utorok 19. júna 2018

Nebezpečné intrigy, ale aj mágia | Smoke in the Sun

Autor: Renée Ahdieh
Názov: Smoke in the Sun
Séria: Flame in the Mist
Diel: druhý
Slovenské alebo české vydanie: zatiaľ nie je
Hodnotenie na GR: 4.04
After Okami is captured in the Jukai forest, Mariko has no choice—to rescue him, she must return to Inako and face the dangers that have been waiting for her in the Heian Castle. She tricks her brother, Kenshin, and betrothed, Raiden, into thinking she was being held by the Black Clan against her will, playing the part of the dutiful bride-to-be to infiltrate the emperor's ranks and uncover the truth behind the betrayal that almost left her dead. 
With the wedding plans already underway, Mariko pretends to be consumed with her upcoming nuptials, all the while using her royal standing to peel back the layers of lies and deception surrounding the imperial court. But each secret she unfurls gives way to the next, ensnaring Mariko and Okami in a political scheme that threatens their honor, their love and very the safety of the empire.

“Our deepest truths are usually the hardest to conceal.”

Renée Ahdieh je americká autorka, ktorá má na konte už niekoľko úspešných kníh. Z nich sa síce len dve dočkali prekladu, ale aj to stačí na to, aby si ju čitatelia mohli obľúbiť. Ako sama tvrdí, rada svojim postavám robí zo života peklo, čo dokazujú všetky jej knihy. Okrem toho je milovníčkou jedla, kari a najskôr exotiky, ktorú vkladá aj do svojich kníh. Vo svojom písaní sa rada inšpiruje východnými kultúrami.
Flame in the Mist nebola úplne obyčajná kniha. Bola skôr navrstvená a plná námetov, ktoré sa rozvíjali len postupne, čo mnoho čitateľov odradilo. Ja osobne som si vďaka tomu viac užila čítanie a postavy som spoznala naozaj dôkladne. Preto som očakávala, že sa Smoke in the Sun bude niesť v podobnom duchu. V podstate som sa nemýlila, len rozdiel bol v jedinom – v tom, ako sa Renée rozhodla prezentovať nielen postavy a dej, ale aj všetky námety ukryté medzi riadkami.
Tam, kde bola prvá kniha skôr pomalšia a v niektorých momentoch sa v nej vyslovene nič nedialo, tam bola táto kniha plná až po samotný okraj. Oproti predchádzajúcej knihe dostalo vlastný priestor oveľa viac postáv. Vďaka tomu som opäť mohla preskúmať ich povahy a dostala som takisto vysvetlenie ich konania.
V prípade Mariko som opäť sledovala jej pomalú, ale naozaj krásnu premenu z rozmaznanej lady na silnú ženu so silnou mysľou, odhodlaním a hlavne túžbou pomáhať ostatným Takisto Ōkami sa menil. Z toho uzatvoreného chlapca plného pochybností, ktorý nikdy nikoho nepotreboval, sa premenil na silného vodcu schopného dosiahnuť čokoľvek, čo si zaumieni. Okrem týchto dvoch som však dostala príležitosť nahliadnuť do hlavy aj Marikinmu bratovi, ale aj princovi Raidenovi a dokonca aj jeho matke.
Hoci to takto môže vyzerať, že som dostala až príliš veľa informácii, v prípade tejto knihy boli potrebné. Nakoľko súviseli s tým, ako som vnímala postavy a hlavne akým smerom sa uberali ich príbehy. Jednotlivé udalosti na seba nadväzovali a jediné slovo mohlo všetko zmeniť. Postupom strán sa zvyšovalo aj napätie, nakoľko postavy boli pod neustálym tlakom.
