streda 15. mája 2019

Pravda neoslobodzuje, ale ťaží | Descendant of the Crane

Autor: Joan He
Názov: Descendant of the Crane
Špecifikácia: YA fantasy o tom, aké náročné je odhaliť pravdu a zabrániť jej, aby nás zničila
Slovenské alebo české vydanie: zatiaľ nie je
Hodnotenie na GR: 3.92


“Equality is not the natural way of the world. It must be nurtured.” 


Joan He je začínajúca americká spisovateľka. Na vysokej študovala okrem iného aj čínsku históriu a svoje poznatky neskôr zužitkovala, keď v roku 2013 napísala prvú verziu svojho príbehu. O niekoľko rokov neskôr sa z tohto príbehu stala jej prvotina, Descendant of the Crane, a ako sama tvrdí, vďaka Hesine sa jej podarilo nájsť samu seba a svojich ľudí.
Kráľovstvo Yan trpelo pod vládou krutých vládcov, ktorí vo svoj prospech používali mágiu jasnovidcov, vďaka čomu bohatli a získavali výhody, ale ich ľud a krajina medzitým upadali. Až sa jedného dňa zišlo jedenásť záchrancov, tí zvrhli starý režim a urobili z jasnovidcov nepriateľov, ktorých by sa mali obávať. O tristo rokov neskôr sú oslavovaní ako záchrancovia a ich prevrat a následná genocída považované za hrdinstvá. Princezná Hesina v tomto všetkom vyrástla a rešpektuje svoju minulosť. Až do momentu, kým nezačne hľadať odpovede na otázky ohľadom smrti svojho otca. A zrazu už nič nie je také, ako predtým...
Kráľovstvo Yan je krásne miesto, ale žijú v ňom ľudia plný predsudkov a tie najväčšie sa spájajú práve s jasnovidcami a ich mágiou. Ani to ale nezabráni princeznej Hesine, aby sa za jednou takto magicky nadanou osobou nevydala a nedožadovala sa odpovedí. Táto návšteva sa odohrá hneď na začiatku a slúži ako taký katalyzátor nielen dejovej línie, ale aj správania postáv a predovšetkým je znamením, že sa blíži veľká zmena.
Hesina si to ale vtedy ešte neuvedomuje a ja som bola rovnako ponechaná v nevedomosti. Mladá princezná bola zaujímavou hrdinkou, ktorú som si veľmi rýchlo obľúbila. Nie preto, že by snáď bola dokonalá, ale hlavne preto, že bola sebakritická. Uvedomovala si svoje nedostatky a tiež to, že potrebuje pomoc, takže často počúvala ostatných a rešpektovala ich rady. Čo je neuveriteľne výborná vlastnosť u akéhokoľvek panovníka.
Navyše od začiatku knihy prešla naozaj veľmi dlhú cestu a zmenila sa takmer na nepoznanie. Za to vďačila nielen udalostiam, ale aj ostatným postavám. Ťažko si medzi nimi hľadám niekoho, koho by som vyslovene nemala rada. Každého som si obľúbila pre niečo iné, hoci nie všetci boli kladnými postavami. Bavilo ma však, ako autorka kládla dôraz na to, aby mi vždy opisovala ich motiváciu. Čiže aj keď páchali niekedy naozaj nelichotivé hlúposti, vďaka tomu, že som ich dokázala pochopiť, aj tá najväčšia konina vyzerala skrátka logicky.
Lepšie ako samotné postavy boli snáď už len dej. Ten bol síce zo začiatku pomalší, ale aj tak neustále napredoval. Autorke veľa času zabralo vysvetliť mi a opísať fungovanie krajiny, čo bolo nesmierne dôležité, takže sa ten vlečúci dej dal odpustiť. Lenže ako dej napredoval a strany ubiehali, začalo sa všeličo diať. Najskôr nenápadné udalosti a potom čoraz väčšie zvraty, z ktorých mi občas doslova až zastávalo srdce a z niektorých mi dokonca aj tiekli slzy, také boli kruté a také reálne sa mi zdali byť.
“The world is full of tricksters,” she shouted above the crackle at her back. “And there is no greater trickster than fear. Tonight, we fell victim to fear. We let it blind us. We thought we were hunting monsters...”
She stared out into the sea of flame-washed faces. It took all her strength not to look away. But we were the monsters.
Každá udalosť navyše pridávala deju na zložitosti a zaujímavosti. Na začiatku príbehu som mala dievča, ktoré sa chcelo dozvedieť pravdu o smrti svojho otca. Postupom strán a udalostí sa však línia rozširovala a kumulovala. Príbeh začínal pripomínať klbko, na ktoré sa neustále nabaľujú nové dejové línie, nové pravdy, postavy a osudy, čo spôsobovalo, že som čoraz viac bola vo vytržení a mám pocit, že posledné strany som snáď ani nedýchala.
Pretože keď prišlo vyvrcholenie a napätie konečne dosiahlo svoj najvyšší bod, asi som dostala infarkt. Nakoľko to, čo sa naozaj stalo, som jednoducho nedokázala predvídať. Takže tento príbeh je z jednej strany vybudovaný na postavách a na tom, ako sa postupne otvárajú pravde a učia sa, že urobiť správnu vec je niekedy naozaj náročné. Na tej druhej som dostala totálnu pecku, ktorá bola akčná, emotívna, dychberúca, dokonale vyvážená a ktorá mi dokázala spôsobiť nie jeden, ale hneď niekoľko infarktov.
Descendant of the Crane je kniha, ktorá ma dokonale prekvapila tým, aká úžasná bola. Autorka stvorila veľmi zaujímavé postavy, ktoré však neboli dokonalé a o to reálnejšie na mňa pôsobili. Hesina a všetci jej priatelia, spojenci, ale aj nepriatelia ma očarili, pretože všetky tieto postavy sa navzájom istým spôsobom ovplyvňovali. Ich charaktery, ale aj postoje a myšlienky sa vždy menili pod vplyvom konania alebo slov niekoho iného.
Osobne autorku obdivujem za to, že mi vždy dopodrobna vysvetlila správanie všetkých postáv, tým pádom som ich mohla pochopiť a uvedomiť si, že akokoľvek šialene sa správali, vlastne to malo svoju logiku. Vďaka čomu bolo náročné nenávidieť tých, ktorých som na začiatku považovala za záporákov. Tiež ma bavili náročné témy, tými najdôležitejšími boli asi tolerancia a rovnoprávnosť, ktorými sa stihli postavy zaoberať.
Okrem toho, že sa postavy ovplyvňovali navzájom, ich formovalo aj dianie. Každá udalosť a nová dejová línia sa ako motúzik namotala na klbko celého príbehu. Vďaka tomu bol dej čoraz zložitejší, odhaľovali sa tajomstvá, hlboko ukryté pravdy i lži, ale aj staré krivdy a najmä intrigy mocných. Na základe toho sa stupňovalo napätie i emócie a keď bolo všetko vybičované až na maximum, prišiel vyšperkovaný a úplne fascinujúci záver, ktorý ma úplne zničil a doteraz ho neviem predýchať. Takže áno, túto knihu chcete čítať.
(Čo sa týka dejovej línie, Hesinin príbeh skončil na poslednej strane, nakoľko došla na koniec svojej cesty. Čo sa týka toho sveta, tam je ešte veľký priestor a sama autorka tvrdí, že má vymyslené ešte dva ďalšie príbehy. Tak snáď sa raz dostane k ich napísaniu. Dovtedy bude Descendant of the Crane výbornou jednohubkou.)



oficiálna anotácia:
Princess Hesina of Yan has always been eager to shirk the responsibilities of the crown, but when her beloved father is murdered, she's thrust into power, suddenly the queen of an unstable kingdom. Determined to find her father's killer, Hesina does something desperate: she engages the aid of a soothsayer—a treasonous act, punishable by death… because in Yan, magic was outlawed centuries ago.
Using the information illicitly provided by the sooth, and uncertain if she can trust even her family, Hesina turns to Akira—a brilliant investigator who's also a convicted criminal with secrets of his own. With the future of her kingdom at stake, can Hesina find justice for her father? Or will the cost be too high?
In this shimmering Chinese-inspired fantasy, debut author Joan He introduces a determined and vulnerable young heroine struggling to do right in a world brimming with deception.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára