pondelok 1. mája 2017

SlavCon 2017


V poslednom čase som mala neobyčajne nabitý program. Netušila som, kde mi hlava stojí a všetko, po čom som túžila, bolo na chvíľu zastaviť. Preto som sa trochu obávala, že sa nakoniec na SlavCon nedostanem. No napokon som všetko zvládla a mohla som sa tešiť na posledný aprílový víkend, aby som vypla úplne...


Napriek všetkým svojim minuloročným predsavzatiam som nakoniec nešla v kostýme. A vlastne nikto z ľudí, s ktorými som tam bola, v kostýme nebol. Teda, ak nerátam dve spolužiačky, ale tie boli kostýmované už minulý rok. Čo k tomu dodať? Do plánov mi vstúpil skutočný život.
Nedokázala som zohnať to, čo som potrebovala. Potom som to zohnala, ale nebolo to presne to, čo som potrebovala. Zmenila som plány. Pohrávala som sa s niekoľkými možnosťami. Nakoniec som sa rozhodla, že moja tvár sama osebe je dosť dobrá maska a išla som proste v civile. Asi vám to znie ako kopa výhovoriek, ale tak nejako si musím ospravedlniť vlastnú neschopnosť, nie? Na druhej strane, SlavCon bol plnší prekvapení ako môj neexistujúci kostým, takže sa to nejakým spôsobom vyrovnalo.
Oproti minulému roku sa zmenilo miesto konania. Predtým sme boli v DK Lúky, teraz sme skončili v Dúbravke. Dojem z miesta? Viac ako pozitívny. To miesto bolo úžasné, pretože bolo obrovské – hlavne ak to porovnám s minuloročným SlavConom, kde sa miestami nedalo pohnúť a vo väčšine miestností ani dýchať. Za mňa všetky palce hore a imaginárny páčik k tomu.
Hoci musím povedať, že keď do jednej miestnosti napcháte príliš veľa ľudí, tak je tam proste teplo a hnusne bez ohľadu na to, aká veľká tá izba je. Ale koho by trápilo nepohodlie spôsobené nedostatkom vzduchu? Keď je človek na SlavCone, také veci ho vážne nezaujímajú.
Prečo? Pretože na tomto cone stretnete všakovakých šialencov. Väčšina z nich sú výstrednejší než vy kedy budete a čo je výhoda, keď začnete rozprávať o obľúbenom seriáli/knihe, nebudú sa na vás pozerať ako na blázna. Buď sa zapoja do diskusie, alebo vám ďakujú za odporučenie niečoho nového. Akýkoľvek geek sa tu proste cíti ako ryba vo vode a fantasy ovzdušie šmrncnuné sci-fi je veľmi upokojujúce a príjemné.
Čo sa týka samotných prednášok, mám neopakovateľný pocit, že minulý rok ich bolo viac. Možno je to len moja domnienka, takže to nebudem tvrdiť príliš presvedčene. Menej alebo viac, neznamená to, že sme nemali z čoho vyberať. Skôr naopak. Niekedy sme sa nevedeli rozhodnúť a nakoniec sme skončili úplne inde, než sme pôvodne predpokladali. Dokonca sme zablúdili aj na prednášky pre rokforťákov, ktorí získavali body pre svoje fakulty v rámci Víkendu na Rokforte. (Vyhral Bystrohlav, pre angličtinárov Ravenclaw, čo ma nesmierne teší, keďže som modrá do morku kostí.)
Ak by som chcela zhrnúť o čom všetkom boli prednášky, boli by sme tu ešte veľmi dlho. Dozvedela som sa zaujímavosti o rôznych mytologických príšerách na prednáške Tvory z hviezd. Tolkien nikdy nesklame a hoci mám ešte čo doháňať čo sa týka kníh a všetkého ostatného, rada chodím na tieto prednášky. Prečo? Pretože tolkienovci sú veľmi zábavní ľudia, ktorí keď začnú o niečom diskutovať, skutočne to stojí za to. A akýkoľvek divák ma o zábavu postarané.
Zábavné ale boli aj rôzne zabijacké rastliny vo filmoch, ktoré ma prekvapili a aj pobavili. Zeměplocha je pre mňa fenomén a prednášku o národoch obývajúcich toto úžasné miesto som nemohla zmeškať. Bolo to ešte zábavnejšie než som predpokladala, hlavne keď som zistila, kto to prednáša. Veľmi to zábavný človek, ktorý ma proste dokáže zaujať. Nakoniec nás čakala už len najvtipnejšia a asi najnavštevovanejšia prednáška toho dňa (možno aj celého SlavConu) o bisexualite v TV seriáloch. Dokonalý klinec večera.
Ako aj minulý rok, aj tento rok bola asi najlepšia sobota. Na con prišlo najviac ľudí v kostýmoch, prednášok bolo viac a ja som si občas myslela, že od nadšenia vybuchnem. Čo je trochu zveličenie, ale tak nadšenie je niekedy rovnako nebezpečné ako cholerický výbuch hnevu.
zapožičané z FB SlavConu
Najdôležitejšia prednáška bola o tom, ako robiť prednášky. Prečo? Pretože cenné rady sa vždy hodia a nikdy ich nie je dosť. Navyše ak ich dostávate od niekoho, koho ste si ako prednášajúceho veľmi obľúbili. Potom sme boli doslova v jednom kole a zatavili sme sa len keď sme si sadli na niektorej prednáške.
Prekvapením dňa bola moja prvá stand-up comedy, ktorá ma dokonale rozsekala a ja som sa smiala až ma z toho bolelo nielen brucho, ale proste všetko, ale ostal vo mne príjemný pocit. Proste endorfíny, čo si budeme hovoriť. Večerný program, vystúpenia, tombola – hej, všetci sa vždy najviac tešia na tombolu. Nesmiem zabudnúť na dychberúcu ohňovú šou, ktorá sa odohrávala po desiatej pred budovou a keďže bola tma, išlo o neuveriteľne vizuálny zážitok.
Ani nedeľa nebola o nič menej zaujímavá, hneď ráno sme sa opäť pobavili s tolkienovcami a opäť to bolo skvelé. Ja som ani nič iné neočakávala. Neplánovane sme si nakoniec išli vypočuť/pozrieť aj hudobné absurdity a nemohli sme urobiť lepšie, nakoľko na niektorých tých „hudobných“ počinoch sa budem smiať ešte asi o rok.
Historická prednáška o more bola prekvapivo zaujímavá aj vďaka super prednášajúcej. Neplánovane som nakoniec zakotvila aj pri vyhlasovaní záveru Víkendu na Rokforte. Toľko nadšencov HP na jednom mieste človek len tak nenájde. Posledná prednáška o Alici v krajine zázrakov bola adekvátnym zakončením SlavConu, ktorý ma dokonale zrelaxoval a vďaka podujatiu som si vyčistila hlavu a na chvíľu sa môj svet zastavil.
zapožičané z FB SlavConu
Všetko bolo skvelé – nové priestory, program, atmosféra, ľudia. Mohla by som tu opisovať ešte dlho, ale najlepšie je to zažiť. Pretože nemôžem len tak zobrať všetky vnemy a opísať vám ich tu. To by nebolo ono. Za seba len hovorím, že tí, čo váhajú nad míňaním svojich peňazí na vstupenky práve na tento con, by s tým mali prestať. Na svete je málo akcií pre geekov, ktoré za to naozaj stoja, a SlavCon je jednou z nich.
Na konci minuloročného článku som tvorila, že budúci rok pôjdem v kostýme. Teraz len vyjadrím nádej, že možno niečo dám dokopy a bude predstierať, že som niekto iný než ja sama. Čo však plánujem, a je viac ako pravdepodobné, že to aj splním – chcela by som pripraviť nejakú prednášku. Síce vystupovanie pred ľuďmi nie je niečo, po čom tajne túžim, prednášanie o niečom, čo ma skutočne baví, je niečo úplne iné. Tak snáď si to dovtedy nerozmyslím.

Boli ste na SlavCone? Aké sú vaše dojmy?

4 komentáre:

  1. Skvělý článek o SlavConu :) Musel to být parádní zážitek :) Já se těším na Svět knihy :) Ale kdyby byl SlavCon blíž, hned jedu taky :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako ja mám Bratislavu tiež poriadne ďaleko, tak som rada, že organizátori na to myslia a vždy sa snažia zabezpečiť nejaké miesto na prespanie. Väčšinou je to len telocvičňa, ale aj to postačí.
      Som rada, že sa ti článok páčil. Na Svět knihy som sa pôvodne chystala tiež, ale potom mi to akosi prestalo vychádza finančne. Tak zase o rok. :D

      Odstrániť
  2. Ja mám dojem, že s Aďou sme to najlepšie zmeškali :D :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, keby som chcela byť fakt hnusná a škodoradostná, tak by som povedala, že hej. :D

      Odstrániť