Mariko hlavne kvôli tomu, že sa ocitla doslova v zmijom hniezde, v ktorom kraľujú klebety a intrigy. V tomto smere som sa dozvedela viac, ako som možno plánovala. Cisársky dvor bol síce nádherný, plný farieb a relatívne bezpečný, ale na druhej strane tam vládol neustály strach prameniaci nielen zo snahy čo najviac zapôsobiť, ale aj pre odsúdenie ostatných pri akomkoľvek prešľape. Zachovať si v tomto všetko čistú myseľ bolo ešte náročnejšie ako nezošalieť vo väzení, v ktorom sa ocitol Ōkami. 
“You do not know what it means to be happy. Happiness is not a thing to be found here in the imperial court. We take moments of pleasure. Collect them and keep them tight in our chests. And we hope they are enough to fill whatever holes our truths leave behind.”
Každá postavami mi mala čo povedať a ja som si neskôr uvedomila, že táto dilógia je predovšetkým o postavách a až potom o boji za to, čo je správne. Cez jednotlivé udalosti som sledovala všetky premeny, zmeny postojov, falošné úsmevy, ale aj ťažké rozhodnutia a sebaobetovanie. Postavy v tejto sérii mi neustále ukazovali nielen to, čo všetko prežívajú, ale aj čo si odopierajú.
A to všetko bolo zabalené v delikátnom balení fascinujúcej a trochu tajomnej japonskej kultúry, v ktorej panujú úplne iné ideály a tradície, než na aké sme zvyknutí v Európe. Obdobné tvrdenie platí aj vo sfére mágie, ktorá bola súčasťou všetkého – na jednej strane však postavám pomáhala a na tej druhej im škodila.
V konečnom dôsledku som teda dostala naozaj silný a nevšedne podaný príbeh zaujímavých postáv, ktoré ma nútili premýšľať o naozaj pestrofarebnej škále tém. Najlepšie na tejto knihe je však jej vrstevnatosť – ktorá zaručuje, že nech by som knihu čítala aj desaťkrát, vždy by som v nej našla niečo nové, čo som si predtým nevšimla.
Smoke in the Sun je zaujímavým a trochu iným pokračovaním a zároveň ukončením dilógie Flame in the Mist. Tam, kde prvá kniha bola skôr rozpačitá a pomalá, tam bola táto kniha rázna a plná napätia. Čiastočne to spôsobili aj samotné postavy, ktoré dostali viac osobitného priestoru. Vďaka tomu som dostala ich myšlienky naservírované na podnose, spoznala som ich slabiny i silné stránky, čítala som o ich motiváciách, obetiach, ale aj o tom, ako rástli a menili sa.
Jednotlivé udalosti im dali priestor na rozhodovanie a niekedy aj dôvod na konanie. A presne na tomto je vystavaná celá kniha. Na príbehoch postáv, ktoré sa menia podľa toho, čo im vietor priveje do cesty. Vďaka tomu sa ich príbehy nikdy celkom neskončia, pretože vždy príde niečo iné, čo ich môže zmeniť. Okrem toho je však táto kniha aj príbehom plným náznakov a poloprávd. Ukazuje mnohé stránky života, predstavuje japonskú kultúru a spôsob života v mnohých aspektoch. Takisto je to aj mágia, ktorá vždy určitým spôsobom dokresľuje jednotlivé udalosti.
Vďaka tomuto všetkému sa pred mnou nakoniec pomaly ako kvet otvoril neuveriteľne navrstvený a hlboký príbeh plný silných myšlienok a zaujímavých námetov. Sledovala som v ňom osudy reálnych ľudí, ktorí zakopávali a padali, aby mohli vždy vstať a postaviť sa svojim problémom, alebo len preto, aby sa mohli obetovať pre ostatných. Ale predovšetkým je to až neuveriteľne senzuálna kniha, v ktorej jediné gesto môže nakoniec znamenať niečo úplne iné, než som si pôvodne myslela.


2 komentáre:

  1. už sa neviem dočkať, kedy sa mi dostane do rúk <3 Autorku milujem a Flame in the mist som si rýchlo zamilovala, takže už si brúsim zúbky :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to dúfam, že sa ti toto pokračovanie bude páčiť ešte viac ako prvá kniha. U mňa to tak bolo. :)

      Odstrániť