streda 20. marca 2019

Top 5 #1: Zaujímavé schopnosti


Zdá sa, že k písaniu o žánroch sa asi už nevrátim. Akosi ma opustila múza a som dosť lenivá na to, aby som sa zbytočne nesnažila vzkriesiť niečo, čo je pre moju fantáziu mŕtve. Nemám rada masochizmus. Ale na druhej strane mi chýba to písanie rebríčkov a písanie o knihách a tie večné recenzie ma tiež vyčerpávajú, tak som sa rozhodla vytvoriť Top 5. V týchto článkoch vám budem hovoriť o knihách alebo prvkoch z kníh, ktoré sa mi pre niečo páčia...



Zaujímavé schopnosti alebo trochu iná mágia
Mágia je v knihách veľmi obľúbená, o tom som sa presvedčila už pri písaní článkov o knižnej mágii. Avšak niektoré schopnosti sú iné ako tie ostatné. Nie preto, že by boli snáď sinejšie, ale skrátka sú iné. Ich podstata je o čosi originálnejšia a vďaka tomu ma zaujali. A verte mi, je oveľa jednoduchšie nájsť tie isté schopnosti, než prísť s niečím novým.


Ronan Lynch z Havranieho cyklu od Maggie Stiefvater
Ronan je zaujímavou postavou hneď z niekoľkých aspektov, avšak rozoberať ich všetky by zabralo neuveriteľne veľa času (tí, čo ste sériu čítali, si veľmi rýchlo domyslíte, o čom hovorím). Ronan je však aj nadaný istým druhom snovej mágie. Je totižto človekom, ktorý sa v snoch dostáva do krajiny, v ktorej si môže vďaka fantázii vytvoriť doslova čokoľvek, stačí len dostatočne dobre cvičiť, mať trpezlivosť a takisto potrebnú silu. Hovoríte si, že to nie je bohvieaká schopnosť. Nuž, Ronan okrem toho tieto veci môže so sebou zobrať aj do ľudského sveta. Hocičo, po čom túži, dokáže vysnívať zatiaľ čo spí a keď sa zobudí, môže si tento predmet zobrať so sebou. Obmedzený je prakticky len svojou predstavivosťou. Výborná schopnosť, čo poviete? Neodporúčam však pre ľudí, ktorí často mávajú nočné mory – to svinstvo by ste si so sebou nechceli brať do skutočného sveta.


Martha z knihy The Twisted Tree od Rachel Burge
Celý koncept knihy je pomerne netradičný a o to viac Marthine schopnosti. Pri jednej nehode oslepla na ľavé oko a od toho momentu dokáže pri dotyku s oblečením doslova čítať ľudské emócie. Viem, že sa často objavujú obdoby tejto schopnosti, keď postavy dokážu čítať z dotyku ruky minulosť alebo budúcnosť. Toto sa však trochu líši, nakoľko hovoríme o čítaní z oblečenia, ktoré dokáže zachytiť osobnosť toho, kto ho nosí. Čo je podľa mňa úžasné a fascinujúce, nakoľko Martha niekoľkokrát hovorila, že odlišné tkaniny a látky dokážu iným spôsobom zachytávať emócie a neskôr jej ich prezrádzať. Podľa mňa je to zaujímavým spôsobom spracované to staré známe „šaty robia človeka“, pretože v tejto knihe je to skutočne pravda. Vaše oblečenie hovorí o tom, akí ste a čo všetko ste prežili – teda, v prípade, že sa vás dotkne Marthina ruka.


