štvrtok 7. mája 2015

Božsky nízke sebavedomie | Nesmrtelná koruna


Autor: Richelle Mead
Názov: Nesmrtelná koruna 
Séria: Věk X (Age of X) 
Diel: druhý 
Slovenské alebo české vydanie: Domino, 2014 (ČR) 
Hodnotenie na GR: 4.25
Justin a Mae nadále plní svou misi, pak ovšem dojde k zásadnímu zlomu v běhu událostí. Jsou přiděleni k delegaci Luciana Darlinga, Justinova starého přítele a zároveň tak trochu protivníka. Společně se vydávají na území Arkádie, nebezpečného souseda RUNA.
V tamní společnosti jsou ženy stále majetkem mužů a náboženství a vláda splývají v jedno. Justin, který se sám ještě těžce smiřuje s vlastním bohem, zde objevuje skutečně velmi mocné síly.
Mezitím Mae, která jen velmi neochotně hraje roli Justinovy milenky, plní svou vlastní soukromou misi: hledá svou nevlastní neteř, které se její rodina před lety zřekla a nechala ji unést za hranice.
Ani jeden z našich hrdinů si zpočátku nevšimne, že jejich snaha zastavit v Arkádii návrat bohů může být velmi brzy zmařena...

„Ale ty... ty jsi skutečná. Ty jsi oheň, který ve mně bude hořet celý život. Ty jsi ta jediná. S nikým jiným jsem se nikdy necítil takhle spokojený. A kdybych mohl udělat všechno to, co říkáš, udělal bych to.“
Na túto knihu som sa tešila a potom, ako veľmi sa mi páčil prvý diel, to nie je žiadnym prekvapením. Tak mi ju Lyn ochotne požičala a ja som sa do toho mohla pustiť. Bolo to také, ako som očakávala, ale... hrozme ma rozčuľovalo, ako dlho mi trvalo knihu prečítať. Nie kvôli tomu, že by sa snáď nečítala takmer sama, ale kvôli debilnej škole. Skúšky, zápočty... bŕŕ. Ja radšej vyvolených a náboženské nepokoje...


Postavy a prostredie
Keďže som už vedela, čo všetko na mňa čaká, bolo prekvapivo jednoduché sa začítať. Okamžite som sa ponorila do opisovaného sveta a „zvítala“ sa s postavami. (Ne)dokonalou a totálne ženskou Mae a Justinom, ktorý mi za lepších dní len lezie na nervy, ale nejako som si zvykla. Navyše... hej, má svoje sladké momenty, keď sa rozhodne správať sa ako ľudská bytosť. Našťastie je tých momentov čoraz viac a svoje obvyklé sklony si nechal sám pre seba.
Veď čo iné aj mal robiť, keď ich oboch posielajú ničiť nadprirodzené hrozby od náboženských skupín a vyvolených vo svete, ktorý neverí v existenciu nadprirodzena. Celé je to jedno veľká irónia, keď si to preberiete bližšie (tak sa nečudujte, že ma to tak baví). Na druhej strane taký druh, ktorý zbožňujem. Až do tej doby, keď nezačne útočiť nejaký očarovaný hmyz. Nie, fakt nie som fanúšik chrobákov. A to bol ešte len začiatok!
Myslím, že v tejto sérii je všetko nové a o level vyššie, než v knihách, ktoré som doteraz od Richelle čítala. Neberte ma zle, všetky sa mi páčili (okej, niektoré menej, iné viac), ale toto je proste... geniálne.

Pohľady v kapitolách sa menia, takže vlastne sledujeme príbeh na rôznych miestach naraz a Tessa je tiež super. Taká tá sladká, svätá mladšia sestra, ktorá je stále nadšená, stále zvedavá, stále naivná. Ale do príbehu vniesla inú perspektívu a zaujímavejšiu líniu, ktorá ma dokonale udržala napätú.
„Co to je?“
„Ty si jako fakt myslíš, že to vím, jo?“
„Jsi přece expert na věci, které nejsou z tohoto světa!“
„Tak v tomhle případě už víš tolik, co já. Zjevně nejsou z tohoto světa. Do prdele!“
Ani vlastne netuším, ako popísať tento príbeh. Slová asi dostatočne nestačia. Bol skvelý, plný zvratov a typických slučiek, ktoré sa začali uťahovať. Tu niekto zomrie, tam príde niekto nový. Prakticky ide o taký podobný koncept ako vo všetkých sériách, ktoré Richcelle stvorila.
Dvaja sa stretnú, zamilujú sa a potom idú vlastnými cestami, kým sa nemôžu znovu dať dokopy. Teda, ak sa dajú vôbec dokopy, pretože toto všetko vyzerá, že to smeruje niekam, kde by sa nám nemuselo páčiť (a nie, nie je to smerom k rozuzleniu).
Táto kniha bola snáď ešte zamotanejšia než tá prvá, hoci v tej som si musela veľa zvykať na nový svet, nové pravidlá a to všetko. A stále objavujem niečo, čo som ešte nepochopila. Asi by som mala dávať väčší pozor, alebo zapnúť občas mozog (občas sa vlastne čudujem, že nejaký ešte mám). Ale na druhej strane som aspoň očarene čítala ďalej a ďalej.
Ku všetkým tým krajinkám, ktoré sú nové a staré zároveň sa pridala ešte jedna. Fúú, tam teda vedia, ako zakopať dievčenské sebavedomie tak desať kilákov pod zem! Akože fakt, aby niekto dokázal vytvoriť celú krajinu, kde mi väčšina ľudí liezla na nervy kvôli správaniu, to chce viac ako len talent. To potrebuje nenávidenia hodné charaktery postáv a navyše ešte šialeného vyznávača čohokoľvek, čo mu zaistí dostatok moci a peňazí.
„A tenhle trest si vyslouží tím, že ono pokušení a spory vyvolává záměrně, nebo je jednoduše potrestána za…,“ téměř už řekl: „Za to, že je atraktivní“, ale rozmyslel si to. „… za svou přítomnost?“
„Obojí,“ řekl Jasper.
Neuvěřitelné, pomyslel si Justin. Oni trestají ženy za to, co je vlastně mužská slabost.
Náboženstvo v tejto sérii má skutočne obohacujúce účinky, ale nie duchovného charakteru. (Kurnik, keď kvôli nejakému bôžikovi vyberajú dane a všetkých zdierajú, aby ste na tom zarobili... tomu sa hovorí biznis!) Ale čo ma rozčuľovalo najviac, bolo to, čo robili so ženami. Kde inde na svete by ste sa každý deň zadarmo dokázali cítiť ako handra a k tomu mať ešte aj nútenú diétu?
Och, a nemusíte sa báť spálenia na slnku, keď vás natiahnu do toho vreca a dajú vám na hlavu sieť alebo niečo veľmi podobné. Aby ste náhodou neprejavili svoju skazenosť a neprinútili chlapov začať sa ovládať. Lebo keď si nedokážu niečo udržať v nohaviciach, je chyba na opačnej strane. (Myslím, že v tejto časti sa zo mňa stala krvilačná obludka.)
Ale bolo to viac ako len hrozný svet, ktorý by som najradšej zrovnala aj so zemou a najlepšie vtedy, keď sa na nej budú nachádzať všetci tí zabudenci. Bavilo ma najmä to, ako sú všetky tie detaily poprepájané. Všetko má svoje presné miesto a aj tak máme priestor na špekulácie. Ten koniec by som však rozhodne nečakala a tým pádom sa čakanie na pokračovanie stáva neznesiteľným mučením. Nie je fér, že na nieto takéto musíte čakať bohvie dokedy.
Kniha nebola dokonalá a mám pocit, že bola o kúsoček slabšia ako tá prvá. Ale všetko to pokojne môže zhorieť! Kto by sa zaoberal malichernosťami, keď číta sériu, do ktorej sa zamiloval?


2 komentáre:

  1. Podľa mňa boli úplne dokonalé obe knihy. :D Tento príbeh je geniálny a dúfam, že to autorka v ďalších častiach nepokazí. Hlavne nech si s tým písaním švihne.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak ono je to úplne geniálne. :) Len nech pokračuje. :)

      Odstrániť