štvrtok 30. januára 2020

Avatar: The Last Airbender Book Tag


Možno ste to zachytili a možno to len dobre skrývam, ale Avatar: The Last Airbender patrí k mojim úplne najobľúbenejším seriálom, ktoré pozerám stále dookola a ak ma necháte, som o ňom schopná rozprávať hodiny. Možno aj dni, ktovie. Preto keď som zazrela tento tag, vedela som, že ho okamžite musím vyplniť. Snáď vás zaujme aspoň spolovice tak, ako mňa.



Voda


Katara a Sokka
najlepší súrodenecký vzťah
O súrodencoch som toho veľa nečítala, vo všeobecnosti platí, že v klasických romantikách nájdete takú tú otrepanú postavu staršieho brata, ktorý vždy ochraňuje svoju malú sestričku. (Môj brat o tom asi nikdy nepočul, preto ma tak veľmi a rád vytáča, no.) V živote som sa však naučila, že niekedy tie najsilnejšie väzby vzniknú medzi ľuďmi, ktorí nie sú nijako pokrvne spriaznení, a to určite patrí aj pre Havraních chlapcov a Blue zo série Havraní cyklus Maggie Stiefvater. Títo piati majú medzi sebou neskutočne nádherný vzťah, dopĺňajú sa, podporujú a niekedy si lezú na nervy, ale dôležité je, že si rozumejú a majú sa radi až tak veľmi, že to občas nemá logiku. Ale láska má len málokedy logiku, takže je to v poriadku.

Yue
obľúbení zaľúbenci prekliati osudom
Osobne sa považujem za neskutočne beznádejného romantika (čo o mne veľa ľudí netuší, ale je to fakt pravda) a bohužiaľ som ten prototyp, ktorý vždy túži po šťastnom konci, aj keď je jasné, že postavy ho nemôžu mať. Prototypom zaľúbencov, ktorým osud vážne nepraje, sú pre mňa Citra a Rowan zo série Arc of a Scythe od Neala Shustermana. Stačí sa len pozrieť na to, čo všetko sa muselo stať, aby sa tí dvaja konečne mohli poriadne pobozkať.

ovládanie krvi (bloodbending)
kniha so znepokojivým konceptom
Čo je tiež o mne známe, je fakt, že mám rada rôzne podivnosti, a pre niekoho možno aj nechutnosti, a občas je to tak, že čím je to divnejšie, tým väčšia pravdepodobnosť, že sa mi to bude páčiť. (Áno, som úchyl, ale nebojte sa, nie je to nákazlivé.) Preto sa mi do rúk dostalo hneď niekoľko kníh s fakt znepokojivým konceptom. Takým prototypom fakt nechutných kníh je akýkoľvek gotický román, teraz si spomínam napríklad na Ninth House od Leigh Bargudo. Ide o príbeh odohrávajúci sa na vysokej škole, kde funguje niekoľko magických spolkov a niektoré z nich nie sú práve, no, ako sa hovorí, s kostolným poriadkom. Hlavne veštenie z vnútorností žijúceho človeka považujem za pomerne na hrane.


Zem


Toph
postava, ktorej sila prekvapila mňa alebo postavy v knihe
Podľa mňa je literatúra občas doslova až preplnená postavami, ktoré dokážu prežiť úplne všetko, čo im kto hodí na hlavu, skrátka sa len otrasú a pokračujú ďalej, aj keď pri tom niekedy za sebou ťahajú nohu alebo rovno aj obe. Takým tichým silným človekom je pre mňa už dlhšie Beck z knihy A Thousand Perfect Notes od C. G. Drews. Beck sám seba považuje za zbabelca a najradšej by si odrezal ruky, no miesto toho vždy len ide ďalej, pretože tým chráni predovšetkým svoju sestru. To je pre mňa tá pravá sila, keď postava ani sama o sebe netuší, ako veľmi silná je, hoci je to na prvý pohľad zjavné.

príbehy z Ba Sing Se
najlepšia zbierka básní alebo poviedok
Poviedky a básne sú pre mňa tak trochu španielskou dedinou, pretože sa do ich čítania púšťam len ojedinele. Hlavne čo sa týka poézie, poviedky väčšinou čítam, ak ide o súčasť niektorej série, ktorú mám rozčítanú. Najviac mi v pamäti utkveli určite poviedky zo sveta Zaklínača zozbierané v knihách Poslední přáníMeč osudu od Andrzeja Sapkowského. Viem, že veľa ľudí má k týmto poviedkam dosť vlažný postoj, ale pre mňa mali v niektorých momentoch väčšie čaro ako celá románová sága o Geraltovi a Ciri.

Kioshi Warriors
najlepší knižný bojovník
Najmä YA fantasy literatúra je plná ultra super nadupaných pätnásťročných postáv, pred ktorými sa všetci trasú od strachu, niektorí si od toho strachu dokonca aj crknú, ktoré sú tvrdšie ako najväčší kus mramoru aký ste kedy videli a ktoré dokážu jediným prstom zachrániť svet. Toto všetko sú v mojich očiach až príliš premrštené postavy, ktorých uveriteľnosť sa rovná predstave dvojmetrového záveja snehu na Sahare. Pre mňa sú teda praví bojovníci také postavy, ako napríklad Ella z knihy Cinder & Ella od Kelly Oram, ktorej sa stalo asi úplne všetko, no napriek tomu v sebe našla dostatok sily pokračovať. To je pre mňa pravým synonymom bojovníka.


Oheň


Zuko
najlepšie napravenie postavy
V tomto prípade si asi spomeniem len na Zuka, postavu, ktorá od začiatku diania stála na rázcestí a bola rozorvaná medzi tým, čo považuje za správne a tým, čo mu ostatní hovoria, že je správne. Vďaka tomu na mňa vždy pôsobil najreálnejšie v celom seriáli, pretože som s ním prežívala celý ten prerod a nakoniec som bola šťastná, kým sa stal, lebo bolo od začiatku jasné, že na to má. Akákoľvek postava, ktorá sa v knihe „napraví“ oproti nemu skrátka bledne.

Iroh
najmúdrejšia postava
Toto je naozaj ťažké. Podľa mňa existuje mnoho podôb múdrosti a tým pádom je aj niekoľko postáv, ktoré za najmúdrejšie považujem. Pričom nikdy nehovorím o nejakom géniovi, popri ktorom aj počítač bledne závisťou, ale o postave skôr s filozofickou múdrosťou, ktorá je morálna a dokáže premýšľať o následkoch svojho konania, ktorá sa zamýšľa a tak trochu k tomu núti aj mňa. Takouto postavou je napríklad kosec Faraday z už spomínanej série Arc of a Scythe, ale napríklad aj postavy so série Božské města od Roberta Jacksona Bennetta. Postavy tohto autora sa pozerali na svet z rôznych uhlov a vždy na ich pleciach ležalo až príliš veľa zodpovednosti, ale o tom, čo robili, aj skutočne premýšľali. Zhodnocovali následky, snažili sa klásť správne otázky a predovšetkým aj mňa prinútili robiť to isté. Toto je druh múdrosti, ktorý si vážim a obdivujem.

Azula
najlepší pád postavy
Teraz by som mala predstierať, že na niečo podobné nebudem odpovedať, pretože nie som škodoradostná, ale to by som klamala. Najmä ak ide o postavy, o ktorých som presvedčená, že si to zaslúžia a tento ich pád je v mnohých prípadom aj najlepším trestom, o ktorý si doslova koledovali. Podľa mňa je to dosť vidieť v knihe A Good Girl’s Guide to Murder od Holly Jackson, v ktorej autorka predstavuje hneď niekoľko postáv, ktoré ten pomyselný pád zažijú kvôli tomu, čo spáchali. Pri čítaní tejto knihy som si viac ako inokedy uvedomovala, že odsúdenie sa nie vždy rovná adekvátnemu potrestaniu a že tým najhorším trestom je niekedy vyrovnať sa so svojom vlastným svedomím.


Vzduch


Appa
obľúbené fiktívne zvieratko
Fantasy literatúra je doslova prelezená všakovakými nádhernými i desivými stvoreniami, ktoré nemôžem inak, než obdivovať – spolu s fantáziou, ktorá ich stvorila. Pre mňa však vždy budú viesť draci a čokoľvek drakovité, pričom čo sa týka tých favoritov, dosť ma zasiahla Kristen Ciccarelli a jej draci, potom však napríklad aj tí zo série Kroniky Deštné divočiny od Robin Hobb, ale napríklad aj wyverny krúžiace v sérii Throne of Glass Sary J. Maas. Skrátka, ak to má krídla a šupiny, ja si to zamilujem.

Aang
úžasne kladná postava, ktorá čelí obrovským prekážkam
Princípom akejkoľvek knihy je predstaviť kladnú postavu, ku ktorej je život krutý a ktorá zažíva všetko to najhoršie, čo si ktokoľvek dokáže predstaviť. Teda, aspoň tak je to vo väčšine príbehov, po prípade ešte hlavný hrdina takejto postave pomáha tieto prekážky prekonať. Podľa mňa ultimátnym prototypom takejto postavy asi naveky ostane Harry Potter alebo Frodo z Pána prsteňov, ktorí sa všetko snažia nejako vyriešiť, no neustále sa im to rozpadáva pod rukami.

avatar state
tvrdohlavá postava, ktorá sa nedokáže od niekoho/niečoho oslobodiť
Postáv, ktoré sa tvrdošijne držia minulosti, je tiež celý zástup, väčšinou to býva hlavný hrdina. Ten, vplyvom všetkého čo prežil, nakoniec všetko nechá v závere knihy tak a zistí, že je to neuveriteľne povznášajúci pocit a mal to urobiť už oveľa skôr. Postava, u ktorej je táto neschopnosť zabudnúť a posunúť sa v živote ďalej, je napríklad aj hlavná hrdinka série The Falconer od Elizabeth May. Vo všeobecnosti je v tejto sérii hneď niekoľko postáv, ktoré sa nedokážu pohnúť z miesta, ale hlavná hrdinka jednoznačne vyhráva. Ale zase na druhej strane, ak by odpustila a posunula sa už na začiatku, asi by tá séria bola tak trochu o ničom.


Plánujete si vyplniť tento tag?
Ak ste tak už urobili, pridajte odkaz do komentárov.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára