utorok 28. mája 2019

Minirecenzie #1: 6x YA contemporary

Každoročne prečítam viac kníh, než by som dokázala spočítať a recenzie píšem už len o nimime z nich, čo však neznamená, že by som nemala čo povedať k tým ostatným. Asi som ešte nikdy v živote nečítala knihu, ku ktorej by som nemala čo povedať – bez ohľadu na to, či sa mi kniha páčila lebo nie. O niektorých knihách teda skrátka písať nemôžem, ale potom mi to je aj niekedy ľúto, lebo o nich chcem ľuďom hovoriť. Tak som sa rozhodla pre túto rubriku, v ktorej sa pokúsim niekoľkými vetami predstaviť zaujímavé knihy...

Elizabeth Acevedo – With the Fire on High
Kľúčové slová: Varenie. Slobodná matka. Plnenie snov.
Pamätám si, že keď som bola mladšia, narazila som na niekoľko kníh o slobodných matkách stredoškoláčkach, lenže potom sa niekto rozhodol, že nie, o tomto knihy vydávať nebudeme budeme sa tváriť, že niečo také neexistuje. Ale bez ohľadu na to, ako sa niektorí voči tomu bránia, jednoducho sa to stáva a skôr ako tieto dievčatá odsudzovať, by sme im mali dovoliť čítať príbehy takých mladých žien, akou je napríklad aj Emoni, hlavná hrdinka tejto knihy. V poslednom ročníku na strednej premýšľa, čo bude robiť so svojim životom a vie, že každé rozhodnutie bude predovšetkým o tom, aby bola šťastná a spokojná jej dcéra. Osobne si myslím, že tento príbeh je veľmi krásne napísaný a opisuje skutočné zápolenie mladej slobodnej matky, no zároveň je to kniha aj o plnení snov a o nádeji, o rodine, o nachádzaní šťastia a o varení, z čoho som ja osobne bola nadšená asi najviac. V zahraniční je táto kniha považovaná za dôležitú, pretože je hrozne politicky korektná. Z môjho pohľadu je dôležitá preto, lebo je dôležité hovoriť o matkách študentkách a o tom, že tehotenstvo v takom mladom veku nemusí znamenať koniec sveta.

Chelsea Pitcher – This Lie Will Kill You
Kľúčové slová: Pomsta. Vražedná hra. Psychotriler.
Údajne je kniha ako stvorená pre fanúšikov príbehu One of Us is Lying, ale keďže som nemala to potešenie tú knihu čítať, neviem to posúdiť. Viem len, že táto kniha je nepodobná ničomu, čo som kedy prečítala. Pred rokom sa konala párty a na tejto párty zomrel jeden stredoškolák, pričom päť jeho spolužiakov s tým malo niečo spoločné, ale doteraz nikto z nich nepovedal pravdu. Tak sa niekto rozhodol, o rok neskôr, tieto decká pozvať do opusteného domu. Pod zámienkou hrania hry, vďaka ktorej by mohli vyhrať sympatické štipendium, sa tu títo študenti aj dovalia. Ak ste niekedy hrali spoločenskú hru Cluedo (ak nie, tak to choďte napraviť, je to geniálna zábava), tak táto kniha je veľmi podobná, len je skutočná, je krvavejšia, strašidelnejšia a občas mi z nej behal mráz po chrbte. Navyše sa tu vyskytli aj dve alebo tri strašidelné porcelánové bábiky a musela som veľmi pozorne sledovať, čo čítam, aby som sa nedala oklamať. Táto kniha je totálne šialená a špecifická a ulahodí vkusu len malému počtu čitateľov, ale keďže ja mám rada temné výstrednosti, bola som uveličená. (Podľa hodnotení na GR však patrím k menšine, ale aj tak si myslím, že táto kniha je vynikajúca.)

Becky Albertalli – The Upside of Unrequited
Kľúčové slová: Dramatický tragéd. Nedokonalá hrdinka. Odvaha.
Túto autorku nemusím predstavovať a dokonca aj ku mne sa dostali jej knihy, hoci osobne si myslím, že nie som úplne cieľová skupina. To ale nevadí, pretože aj napriek domu má tento príbeh čosi do seba. Hlavná hrdinka Molly je typický stredoškolský tragéd, rýchlo sa do niekoľko zahľadí a potom ešte rýchlejšie samu seba presvedčí, že u dotyčného absolútne nemá šancu. Toto sa opakovalo viackrát, než by niektorí z nás boli ochotní počítať, ale všetko sa zmení, keď si jej sestra nájde priateľku a začne s ňou tráviť všetok čas. Molly je svojim spôsobom veľmi rozkošná hrdinka, taká neistá, niekedy prehnane dramatická a hlavne nie je fyzicky dokonalá, za čo som v podstate vďačná. Pretože v súčasnosti všade vidíte týchto nádherných ľudí s dokonalými figúrami a decká potrebujú vedieť, že tam vonku sú aj nedokonalí ľudia, ktorí môžu byť a aj sú šťastní. Príkladom je aj táto rozkošnučká kniha, ktorá bola zábavná a trošku melodramatická, ale výborne sa čítala a je to niečo, pri čom som mohla úplne vypnúť. Hoci nebudem klamať, Molly občas bola na facku.

Elimy Barr – The Girl Who Came Out of the Woods
Kľúčové slová: Prales. Moderný svet. Miesto vo svete.
Táto kniha o sebe hlása, že je trilerom, ja by som bola v podobných prehláseniach trošku opatrnejšia. Hlavná hrdinka Armetis prežila celý svoj život ukrytá pred civilizáciou niekde v pralese v odľahlej časti Indie, kde žije vo fungujúcej matriarchálnej spoločnosti. Tú vedie jej matka a aby toho nebolo málo, všetci sa považujú za bohov a bohyne, takže tam stretnete nielen Armetis, ale aj Odina, Dia, ale napríklad aj Venušu. Armetis je v tejto komunite šťastná, má všetko čo potrebuje, veľa číta a je nadmieru inteligentná. A potom sa členovia jej rodiny nakazia záhadným vírusom a ona je nútená vyjsť z lesa – a následne žiť v modernom svete. Veľa ľudí knihe vyčítalo, že Armetis dokázala bez väčších ťažkostí ovládať napríklad telefón alebo počítač, ale mňa to neprekvapilo, nakoľko bola opisovaná ako vysoko inteligentná. Oveľa zaujímavejšie bolo sledovať jej vnútorný boj, nakoľko nedokázala spracovávať svoje emócie a v citovom vývoji bola tak na úrovni päťročného dieťaťa, čiže netušila, že by sa nemala rozprávať s cudzincami a podobne. Napriek tej matriarchálnej spoločnosti táto kniha nebola prvoplánovo feministická, bola skôr emotívna a miestami aj napínavá. Autorka mi navyše veľmi ulahodila, ako nakoniec vyriešila Artemisin život. Niekedy je skrátka náročné sa prispôsobiť svetu, a preto je dôležitejšie vytvoriť si vlastný priestor. Pretože pokoj vlastnej duše je dôležitejší ako konvencie.

Tanya Boteju – Kings, Queens, and In-Betweens
Kľúčové slová: Travesty šou. Drama queens. Humor.
Unavujú vás knihy o hrdinkách, ktoré sa hľadajú? Nuž, tak potom je táto kniha ako stvorená pre vás. Pretože hlavná hrdinka Nima samu seba skúma naozaj nekonvenčným spôsobom – prostredníctvom sveta travesty šou. Nima o sebe vie, že je lesbička a celé roky bola zaľúbená do svojej najlepšie priateľky. Keď konečne nabrala odvahu a priznala sa jej, prekvapila ju kamarátka tým, že to už dávno vedela, ale skrátka na ňu nemyslí nijako romanticky. Nima, sklamaná a nešťastná, sa rozhodne navštíviť miestny festival v snahe zabudnúť. Takže sa dostane na vstúpenie nielen punkovej poetky, ale aj na pravú nefalšovanú travesty šou. Ako tento krátky obsah naznačuje, kniha bola veru poriadne zábavná a veľmi nekonvenčná a v tomto prípade mi dokonca ani neprekážala všetka tá dramatickosť, nakoľko drag queens (a očividne aj kings, lebo aj dievčatá sa rady prezliekajú za chalanov) sú poriadne drama queens. Ale zase oceňujem, že napriek tomu kniha mala aj svoju hĺbku, bola veľmi silne emotívna a preberali sa v nej všetky tínedžersky dôležité témy o hľadaní samého seba, o skúmaní vlastnej sexuality, len je to za balené v krásne vtipnom balíčku. Je to nehorázne politicky korektná kniha, ale Nima má body k dobru za to, že ako jedna z mála tínedžeriek bola schopná priznať si svoju chybu a ospravedlniť sa, pričom jej nezáležalo na tom, že sa pri tom strápni.

Carmen Rodrigues – The Universal Laws of Marco
Kľúčové slová: Rodina. Priateľstvo. Neľahké osudy.
Máte radi knihy od Saénza? Ak áno, je toto kniha pre vás. Carmen Rodrigues je vlastne taký Saénz v sukni v zácviku a je to na tej knihe jasne poznať. Nevenuje sa len podobným témam, podobnej kultúre, ale jej kniha vo mne za nechala podobné pocity – pretože som to všetko intenzívne prežívala s hlavným hrdinom Marcom. Ten mi rozprával svoj príbeh v niekoľkých dejových líniách, hovoril mi o tom, čo prežíva teraz a potom o kamarátke, ktorú stratil a teraz sa do jeho života vrátila. Rozprával mi o tom, čo všetko zažil, čo ho ovplyvnilo a ja som na vlastnej koži zakúšala jeho pocity. A tie mnou niekedy poriadne zamávali. Zo začiatku som si síce myslela, že je kniha nudná, ale potom som si uvedomila, že autorka mi vlastne opisuje zdanlivo nedôležité somariny, aby som si neskôr uvedomila, že aj úplne nedôležité maličkosti môžu ovplyvniť niečí život. Nakoniec bola kniha nielen citlivá, ale miestami až žalostná, pretože Marco toho prežil naozaj veľa. Lenže mal šťastie na ľudí vo svojom živote a bavilo ma, ako nádherne bolo opísané priateľstvo medzi ním a ostatnými postavami. Kniha nie je dramatická, dobrodružná a akčná, ale je krásna a až po jej úplnom dočítaní som ju mohla úplne oceniť. Toto je kniha, akú si prečítam vtedy, keď chcem čítať, aby som si pripomenula, čo znamená radosť z čítania.

Zaujala vás niektorá z týchto kníh? Alebo ste niektorú čítali?