sobota 13. mája 2017

Genre Challenge #5



Tento mesiac konečne prišla tá správna výzva. Celý čas som sa tešila, že vďaka tomuto projektu preskúmam aj žánre, ktoré väčšinou obchádzam. Práve na tento mesiac pripadla kniha, ktorú by som za normálnych okolností nečítala. A preto som sa veľmi tešila, hoci som mala aj pochybnosti, že sa mi kniha nakoniec nebude páčiť...
Zámerom tejto výzvy je každý mesiac prečítať knihu iného žánru.
Originálny článok o výzve nájdete na GR


V. Crime/Mystery
Literárny žáner, ktorý zločiny prenáša do sféry fikcie, venuje sa ich odhaľovaniu, takisto sa sústreďuje na kriminálnikov a ich motívy. Zvyčajne sa tieto knihy odlišujú od „hlavného prúdu“ a iných žánrov ako sú historická fikcia alebo sci-fi, ale rozdiely sú niekedy nejasné.

Barry Lyga – I Hunt Killers (Jasper Dent #1)
Barry Lyga je síce u nás autor neznámy, ale prekvapilo ma, že je možné kúpiť si na Slovensku jeho knihy z tejto konkrétnej série. Okrem toho napísal niekoľko pomerne úspešných sérií. Niektorých by mohlo zaujať, že Barry je veľkým fanúšikom komiksov už od detstva. Niektorí ho označujú za rebelantského autora kníh pre mladých čitateľov. Asi na tom bude niečo pravdy, keďže hlavným hrdinom tejto konkrétnej knihy je sedemnásťročný chalan, ktorého otec je celosvetovo známy masový vrah.
Obsah tejto knihy ma veľmi zaujal. Sústreďuje sa na Jaspera, mladého chalana, ktorý vyrastal v jednom dome s otcom, ktorý mal viac ako len nechutné záľuby. On sa totiž vo veľkom venoval zabíjaniu a všetky triky sa snažil naučiť aj svojho syna. Teraz sedí vo väzení, na krku má niekoľko doživotných trestov a viac ako stodvadsať potvrdených obetí. Táto kniha sa mu však venuje len okrajovo.
Jazz vyrastal v doslova nenormálnom prostredí a tým pádom si myslí, že je sám zlý. V hlave sa mu neustále hromadia spôsoby, ako niekoho zabiť. Najdesivejšie na tom je, že by to dokázal. Dokonca si to predstavuje. To samo o sebe naznačuje, že psychologický rozmer tohto príbehu je naozaj enormný. V niektorých prípadoch to pripomína výlet do hlavy priemerného psychopata – alebo sociopata, čo o sebe Jazz sám vyhlasuje.
Morálna linka je takisto veľmi silná, pretože ide hlavne o ten zápas. Jasper by mohol začať zabíjať, keby chcel. Má dosť informácií na to, aby ho nechytili. Lenže on vie, že ľudia sú dôležití. A aby využiť svoje vedomosti, rozhodne sa vrahov chytať. Čo je niekedy naozaj temným spôsobom zábavné, nakoľko on a jeho priatelia pripomínajú svojou snahou pliesť sa policajtom do práce osadenstvo seriálu Teen Wolf. (Jasper je perfektný Stiles, to mi verte.) Väčšina deja však pripomína skôr niečo vystrihnuté z epizódy seriálu Myšlienky zločinca, kde najviac času zaberie profilovanie vraha.
Keď sa na knihu pozriem ako na celok, páčila sa mi viac, než som očakávala. Hoci som nakoniec dokázala uhádnuť, kto je vrah, ale tak to sa proste niekedy stáva. Mňa fascinoval psychologický rozmer rozprávania. Čo však bolo na škodu bola autorova tendencia točiť sa v kruhu opisovania. Neustále sa vracal k tomu istému a niektoré opisy boli príliš dlhé a obsiahle, čo potom uberalo príbehu na dynamike. A musím povedať, že koniec bol príliš... urýchlený, povedala by som. Celá kniha je venovaná jednej zápletke a desať strán pred koncom bum-bác a zrazu tu máme ďalšiu zápletku. Akoby si autor spomenul, že toto má byť trilógia.


Iné knihy zo „žánru“ Crime/Mystery, ktoré by vás mohli zaujať:

The Sound od Sarah Alderson
Príjemná oddychovka. Jednoduchý dej. Trochu príliš pasívna hrdinka. Náznak akcie. Prekvapivý koniec. Niekedy v príbehu panuje divná atmosféra. Proste creepy.
Nevýhody: kniha nie je preložená


Ďalšie knihy podobné tej, ktorú som čítala. Ani jednu z nich som neprečítala, takže o nich nič neviem. Som si však takmer istá tým, že sú dosť podobné knihe, ktorú som čítala ja. Navyše sú všetky preložené, čo je určite výhoda.



Čítali ste niektorú z vyššie uvedených kníh? Čo si o nich myslíte?
Odporučili by ste mi nejakú inú knihu tohto žánru?


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára