pondelok 4. marca 2019

Dáma s mečom v ruke | The Vanishing Throne

Autor: Elizabeth May
Názov: The Vanishing Throne
Séria: The Falconer
Diel: druhý
Špecifikácia: fantasy s prímesou steampunku, v ktorej škótske fae bojujú o moc a ničia pri tom svet ľudí
Slovenské alebo české vydanie: zatiaľ nie je
Hodnotenie na GR: 4.16


“We burn bright, and we burn out. That’s what it means to be human.”


Elizabeth May je síce trochu nevýrazná autorka, ale napriek tomu má svojim fanúšikom čo ponúknuť – napríklad zaujímavý príbeh v pomerne originálnom prostredí. Mňa si získala hneď prvými stránkami, a preto sa nečudujem, že jej knihy dostali také dobré hodnotenia. Jediné, čo zatiaľ chýba, je viac jej kníh, ale tých sa dočkáme pravdepodobne už budúci rok – v spolupráci s inou autorkou, ale predsa.
Po udalostiach minulej knihy sme sa hladko vrátili k hrdinom. Aileana bola unesená do strašidelného a zničeného sveta fae, kde sa stáva obeťou mučenia za účelom získania informácií. Zdá sa totiž, že existuje spôsob, ako ríšu kúziel zachrániť a ona je kľúčom k odhaleniu tej záhady. Lenže najskôr musí prežiť týždne plné násilia, krvi, kedy si praje, aby už bola mŕtva a nič z toho nemohla cítiť. Medzitým v ľudskom svete je všetko, čo poznala a milovala, premenné na ruiny a jej najbližší sa stávajú obeťami útokov krvilačných fae.
Tí, čo prežili, sa ukrývajú. Ich prímerie s mierumilovnejšími čarovnými bytosťami má svoju cenu. Okrem toho je to vo svojej podstate veľmi nepohodlné prímerie, ktoré nevyhovuje ani jednej zúčastnenej strane, ale nezdá sa, že by mali na výber, ak chcú vôbec prežiť. Aileana sa nakoniec vracia domov, ale zisťuje, že nič z toho, čo poznala už nie je, jej svet i všetci v ňom sa nenávratne zmenili a ak sa nechce stať ďalšou obeťou tejto vojny, musí nielen utekať, ale aj bojovať – po boku so starými i novými spojencami.
Keď si porovnám hlavnú hrdinku Aileanu s predchádzajúcou knihou, nevychádzam z údivu. Za ten čas nielenže vyrástla, ale sa aj nesmierne zmenila a prispôsobuje sa tomu, čo sa v jej svete deje. Na každom kroku ju čaká deštrukcia a som rada, že na svet už nemieni pozerať tak naivne, ako to bolo v niektorých prípadoch v predchádzajúcej knihe.
Ak niečo, tak sa z nej skôr stal cynik očakávajúci to najhoršie, ktorého strašia staré i nové nočné mory, ale napriek tomu sa nevzdáva. Myslím si, že to je mi na tejto hrdinke najsympatickejšie – jej odhodlanie. To, ako sa nevzdáva, hoci nemá absolútne žiadnu nádej na výhru, skrátka pokračuje ďalej a snaží sa hrať s tými kartami, ktoré jej rozdali. Čo ju neraz privedie k naozaj šialeným a emocionálne náročným rozhodnutiam, ktoré ma dokázali doslova prikovať ku stoličke.
Kiaran už vo svojej záhadnosti nebol sám, nakoľko sa k nemu pridala jeho náhle oslobodená sestra Aithinne a títo dvaja ma veľmi dobre zabávali, nakoľko Aithinne bola uvoľnená tam, kde bol Kiaran neustále vážny a vlastne bola jeho úplný protiklad. Okrem toho so sebou priniesla aj prekvapivú komickosť a zmenu v chémii postáv a ich vzťahoch. Jej príchodom sa však do príbehu dostali aj mnohé odpovede, za ktoré som nesmierne vďačná, nakoľko ja mám síce tajnosti rada, ale niekedy je ich už naozaj dosť.
“What did you do?” I whisper to Aithinne.

