pondelok 23. júla 2018

The Fantasy Tropes Tag



Občas je skvelé robiť niečo iné ako nekonečné recenzie. Preto som sa rozhodla trochu odreagovať a vyplniť si ďalší tag. Tento, tak ako skoro všetky predošlé, som našla na blogu Never trust a duck, ale jeho originál nájdete na TEJTO adrese. Snáď sa zapáči aj vám a rozhodnete sa ho vyplniť...




„Stratená princezná“
Kniha/séria, o ktorú si počas čítania stratila záujem
Je mnoho sérií, o ktoré som s tratila záujem, aj keď niekedy za to bola zodpovedná moja lenivosť. Ale niekedy ide o „chybu“ danej série. Ako prvú si vybavujem sériu Piata vlna. Prvú knihu som čítala a v podstate sa mi páčila, no bola plná klišé a zbytočností a fakt ma nebavilo, že jediná postava, ktorá ma tam bavila, mala asi päť rokov. Pôvodne som chcela čítať pokračovanie, ale nakoniec som sa k tomu nikdy nedostala a teraz som za to aj vďačná.
Ďalším kúskom je Červená kráľovná. Kto čítal moju recenziu, rýchlo pochopí prečo. Kto ju nečítal... povedzme to takto – tá kniha bola zlá v toľkých ohľadoch, že ani neviem, kde mám vlastne začať. A to má byť druhé pokračovanie ešte horšie. Na čo strácať čas s takýmito knihami?

„Rytier v žiarivom brnení“
Populárna („hyped“) kniha/séria, ktorej čítanie si si užila
Takých kníh je veľa, ale napokon som sa rozhodla vybrať niečo, čo som čítala len tento rok. Jednou z takých bola aj kniha Sky in the Deep od úžasnej Adrienne Young. Ak ste túto knihu ešte nečítali, vrelo ju odporúčam. V posledných mesiacoch sa o nej naozaj živo diskutovalo a v prípade tejto knihy je to naozaj zaslúžené. Je napísaná vynikajúco, príbeh je napínavý a emotívny a nebyť toho trošku unáhleného záveru, bola by táto kniha úplne dokonalá.

„Starý múdry čarodejník“
Autor, ktorý ťa fascinuje svojím písaním
Takých autorov je naozaj veľa a zakaždým ma na ich písaní zaujme niečo iné. Napríklad A. G. Howard ma veľmi zaujala aj preto, ako veľmi svoj štýl prispôsobuje charakteru knihy. Čítala som všetky jej knihy a zakaždým som videla inú jej stránku. Ďalšou takouto autorkou je Sarah J. Maas, ktorá ma vždy prinúti niečo cítiť, hoci, ruku na srdce, ak by písala o čosi menej zložito, určite by som sa nenahnevala. A potom je tu čoraz populárnejší Jay Kristoff, ktorý ma dokáže úplne pohltiť a totálne sa pohráva s mojou hlavou, pretože ani neviem ako a zrazu sa zase stane niečo absolútne nečakané.

„Slečinka v tiesni“
Nedocenená postava, ktorá by mala dostať väčší priestor
Myslím, že v tomto prípade so mnou budú mnohí súhlasiť (a možno aj nie), ale ja osobne by som si rada prečítala viac o DarklingoviGriše. Áno, vystupoval ako akýsi záporák, ale na druhej strane mám pocit, že Leigh Bardugo zámerne vynechala veľké časti jeho príbehu. Snažila sa jeho činy vysvetliť tým, že „však ho tak vychovala jeho matka“ alebo, moje obľúbené, „on si myslel, že koná správne“. Čo je dosť smiešne, nakoľko som si istá, že ak by som dostala možnosť viac skúmať jeho príbeh, ukázali by sa ďalšie zaujímavé pohnútky. Nehovoriac o tom, že táto postava ma fascinovala určite viac ako Alina Starkov.

„Magický meč“
Magický/á predmet/schopnosť, ktoré by si chcela vidieť čo najmenej
Rozhodne by som si priala, aby bolo v niektorých sériách omnoho menej postáv (hlavne tých hlavných), ktoré majú lepšie, záhadnejšie a omnoho silnejšie magické schopnosti ako ostatní. Príbehy o vyvolených sú síce viac-menej super, ale na druhej strane by som si rada užila príbeh o postavách, ktoré sa ničím nelíšia od ostatných, a predsa dokážu získať hlavnú cenu. Preto ma bavili postavy ako napríklad Nikolai Lantsov alebo Kaz Brekker (obaja z GrishaVerse), ktorí sú úplne obyčajní, a predsa toho veľa dokázali, aj keď pre to museli pracovať oveľa tvrdšie. Možno práve preto ma tak bavili. Lebo nemohli len tak mávnuť rukou, aby sa všetko magicky napravilo.

„Hlúpy podliak“
Fráza, pri ktorej musíš prevracať očami
O tomto som písala už mnohokrát a ešte asi aj veľakrát budem. Osobne z duše nenávidím frázu „a vypustila dych, o ktorom ani nevedela, že ho zadržiava“. Takže gratulujem všetkým tupým postavám, ktoré dokážu zneškodniť vlastný pud sebazáchovy a vlastné automatické reakcie, aby mohli zadržať dych a potom ho vypustiť bez toho, aby vôbec vedeli o tom, že prestali dýchať. Ale vážne, táto fráza je taká tupá, zbytočná a tak často používaná, že ak by som si odložila euro zakaždým, keď na ňu narazím, určite by som si do troch mesiacov našetrila nie na jednu, ale hneď na dve nové knižnice.
Ľudia, buďte rozumní. Nesnažte sa prinútiť svoje postavy porušovať úplne všetky prírodné zákony. Niektoré sú aj potrebné.

„Neskrotený drak“
Magická bytosť, ktorú by si chcela ako domáceho miláčika
Decká, ruku na srdce – koľkí z nás v detstve chceli jednorožca, no potom sme z toho „vyrástli“ a začali sme tvrdiť, že jednorožce sú pre malé deti? Ja by som jedného pokojne prijala ako domáce zvieratko, aj keď skrotiť také voľné zviera by bolo určite kruté. Nakoniec by som si to asi rozmyslela a uspokojila by som sa... napríklad aj s drakom. Draci ma vždy fascinovali a je zvláštne, ako im každý autor dokáže dať čosi unikátne. Naposledy ma veľmi bavili draci z knihy The Last Namsara. Draci tejto autorky mali fakt úroveň.

„Vyvolený“
Kniha/séria, ktorá ťa vždy bude baviť
V prvom momente som si hneď spomenula na ACOTAR. Táto séria si získala mnoho fanúšikov a aj o mnohých prišla, pretože sa začali sťažovať, že je tam najskôr málo romantiky, potom priveľa romantiky, potom priveľa sexuálnych scén (pritom tam boli asi dve alebo tri), potom tam bolo priveľa Feyre a málo Rhysa alebo opačne... skrátka, kritika z každého rohu. Iste, v sérii by sa toho dalo dosť kritizovať, ale nebudem to robiť. Táto séria ma baví a vždy asi bude a vždy sa k nej budem rada vracať. Na tom sa asi v najbližšej dobe nič nezmení


Plánujete si vyplniť tento tag?
Ak ste tak už urobili, pridajte odkaz do komentárov.


4 komentáre:

  1. Och, ako by som si priala, aby sa tí autori zamysleli nad tou sprostou vetou a prestali ju požívať! Ako náhle vidím tú frázu, musím zavrieť knihu a zhlboka sa nadýchnuť. Naposledy sa mi to stalo pri Children of Blood and Bone, keď sa situácia vyvíjala celkom ok a ako naschvál, BUM, fráza ktorú neradno menovať.

    Ku Sky in the Deep a The Last Namsara sa chcem isto dostať, len neviem kedy, keď na TBR poličke mám doma ešte kopec iných kníh. :/ Well, snáď mi to vyjde aspoň do konca roka, lebo draky sú pecka a nikdy ma neprestane udivovať, s koľkými spracovaniami autori dokážu prísť. (Snáď to len nezakríknem :D)

    Čo sa ACOTAR-u týka, myslím, že môj osobný problém so sériou je ten, že vidím, ako sa jej štýl zmenila čo všetko sa snažila do knihy hodiť, len aby potešila ostatných, až z toho vznikol akýsi miš-maš, ktorý už nemá to čaro ako prvé časti.

    Inak, tag vyzerá zaujímavo, tak sa s najväčšou pravdepodobnosťou zapojím. Už dlho som neuvažovala o prečítaných knihách, stále sa len sústredím na nové. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej, tá nenávidená veta... myslím, že nedávno som to videla v knihe Jaya Kristoffa. To bola riadna rana pod pás. U neho by som to fakt nečakala. Ani v jeho prvotine nie!

      Sky in the Deep aj The Last Namsara môžem jedine odporučiť, obe sú to naozaj vynikajúce knihy a ja sa nesmierne teším na pokračovania. :)

      Nuž, ACOTAR je asi moja srdcovka a je pravda, že tej sérii dokážem všeličo odpustiť. Mne osobne zmena štýlu až tak neprekáža. Veď ten sa mení neustále. ;)

      Dúfam, že sa zapojíš do tohto tagu. :D

      Odstrániť
  2. Jej,tak si ho predsa vyplnila :D Super odpovede a hlavne gify! Inak k tomu Darklingovi úplne súhlasím. Myslím, že to čo nám autorka o ňom povedala naozaj nestačí + neviem či si čítala tu bonusovú poviedku o jeho detstva, no mňa riadne bavila. Škoda, že sa mu nepovenovala viac, zo začiatku som myslela, že si necháva priestor aby vydala niečo z jeho minulosti ale teraz už nejak pochybujem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, nakoniec som sa zapojila, hoci mi to trvalo fakt dlho. Neospravedlniteľné. :D Hľadanie gifov mi inak zabralo viac času ako napísanie odpovedí. :D Darkling je super postava s fakt super potenciálom, ktorý Leigh nechala len tak ležať. Čo by malo byť trestné. Tú krátku novelu som ešte nečítala, ale teraz sa na ňu teším ešte viac. Len najskôr musím dobehnúť nejaké resty a hneď sa na to pozriem. Myslím si, že to bude jediné, čo Leigh o Darklingovej minulosti napíše. Čo je fakt škoda. Som si istá, že by sa našlo veľa čitateľov, ktorí by ho chceli viac spoznať.

      Odstrániť