kráľovná Katharine z knihy Tri temné koruny od Kendare Blake
Ismae Rienne z knihy Grave Mercy od Robin LaFeveres
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že tieto dve dámy nemajú nič spoločné. Nakoľko Katharine pochádza z vymysleného fantastického sveta a Ismae zase žije v Bretónsku v 14. storočí, nezdá sa, že by sa mohli vôbec niekedy stretnúť. A predsa toho majú veľa spoločného, napríklad aj jednu určitú schopnosť. V Troch temných korunách sa objaví mnohotvárna mágia a všetky kráľovné vládnu inými schopnosťami. Katharine je takzvaná travička, alebo tiež kráľovná, ktorá je imúnna voči pôsobeniu jedov. Podobne je na tom aj Ismae, hoci v jej prípade to súvisí s tým, že je dcérou boha smrti. Odolnosť voči jedom je vynikajúca schopnosť, ale v prípade, že hráte vysoké politické hry, ako tieto dve dámy, je aj trochu nepraktická. Ak by ich niekto chcel otráviť, ony by to vlastne ani nezacítili, pretože by na ne jed nepôsobil (teda, necítili by to v prípade, že daný jed nemá špecifickú chuť) a tým pádom by nedokázali odhaliť prípadného zradcu. Ale na druhej strane je to aj celkom výhodná schopnosť, nakoľko bez možnosť otráviť tieto dámy, je vlastne takmer nemožné elegantne a bez pochybností ich zabiť tak, aby to nevyzeralo ako vražda.


Kell Maresch zo série Shades of Magic od V. E. Schwab
Kellove schopnosti úzko súvisia so svetom, z ktorého pochádza. Žije totiž v jednom zo štyroch alternatívnych Londýnov a medzi zvyšnými dokáže bez ťažkostí cestovať. Samozrejme, ako jeden z mála. Je to výborná schopnosť a nie je úplne originálna. Podobným nadaním vládne napríklad aj Pyro zo série Pomstitelia, ktorá dokáže iné reality priniesť do svojej reality, takže je to trochu obrátené, ale fungujúce na podobnom princípe. Osobne ma však baví tá myšlienka, že je niekto len vďaka istým artefaktom a sile vôle schopný preskočiť z jedenej alternatívnej dimenzie do druhej. Možno ma táto schopnosť fascinuje tak veľmi aj preto, lebo osobne si myslím, že najúžasnejšia schopnosť na svete by bola, keby som sa mohla len vďaka sile myšlienky presúvať z jedného miesta na druhé. Kell to má ale o čosi ťažšie, jeho poslanie je nesmierne dôležité a nesie so sebou veľa zodpovednosti. Možno aj preto je mojím favoritom, vlastne celá séria je úžasná, aj keď som ju ešte nestihla dočítať. Snáď čoskoro.


Peculiars zo série Miss Peregrine’s Peculiar Children od Ransoma Riggsa
Tu by som teraz mohla uviesť hotový zoznam všakovakých schopností. Námet tejto série vznikol na základe starých podivných fotografií. Autor sa vlastne na tieto fotografie pozrel a pomyslel si, čo keby tí ľudia mali v skutočnosti podivné nadania. Z toho vznikla nielen úspešná séria, ale aj naozaj nevšedné nadania. Teda, nie všetky sú úplne iné a originálne, v tomto svete nájdete ľudí schopných ovládať živly, neviditeľného chlapca, ženy meniace sa na vtákov a ovládajúce čas a ďalšie iné známe magické nadania. A potom sú tu tie o čosi menej konvenčné, ako napríklad chlapec, v ktorého vnúti žije roj včiel; ľudia, ktorým bleskovo dorastajú odrezané končatiny, malé dievčatká s ústami plnými ostrých zubov umiestnenými na zadnej strane ich hláv a podobne. Nie všetky tieto schopnosti sú prospešné alebo využiteľné, napríklad ľudia s pokožkou plaza sú dosť výstrední a nápadní. Ale všetky tieto podivnosti perfektne zapadajú do série, ktorá nie je ani trochu desivá (bez ohľadu na to, čo sa vám snažia nahovoriť propagačné materiály), ale je takým správnym spôsobom výstredná. Dosť na to, aby upútala Tima Burtona, ktorý na jej základe natočil film.





S akými nevšednými schopnosťami ste sa pri čítaní stretli vy?





2 komentáre:

  1. Ako Ronan vedie na plnej čiare! Mať takú schopnosť, tak neviem čo skôr. Je to navyše aj praktické...rozmýšľam, že či by som sa najedla z jedla keby si ho vysnívam :D Alebo by som si vysnívala knihy..toľko by som ušetrila :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak v tom prípade je Ronanova schopnosť naozaj ideálna - vieš, že mi vôbec nenapadli knihy? To som teda knihomoľ. :D

      Odstrániť