Aithinne pushes to her feet, dusting off her clothes. “I redirected its blast away from us so it used its weapon on itself.” She scans the destruction. “Easy.”
“Ah, yes,” I murmur, trying to quell the emotions that rush through me at seeing my childhood home destroyed. “Simple’s sibling, Easy. I don’t even want to imagine the levels of chaos that would prompt visits from their cousins Straightforward and Uncomplicated.” 
A tajomstvá, ktoré mi Elizabeth May nestihla odhaliť v predchádzajúcej knihe, ma teraz síce poháňali v čítaní, ale ak by som v tejto knihe nenašla vôbec žiadne odpovede, asi by bom bola sklamaná a k tomu aj zmätená. Dej bol týmito odhaleniami a vysvetľovaniami rozvíjaný, avšak nielen tými. Tieto opisné časti však neustále striedali akčné scény, úteky a plánovania, takže kniha bola nesmierne svižná, no takisto plná prekvapení.
Toto všetko umožnilo gradáciu deja a keď prišiel záver, bola som ním nesmierne zdrvená a doslova som naň pozerala s otvorenými ústami, nakoľko niečo podobné by som si ani vo sne nepredstavovala. Autorka ma teda niekoľkokrát prekvapila, pretože vytvorila nielen krásny svet, úžasné občas rozporuplné postavy, ale takisto naplno využila potenciál vlastnej série, vďaka čomu som si čítanie vychutnala ešte viac.
The Vanishing Throne je nielen akčným, ale aj perfektne prekvapivým pokračovaním dobre rozbehnutej série, v ktorom sa sprevádzali nové i staré postavy. Ailena nezastala na jednom mieste a neustále mi ukazovala, ako sa vie meniť a napredovať, no vo svojej podstate stále ostáva tou odhodlanou hrdinkou, ktorú som sa naučila obdivovať pre jej rozhodnutia. Kiaran a jeho sestra Aithinne sa takisto výborne dopĺňali a boli úplnými opakmi jeden druhého. Vďaka nim sa do príbehu dostávala záhadnosť, ale aj odpovede, pretože sa ukázalo, že to bol práve ich príbeh, ktorý to všetko odštartoval.
Autorka mi teda dopriala aj mnohé odpovede. Okrem toho dianiu prispôsobila aj prostredie. Dej sa stále odohráva vo vybranej škótskej spoločnosti 19. storočia, v ktorom sa dámam bozkávali ruky a nepodávali sa im meče. Teraz je však táto spoločnosť zničená a jej zrúcaniny pripomínajú kulisy dystopickej série, čo ešte prehĺbilo pochmúrnosť deja. Okrem toho sa v ňom objavovali už aj známe náznaky fantasy mágie a steampunku. Tieto rôzne žánrové prvky sú výbornou výhodou tejto série, nakoľko sa ich autorka rozhodla použiť čo najlepšie – zakomponovala ich do deja veľmi nenápadne, ale na druhej strane funkčne, takže som nikdy nemala pocit, že by kniha bola nebodaj prekombinovaná.
Opisy sa striedali s akčnými scénami, ale ostalo dostatok priestoru nielen na vykreslenie atmosféry, ale aj na ďalší vývoj charakterov postáv, na vysvetľovanie, na emócie a aj na gradáciu deja. Svižné rozprávanie vyvrcholilo pre mňa až nečakane prekvapivo a prinútilo ma nielen túžiť po pokračovaní, ale takisto mi ukázalo, že Elizabeth May je autorka, ktorá sa nebojí využiť do poslednej bodky všetko, čo do príbehu vloží a to vrátane postáv. Výborná práca!





oficiálna anotácia:
Everything she loved is gone.
Aileana Kameron, the Falconer, disappeared through the fae portal she was trying to close forever. Now she wakes in an alien world of mirrors, magic, and deception—a prisoner of the evil fae Lonnrach, who has a desperate and deadly plan for his new captive.
Time after agonizing time Lonnrach steals Aileana’s memories, searching for knowledge to save his world. Just when she’s about to lose all hope, Aileana is rescued by an unexpected ally and returns home, only to confront a terrifying truth. The city of Edinburgh is now an unrecognizable wasteland. And Aileana knows the devastation is all her fault.
The few human survivors are living in an underground colony, in an uneasy truce with a remnant of the fae. It is a fragile alliance, but an even greater danger awaits: the human and fae worlds may disappear forever. Only Aileana can save both worlds, but in order to do so she must awaken her latent Falconer powers. And the price of doing so might be her life…

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára