pondelok 23. októbra 2017

Vrtkavosť šťastných koncov | The Last Ever After



Autor: Soman Chainani 
Názov: The Last Ever After (slov. Posledný a naveky) 
Séria: The School for Good and Evil (slov. Škola dobra a zla) 
Diel: tretí 
Slovenské alebo české vydanie: CooBoo, 2016 (SR aj ČR) 
Hodnotenie na GR: 4.32
How do you turn your back on your best friend? How do you leave them behind?
Sophie and Agatha thought their ending was sealed when they went their separate ways. But will their story be rewritten?
With the girls apart, Evil has taken over. The villains of the past have come back with a vengeance and the forces of Good are in deathly peril. Can anyone stand in the way of Evil’s deadly reign – and the Last Ever After of all?

“It will be a very long road if you spend more time looking backwards than forward.”

Soman Chainani začínal tak ako všetci – ako debutujúci autor, ktorý sa obával o to, ako ho čitatelia príjmu. Jeho kniha napokon skončila ako bestseller a v rebríčku najlepších kníh sa udržala úctyhodných tridsaťtri týždňov. Kniha bola nakoniec preložená do viac ako dvadsiatich svetových jazykov. Svet tejto série naďalej ostáva fascinujúci a autor viac ako len raz dokázal, prečo si jeho kniha zaslúži obdiv. Pri treťom pokračovaní trilógie sa o to pokúsil znovu.
Škola dobra a zla si získala moje srdce v priebehu niekoľkých stránok. Autorova fantázia ma fascinovala na každej strane a nútila ma premýšľať, či sa na druhej strane tejto knihy v skutočnosti neskrýva žena. Um, s akým dokázal autor vymýšľať jednotlivé zápletky, prostredie a všetko ostatné, ma vždy dokázali prekvapiť. Inak to nebolo ani v tejto knihe.
Agatha a Sophie sú úžasné hrdinky. Sú plné nádejí, vášne, ale predovšetkým sú to stále ľudia a majú svoje chyby. Mýlia sa, hľadajú odpovede a občas sa stane, že na svojej ceste za šťastím niekomu aj ublížia. V tejto knihe dostali priestor aj ich najtajnejšie strach, nazrela som do ich vnútra, prežila na vlastnej koži ich obavy a konečne som ich pochopila nie ako fantastické hrdinky, ale hlavne ako mladé dievčatá plné neistôt.
V tom sa táto kniha neuveriteľne líšila od dvoch predchádzajúcich – svojou prekvapivou hĺbkou. Tým nechcem povedať, že prvé dve knihy série boli plytké, alebo že ma nezasiahli. Práve naopak. Zasiahli. Avšak úplne iným spôsobom než táto kniha. Táto ma do sveta vtiahla, doslova ma uväznila v tej melancholickej atmosfére a prinútila ma všetko prežiť s hlavným hrdinami. Nakoľko v tomto prípade skutočne išlo o všetko.
Zakaždým, keď sa Sophie a Agatha snažili ukončiť svoj príbeh, skončilo to zle pre rozprávkovú ríšu. Nejakým zásadným spôsobom sa zmenila. Ani teraz to nebolo iné. Svet, v ktorom musí vládnuť rovnováha medzi dobrom a zlom, sa však až nebezpečne blíži krutej krajine, v ktorej má hlavné slovo práve zlo. Kulisy sa zmenili na strašidelné a napätie sa dalo v niektorých scénach doslova krájať.
Toto už nie je naivné čítanie, ktoré ma tak očarilo svojou ľahkosťou v prvej knihe. Dej bol v tomto prípade skôr pochmúrny, doslova tiekla krv a niektoré scény boli dychberúce svojou realistickosťou a drsnosťou. Napriek tomu všetkému však v knihe ostalo dostatok priestoru na myšlienky hlavných hrdinov, na ich niekedy rozporuplné emócie a dokonca aj na nejakú tú zábavu.
