nedeľa 29. októbra 2017

Nočná mora knihomoľov | Z kostí a inkoustu



Autor: Rachel Caine 
Názov: Z kostí a inkoustu (angl. Ink and Bone) 
Séria: Velká knihovna (angl. The Great Library) 
Diel: prvý 
Slovenské alebo české vydanie: Fragment, 2017 (ČR) 
Hodnotenie na GR: 3.96
Alexandrijská knihovna – největší a nejslavnější knihovna starověku – uchovávala tisíce vzácných knih a dokumentů. Pak ale přišel ničivý požár, který vše pohltil. Co by se však stalo, kdyby k jejímu zničení nedošlo?
Jess Brightwell je pašerák knih. I když je mu teprve šestnáct, už velice dobře chápe, že černý obchod s knihami vynáší. Ve Velké knihovně v Alexandrii je totiž uloženo veškeré vědění světa a vlastnit knihy je přísně zakázáno. Proto se najdou mnozí, kteří jsou za ně ochotni nemálo zaplatit.
Když Jess dostane možnost studovat ve Velké knihovně a stát se jedním z mála, kteří tam mohou pracovat, neváhá. Je přeci skvělé dostat se k zákulisním informacím tolik důležitým pro jejich rodinný obchod! Brzy se však ukazuje, že knihovna je mnohem temnější a zlověstnější místo, než si vůbec dokázal představit. Nevysvětlená úmrtí spolužáků, tajuplný učitel a podivná atmosféra strachu dávají tušit, že ti, kteří knihovnu ovládají, nehrají čestnou hru. Nejde jim o ochranu velkých myšlenek. Jde jim o ovládání vědomostí, a tím i celého světa…

„Omnis cogito est. Vědění je vším.“

Rachel Caine je autorka, ktorá ma na konte už viac ako štyridsať kníh a to ešte nerátam tie, ktoré napísala pod rôznymi pseudonymami. V našich končinách je známa predovšetkým jej upírska séria, z ktorej bolo preložených niekoľko prvých kníh. Možno kvôli tým upírom sa niektorí čitatelia na jej meno budú pozerať cez prsty. Nie je na to však dôvod.
Okrem obálky je na tejto knihe zaujímavé ešte čosi – anotácia. Tá sľubuje námet, ktorý rotuje vo veľkej blízkostí kníh a knižníc. Dobrý recept na získanie knihomoľskej pozornosti. Avšak niekedy je potrebné viac ako len samotný nápad. Úvodná tretina knihy je rozhodne pomalšia a čo sa týka deja, veľa sa tam toho nedeje. Hoci prvá kapitola je dokonale akčná a zaujímavá a asi nemusí hovoriť, že ma dokonale nalákala. No ako to už v poslednom čase býva typické, po nadupanej prvej kapitole prichádza nie až také záživné čítanie.
Keďže je to už pre súčasnú literatúru také typické, najmä tú určenú pre mladých čitateľov, nejako som si na to zvykla a nevnímam to až tak kriticky ako kedysi. (Čím nechcem povedať, že podobný koncept by mal byť presadzovaný vo všetkých knihách, to rozhodne nie.) Uťahaný začiatok som teda ofrflala už dostatočne, preto sa radšej zameriam na postavy.
Tie sú rozhodne zaujímavé a rôznorodé, hoci niektoré občas pôsobia trochu plocho. Hádam, že za to sčasti môže aj fakt, že sú to puberťáci a väčšine z nich sa dostalo až nehorázne málo priestoru na prejavenie. Keďže Jess je hlavný hrdina a zároveň aj rozprávač, vedľajšie postavy nedostali taký priestor, ako by som si priala. Väčšinou som ich teda spoznávala sprostredkovane, keď o nich Jess premýšľal alebo ich hodnotil.
Napriek môjmu negativizmu a napriek tomu, ako som bojovala s touto knihou, nemôžem jej uprieť jediné – čítala sa naozaj dobre. A hoci som sa tomu naozaj bránila, veľmi ma zaujala. Nielen svojim nápadom, ale aj jeho spracovaním. Nápad Veľkej knižnice, ktorá má v rukách takmer všetku moc, je pre milovníkov kníh naozaj opojný. Aj keď nielen pre nich. No napriek tomu, ako utopicky znel tento námet, skutočnosť bola iná.
Priznám sa – to, čo sa dialo v knihe, ma znechucovalo. Milovníci kníh, ktorí nesmú vlastniť knihy? Ihneď ma zabite. Moje knihy sú moji miláčikovia a predstava, že by som za ich vlastnenie mala prísť o život... Skutočný horor. Na čom sa najskôr smejú ľudia, ktorí nie sú materialisticky založení, ale tí ostatní mi určite hravo porozumejú.
„Za tímto účelem tedy prohlašuji, že nejvyšší dobro, které lze pro lidstvo vykonati, je zničit dveře Velké knihovny, utéci s jejím sklady vědění a rozšiřovat ho široko a daleko. Neboť přestože dějiny knihovny jsou nesmírné a dlouhé, i ten největší vynález se může obrátit proti svému tvůrci. A tak se ona instituce, o které jsme si mysleli, že přinese světu nejvíce světla, místo toho ponořila do stínů a prohlásila tento stín za slunce. A my, ubohá slepá stvoření, jsme této lži uvěřili.“
Nápad tejto série i jeho spracovanie vo mne vyvolávalo mnoho emócií od fascinácie až po znechutenie. Za čo autorke skláňam poklonu, pretože je to dôkazom jej kvality čoby spisovateľky. Keď sa dej rozbehol, bolo náročné udržať pozornosť. Aj preto, lebo ani po dočítaní tejto knihy vlastne neviem, ako funguje príbehový svet, akými zákonmi sa riadi alebo ako vôbec vyzerá.
Hoci som teda nedostala priamo odpovede, dostala som naozaj hojne akčných scén, veľa dobrodružstva a emócií. Takisto si príbeh uchovával tajomnosť a napätie, vďaka čomu som doslova nedočkavo otáčala stránky. Okrem toho však má kniha ešte jednu kvalitu, ktorou ma presvedčila o tom, že túto sériu chcem prečítať celú – tá reálnosť.
Ani na chvíľu som nepochybovala o tom, že by Veľká knižnica so svojou túžbou po moci mohla existovať. Pretože veľká moc neprináša veľkú zodpovednosť, ako to hovoril strýko Petera Parkera. Veľká moc v ľuďoch prebúdza smäd po ešte väčšej moci. A vo svete, v ktorom je poznanie dôležitejšie ako život samotný, to platí dvojnásobne.
Z kostí a inkoustu je zaujímavá kniha. Je poznačená nedostatkom mnohých kníh pre mladších čitateľov a tým je naozaj pomalý a miestami aj prázdny začiatok. Po akčnej kapitole, ktorá ma pohltila, nasledovalo zdĺhavé opisovanie a celková stagnácia deja. Celkovému nadšeniu z čítania neprial ani fakt, že autorka sa veľmi nezdržiavala vysvetľovaním toho, ako funguje jej svet. Rozhodla sa, že čitatelia si to musia odvodiť sami na základe toho, čo prečítali.
Rovnako sa nezaoberala ani prílišnými psychoanalýzami svojich postáv. Jess, ako rozprávač celého príbehu, dostáva najväčší priestor a ostatné postavy nám už predstavuje svojimi očami, čo do značnej miery ovplyvňuje to, ako som ich vnímala. Samotné prostredie už dostalo väčší priestor a aj keď si svet tohto príbehu ešte stále neviem presne predstaviť, pripomína mi niečo medzi steampunkom a science fantasy s prímesou futuristickej dystópie. Okrem toho je samotný koncept knihy naozaj uveriteľný, nakoľko sa dosť silne zaoberá otázkou moci a tým, ako jej dostatok (prípadne nedostatok alebo prebytok) pôsobí na spoločnosť.
Po prelúskaní zdĺhavého a nezáživného úvodu sa konečne príbeh rozvije a prinesie so sebou všetko, čo fanúšikovia hľadajú v dobrej fantasy – sú tu tajomstvá, nebezpečenstvo, dobrodružstvo, obrovské a nechutné intrigy, niekedy doslova surové emócie a zvláštne hlboké zamyslenia v pasážach, v ktorých by to nikto nečakal. Nebyť toho začiatku, mohla by byť kniha dosť výrazným hlasom na poli YA fantasy. V konečnom dôsledku mi z toho ale vyšla priemerná kniha, ktorá oproti ostatným žánrovkám zaujme netradičným nápadom, takisto svojim spracovaním a faktom, že kniha ako taká je „zlátaninou“ niekoľkých žánrov.

2 komentáre:

  1. Jak jsi psala, naše kritiky Divotvůrce a Z kostí a inkoustu jsou si dost podobné... Přesto jí ale dám šanci, jsem zvědavá, jak se mi bude líbit ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Bude zábavné potom porovnať naše recenzie - keď ty prečítaš túto knihu a ja Divotvůrce. Som zvedavá, či sa zhodneme, alebo nie. :D

      Odstrániť