štvrtok 28. mája 2020

Kto z nich je vrah? | Je to na tobě


Autor: S.K. Wright
Názov: Je to na tobě (angl. It Ends With You)
Špecifikácia: ya psychologicko-detektívny triler o tom, že každý príbeh má viac verzií
Slovenské alebo české vydanie: Bookmedia, 2020 (ČR)
Hodnotenie na GR: 3.60


„Jeden člověk stačí, aby druhému zachránil život.“


V malom mestečku sa stratila všeobecne obľúbená Eva. Ľudia sa ju snažia nájsť, no okolnosti hrajú proti nim a nakoniec objavia len mŕtve telo. Tým sa rozbieha kolotoč nezadržateľných udalostí a hlavne hon na vraha. Každá osoba v mestečku má pritom čo skrývať a najviac tí, ktorí boli Eve najbližšie. Avšak to, kto je vrah, nie je až také jednoznačné, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad. Otázka je, či si to uvedomia aj tí, ktorí pátranie vedú.
Táto kniha ja napísaná zaujímavým spôsobom – občas mi pripadala byť takmer až interaktívna v tom, ako sa ma snažila presvedčiť striedavo o jednej a následne o druhej pravde. Veľmi tomu napomáhal aj fakt, že mi príbeh rozprávali rôzne postavy. Tie síce neboli opísané úplne, autorka akoby si vybrala len jednu alebo dve pre príbeh dôležité charakterové vlastnosti, ktoré opísala a zvyšok ponechala na fantázii čitateľa.
Vďaka tomu postavy v niektorých momentoch pôsobili takmer plocho, ale po prečítaní knihy som mala nezameniteľný dojem, že sa za tým od začiatku skrýval úmysel – pretože autorka mi viackrát ukázala, že ma dokáže emocionálne zasiahnuť a že jej postavy sa napriek prvému dojmu nesprávajú povrchne. Ak teda pripustím, že postavy boli vytvorené účelne, potom podobne bol napísaný a vystavaný celý dej.
Text sa čítal veľmi dobre, bol vo svojej podstate nenáročný a štýl taký priezračný, až som sa občas čudovala, že mi čítanie ide tak rýchlo. Čiže som nemala analyzovať udalosti, ale hlavne to, ako sa postavy správajú. Vďaka tomu bola táto kniha predovšetkým psychologickým trilerom a detektívkou skôr okrajovo, ale práve preto sa mi kniha páčila.
„Myslíš si, že existuje taková věc jako karma, Robe?“ zeptám se.

Rob překvapeně upustí ubrousek. „Podle mého názoru si sami vytváříme svoje štěstí i svůj osud. Musíme se v životě držet svojí cesty, a jestli to někoho rozčiluje, je to jeho problém. Takže ne, nemyslím si, že na karmě záleží. Sami jsme strůjci svého osudu.“
Postavy, ktoré mi príbeh rozprávali, ma tiež často zavádzali. Od začiatku bolo jasné, že existuje rozpor medzi tým, čo hovoria, čo si myslia a v niektorých prípadoch dokonca aj v tom, ako konajú. Každý z nich mal isté tajomstvá, ktoré nemienil vyzradiť, vďaka čomu sa automaticky z každého stával podozrivý – hoci pátranie bolo namierené len proti Lukeovi, priateľovi obete, pretože mal motív, príležitosť a bol účelne vykreslený ako výbušná osobnosť. No neskôr sa v tomto obvinení ukazujú prvé diery.
Osobne si najviac na knihe vážim to, že ma autorka nútila toľkokrát pochybovať. Vždy, keď som si už myslela, že som to vyriešila a viem, kto je vrah, prišlo nejaké odhalenie a prinútilo ma všetko prehodnotiť. Čiže ľaliovo čistý nebol v mojich očiach nakoniec asi vôbec nikto. Vďaka tomu všetkému to bolo nielen svižné, ale aj napínavé a prinútilo ma to premýšľať a hodnotiť všetko to, čo postavy hovorili, no najmä to, čo povedať zabudli.
Záver bol v mojich očiach síce očakávaný, ale veľmi ma zaujalo to, čo sa dialo po samotnom procese a vyhlásení rozsudku – koniec bol vlastne veľmi otvorený a autorka neukázala jednoznačne prst na nikoho zo zúčastnených s jasným dôkazom o tom, že Evu skutočne zabil. Je na mojom rozhodnutí, komu presne budem veriť. Čiže vyvrcholenie bolo presne také, ako zvyšok príbehu.
Je to na tobě je veľmi dobre napísaným psychologickým trilerom s prvkami detektívky. Autorka však celú knihu napísala dosť účelne, nielen postavy, ale aj samotné udalosti. Vďaka čomu mi čítanie občas pripadalo byť dosť interaktívne, nakoľko bolo na mojom rozhodnutí, čomu presne budem veriť a či si uvedomím, kto klame a prečo. Vďaka čomu všetkému som neustále pochybovala o všetkom a všetkým, takže určiť páchateľa bolo o to náročnejšie. Čiže čítanie bolo skutočne napínavé a bavilo ma. Osobne si ale myslím, že koniec bol možno až trochu príliš otvorený a voľný, akoby autorka hovorila, že sa každý čitateľ má rozhodnúť sám, ako presne to skončilo. Čo nie je vždy to správne rozhodnutie.

Za poskytnutie knihy na recenziu
veľmi pekne ďakujem online kníhkupectvu KNIHCENTRUM.SK.
Knihu si môžete kúpiť TU.


oficiálna anotácia:
Les tolik zkrásněl, ztemněl teď, já ale slíbil, musím jet…
Když je v lese nalezeno tělo mladé Evy, obyvatelé přilehlého města jsou v šoku. Kdo mohl něco takového udělat? Všechny oči se obracejí k Lukeovi, jejímu příteli. Měl motiv, příležitost, dokonce ho viděli, jak s Evou do lesa odchází. Jenže ne vždy je vše tak, jak se na první pohled zdá. Celá záležitost se zamotává, každý má jiný pohled, jinou pravdu. Kdo je tedy vinen? Je na vás, komu uvěříte…
Kniha odráží předsudky společnosti k lidem z nižších vrstev a poukazuje na to, jak velký vliv mohou mít.

2 komentáre:

  1. Já jsem se ke knize ještě nedostala, ale četla ji sestra a byla nadšená! A dle tvé recenze musím brzo svoji neznalost napravit :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rozhodne je to zaujímavá kniha na vyplnenie voľných chvíľ. :)

      Odstrániť