“Rat #1 got you through the gates, didn't it?" said Anadil, stroking the still-pooped pet in her pocket. "Rat #2 gets you to the tower."
"And Rat #3 negotiates world peace?”
Nakoľko teraz som mala možnosť stretnúť sa so svojimi obľúbenými rozprávkovými bytosťami. Prišla Popoluška, Peter Pan, dokonca aj Janíčko a Marienka a ďalší, ktorých dochádzal spojiť Merlin. Avšak nie sú to tí mladí a dokonalí hrdinovia. Prišli staré, nevrlé a takmer hluché verzie milovaných rozprávkových bytostí, na ktorých som sa často musela smiať. Do príbehu vniesli naozaj čerstvý vietor a ukázali, čo všetko si pre nás autor ešte ukrýva.
Jeho svet je dychberúci, jeho predstavivosť nevyčerpateľná a jeho postavy ma chytili za srdce. Spoločnými silami mi pripravili drsné, temné a dynamické posledné dobrodružstvo, ktoré len dokázali autorove majstrovstvo. Iste, nebolo to dokonalé. No známka dobrej knihy nemusí byť automaticky dokonalosť. Niekedy len stačí, aby bol príbeh vyrozprávaný dostatočne pútavo na to, aby som jeho nedostatky jednoducho nevnímala. Tak tomu bolo v prípade nielen tejto knihy, ale celej série.
Zadná strana obálky The Last Ever After sľubuje akciou nabité dobrodružstvo plné zvratov, aké som ešte v sérii nevidela. Našťastie sa ukázalo, že toto tvrdenie nebolo nadnesenou snahou vydavateľa o získanie ďalších čitateľov. Okrem toho všetkého som konečne našla odpovede na nezodpovedané otázky. Všetky detaily boli pospájané dokopy. To len dokázalo, že autor mal všetko premyslené do najmenších podrobností. Takisto dokázal, že vie písať azda každý druh scén – knihe nechýbala akcia, dobrodružstvo, opisy skvele zapadali do rozprávania a nenarušovali jeho dynamiku.
Postavy rástli a menili sa, neboli to bezchybní roboti, ale ľudia so svojimi slabosťami i prednosťami. Som však rada, že okrem toho všetkého v tejto knihe dostali väčší priestor aj emócie a kapitoly, ktoré boli takmer celé zasvätené len skúmaniu duše jednotlivých postáv. Vďaka tomu kniha získala zvláštnu, ťahavú a hlbokú atmosféru, ktorú síce nie každý môže oceniť, ale napriek tomu sa úžasne hodila k pochmúrnemu dianiu v knihe. Veď predsa nemôže byť všetko ružovučké a dokonalé, keď hrozí, že rozprávkový svet by mohol nájsť svoj koniec.
Autor vytvoril úžasný rozprávkový svet. Taký, do ktorého sa budem opakovane vracať a zakaždým ma uchváti predstavivosťou, s akou je vytvorený. Vďaka tomu sa táto séria čoskoro stane modernou detskou klasikou, ktorú by sme mali podsúvať do škôl ako povinné čítanie.

4 komentáre:

  1. Jo, tohle bylo pořádně dechberoucí :D Školu dobra a zla miluju a třetí díl to jedině potvrdil. Jak říkáš, taková hloubka, kterou bych u pohádky fakt nečekala, spousta zvratů a prostě asdfghjkl :D Jsem neskutečně zvědavá na čtvrtý díl :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja nad touto sériou budem ešte dlho vzdychať. :D A čo sa týka pokračovania, dnes som už pozerala za akú cenu ja na BD, ale teraz je moje konto dosť chudobné, tak musím počkať na výplatu... :D

      Odstrániť
  2. Když to tak čtu, je mi líto, že jsem zatím četla první díl. Ale aspoň se mi obohatila "to read" polička. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vidíš, ja som na tom podobne ako ty pri sérii The Land of Stories od Chrisa Colfera. :D

      Odstrániť