streda 29. apríla 2020

Veľkolepé rodinné stretnutia | Dom zlomených anjelov

Autor: Luis Alberto Urrea
Názov: Dom zlomených anjelov (angl. The House of Broken Angels)
Špecifikácia: tragikomický román o vzťahoch v rozvetvenej mexickej rodine
Slovenské alebo české vydanie: Lindeni, 2020 (SR); Vyšehrad, 2020 (ČR)
Hodnotenie na GR: 3.93


„Treba jedine ľúbiť, mija,“ povedal. „Láska je odpoveď. Nič ju nezastaví. Ani hranice. Ani smrť.“


Veľký Angel má veľkú rodinu a tej kraľuje ako jediný patriarcha. Lenže jeho čas sa kráti. Hoci mal predsavzatie dožiť sa aspoň stovky, rovnako ako jeho matka, choroba mu prekazila plány. A tak sa rozhodol – prišiel čas pokúsiť sa všetko napraviť a so všetkými sa rozlúčiť a ako lepšie sa to dá urobiť, než na veľkolepej narodeninovej oslave. Aj keby tá oslava mala by len deň po pohrebe jeho matky. Lenže dajú sa roky nezhôd a krívd odpustiť za jediný deň?
Každá rodina má svoje problémy a tajomstvá, má svojich kostlivcov v skriniach i stratených synov, ktorí kedysi dávno utiekli z domu, lebo sa nepohodli s otcami. A v tejto knihe je takýchto postáv a tajomstiev naozaj veľa, pretože Veľký Angel má naozaj rozvetvenú rodinu. Niektoré príbehy sú zábavné, iné o čosi dramatickejšie, niektoré ma vyslovene dojali a pri iných som len zdvíhala obočie.
Počas čítania som si ale neustále hovorila „toto tak naozaj funguje“, vďaka čomu som mala nezameniteľný pocit istej nostalgie, hoci moja rodina nie je až tak šialene rozvetvená. V knihe boli silné aj o čosi slabšie miesta, no a potom trochu zbytočné momenty, ale napriek tomu vo výsledku vznikol pomerne zaujímavý a trochu tragikomicky dojímavý text o rodine so všetkými nedostatkami, aké len rodina môže mať. Text bol miestami naozaj krásne napísaný, vyznačoval sa zaujímavými prirovnaniami a občas aj metaforami a miestami prechádzal do vysokej obraznosti, ktorá bola v ostrom kontraste k niektorým vyslovene vulgárnym vyjadreniam/scénam.
To sa mi však na knihe páčilo, aké kontrasty v nej občas autor dokázal vytvoriť. No boli tu aj momenty, ktoré ma potešili o niečo menej. Ja osobne som mala problém hlavne s dvomi maličkosťami. Zo začiatku bolo náročné uvedomiť si, o kom všetkom je vlastne táto kniha. Postavy tam pobiehali hore a dolu a všetky mali niekoľko rôznych mien a prezývok, takže som občas mala pocit, že namiesto troch postáv čítam minimálne o celom gangu. Ale aj to patrilo k tomu, že každý člen rodiny má svoj vlastný príbeh, iný vzťah s ostatnými a tým pádom vznikajú aj rôzne prezývky.
Občas som však mala pocit, že autor až príliš počíta s pripraveným čitateľom alebo s niekým, kto sa buď zaujíma o mexickú kultúru, alebo je sám jej súčasťou, pretože mnohé vyslovene kultúrne záležitosti sa neobťažoval objasniť. Nehovoriac o nekonečných španielskych frázach a slovách, ktorých význam mi vo väčšine prípadov ostával skrytý.
Takže áno, bola to miestami naozaj krásna kniha plná silných momentov, avšak problém je, že miestami bola príliš zdĺhavá a plná zbytočných informácií. A keďže som naozaj neznalá mexickej kultúry, bolo pre mňa náročné sa s textom naplno zžiť – čo je pri podobne emotívnom čítaní kľúčové. Ale napriek svojim výhradám rozumiem tomu, prečo si táto kniha získala toľko pozornosti a aj ocenení. Pretože je to rozprávanie nielen o rodine, ale aj o sile odpustenia, o chybách a ich napravovaní a hlavne o tom, že nikdy nie je neskoro požiadať o odpustenie a snažiť sa začať znovu. Aj keby nám ostávalo len niekoľko dní do smrti. (Čo na tom, že pre mňa tak úplne nefungovala.)


Za poskytnutie knihy na recenziu
veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros Media.
Knihu si môžete kúpiť TU.


oficiálna anotácia:
San Diego. Patriarcha rodiny mexických prisťahovalcov v Amerike Veľký Angel umiera. Nezostáva mu už veľa času, preto sa rozhodne, že jeho posledné narodeniny budú veľkolepé. Deň pred oslavou však ešte musí pochovať svoju storočnú matku. Do domu zvolá celú veľkú rodinu: deti, súrodencov, švagriné, vnúčatá, pravnúčatá, nevlastného brata Malého Angela i márnotratného syna. Ku každému má osobitý vzťah, s každým prežil jedinečný príbeh.
Intenzívna prítomnosť blížiaceho sa konca ľudí zbližuje a otvára. Honosná víkendová oslava života sa tak postupne mení na láskyplnú rozlúčku, na gejzír spomienok, očistu od prísne tajných hriechov i na nečakanú nádielku tajomstiev a prekvapení.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára