha, a priest with a warrior's training, recognises this 'boy' as his younger sister, thought to be dead or a witch by her village. But when Vasya proves herself in battle, riding with remarkable skill and inexplicable power, Sasha realises he must keep her secret as she may be the only way to save the city from threats both human and fantastical... 

“Is that all there is for me, then? To be a ghost – someone real and not real?”

Katherine Arden je americká autorka, ktorá si svojou prvou knihou získala pomerne veľkú pozornosť. Hoci to tak na prvý pohľad nevyzerá, nie je ďalšou anglicky hovoriacou ženou, ktorá sa rozhodla dať svojmu písaniu čosi exotické a v procese sprasila nielen ruskú kultúru, ale aj celú slovanskú mytológiu. Ukázalo sa totiž, že táto žena vie o ruskej kultúre naozaj veľa a ešte viac o jeho histórii a folklóre, nakoľko ruštinu študovala na vysokej. A nejaký čas dokonca žila v Moskve. Veľmi sľubná kombinácia, nemyslíte?
Rovnako ako pri predchádzajúcej knihe The Bear and the Nightingale, aj v tomto prípade ovplyvňuje celý príbeh práve jeho prológ. Dievčina zababušená v kožušinách uháňa zasneženou krajinou, bojuje s metelicou a snaží sa niekam dostať. Hľadá cestu, no nedarí sa jej. Nájde ju až vďaka vlastnej vytrvalosti, no ani potom nie je jasné, či našla presne to, čo hľadala.
Aj takýmito slovami by sa dal opísať dej tejto knihy a veľmi by som pri tom neklamala. Avšak, napriek tomu sa v tomto príbehu skrýva viac, než sa na prvý pohľad zdá. Vasya vyrástla a čelí naozaj zložitým rozhodnutiam. Manželstvo alebo život mníšky naozaj nie sú možnosti, z ktorých by si chcela vyberať a navyše ešte čelí nebezpečenstvu, že ju niekto obviní z čarodejníctva a upáli niekde na hranici ostatným na výstrahu.
Preto sa rozhodne riešiť svoje problémy naozaj neoriginálnym spôsobom – utečie z domu len s tým, čo má oblečené a so svojím verným koňom. Na jeho chrbte nachádza častokrát skôr problémy než skutočné odpovede, ale keby tomu tak nebolo, táto kniha by bola skutočne nudná.
Vasya vďaka tomu naďalej rastie, rozvíja sa jej charakter a hoci je jej správanie niekedy na úder do čela, v mojich očiach sa z nej zo strany na stranu stávala stále silnejšia žena, ktorá nie vždy úplne rozumela tomu, čo sa okolo nej deje. Čo je dôsledok toho, keď vám nikto nič nevysvetľuje.
Rovnako ako v predchádzajúcej knihe, aj v tomto prípade však ide o viac ako len o príbeh odvážnej Vasilisy, tentoraz prezlečenej za chlapca. V deji sa mi predstavili aj iné postavy, medzi nimi aj jej starší brat Saša, mních vycvičený na bojovníka, z ktorého sa stal radca ruského princa. Okrem nich dvoch však svoje slovo v príbehu dostali aj iní, medzi nimi samotný princ Dmitrij Ivanovič, Vasyina sestra Oľga, ale aj samotný Mrázik (Morozko).
“Things are or they are not, Vasya,” he interrupted. “If you want something, it means you do not have it, it means that you do not believe it is there, which means it will never be there. The fire is or it is not. That which you call magic is simply not allowing the world to be other than as you will it.” 
Interakcie medzi Vasyou a Mrázikom ma bavili asi najviac, nakoľko prebúdzali moju predstavivosť. Avšak nemôžem tvrdiť, že by ma nezaujal aj ten zvyšok, ten mi zase ukázal obraz stredovekého Ruska, tentoraz divoký život veľkej Moskvy, v ktorej sa skrývalo toľko moci, koľko v nej bolo intríg a klebiet.
Hoci tento fantastický príbeh plný mágie stále rozvíjal ďalšie a ďalšie mytologické námety, boli to práve tie odkazy k skutočnej minulosti, ktoré udávali jeho tvar. Opäť sa jasne prejavovala tá časť rozprávania, ktorá prináleží k historickej fikcii. Objavovali sa tam postavy, o ktorých sme si rozprávali kedysi dávno na dejepise, no išlo o dejiny nástupu nového náboženstva, ktoré boli niekedy najdôležitejšie.
Bojazliví ľudia prijímajúci novú vieru zo stranu, nie zo skutočnej sily presvedčenia, a starý bôžikovia a bytosti, ktoré napriek svojej užitočnosti upadajú v zabudnutie sprevádzané zvukom odbíjajúcich zvonov zvolávajúcich na ďalšiu bohoslužbu. To je obraz Ruska, ktorý mi táto kniha ukazuje. A je to taktiež obraz, ktorý ma po celý čas čítania držal vo vytržení.
The Girl in the Tower je mrazivým a úžasne fascinujúcim pokračovaním skvelo rozohranej magickej partie. Vasya s ostatnými postavami predstavuje ďalšiu etapu príbehu. Všetci dostali práve dostatok priestoru, aby ma držali v napätí. Skrz ich rozprávanie sa do deja dostávali nielen emócie, ale aj zaujímavé námety, ktoré neustále stupňovali napätie a udržiavali dynamiku celej knihy.
Čiastočne historická fikcia mi ukazovala kulisy zamrznutého Ruska stojaceho na prahu vojnového konfliktu s Tatármi, dopĺňali ju však aj večné mocenské boje, intrigy a takisto klebety – to všetko nielen na dvore, ale aj mimo neho. Túto skutočnú odžijú históriu skvele doplnili staré príbehy a folklór upadajúci do zabudnutia kvôli nástupu nového náboženstva. Vďaka Vasyi a jej schopnostiam som sa dozvedela o ďalších a ďalších bytostiach, stretla som aj tie, o ktorých som sama niekde čítala. Takisto je úžasné, že Mrázik (Morozko) dostal oveľa väčší priestor, nakoľko sa naozaj ukazuje jeho dôležitosť.
Tento delikátne vyvážený príbeh mi rozprávalo niekoľko zaujímavých postáv. Prežívala som ich starosti, radosti, spoznávala som ich charakter. Čítala som o ich dobrodružstvách, držala som im palce a fascinovane som hltala ďalšie strany. Dynamické rozprávanie plné mágie, úžasu a hlavne nefalšovanej ruskej kultúry mi poskytlo nezabudnuteľný zážitok a dostatok odpovedí. No veľkolepé vyvrcholenie celého deja odhalilo ďalšie otázky. To všetko, spolu s faktom, ako nádherne je táto kniha napísaná, ma ešte viac navnadili na čítanie pokračovania.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára